wortelkanaalbehandeling onder kroon

Author:
KP
Posted:
do, 10/05/2006 - 15:25
Ik ben vandaag naar de tandarts geweest vanwege pijn bij het kauwen onder een meer dan 20 jaar oude kroon. Omdat de kroon nog goed is verwees mijn tandarts mij naar een andere tandarts die een wortelkanaalbehandeling uit gaat voeren via een gaatje in de bestaande kroon. Nou is mijn vraag: is het niet gemakkelijker en wellicht goedkoper om de oude kroon er af te halen, de wortelkanaalbehandeling uit te voeren en de oude of een nieuwe kroon terug te plaatsen?

Karin
Geke

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar als er een wortelkanaalbehandeling in gedaan wordt, verzwakt dit de kies behoorlijk. En vaak wordt een wortelkanaalbehandeling niet in 1 zitting gedaan, dus moet er tussendoor ook een goede tijdelijke oplossing zijn, omdat de kies dan kwetsbaar is voor breuk. Een kroon is een hele stevige oplossing, omdat deze de kies omvat. Daarom kan het beter zijn om het door de kroon heen te doen. En als de kroon nog goed aansluit en er geen problemen mee zijn, kan hij op deze manier misschien nog wel 10 jaar mee. Dat ligt erg aan de kwaliteit en de aansluiting van de kroon. En ik denk ook niet dat een wortelkanaalbehandeling door de kroon duurder is dan een wortelkanaalbehandeling, terwijl de kroon eraf is, met de mogelijke noodvoorziening tussendoor en een nieuwe kroon erop. Dan heb je duidelijk veel meer kosten.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 10/09/2006 - 20:53 Permalink