gebroken snijtand, verder advies bij problemen?

Author:
John234
Posted:
vr, 10/13/2006 - 14:13
Nu hier toch al de hele dag last van te hebben zocht ik dit forum maar eens op (het heeft me eerder geholpen) en na er met de zoekfunctie niks over te kunnen vinden toch amar een topic te maken.

Mijn probleem is ook niet echt een standaard probleem.

Ik ben 16 jaar en heb nogal een erg slecht gebit. Ik weet wel waarom ik heb mijzelf namelijk nooit de gewoonte aangeleerd om te tandenpoetsen. ik ben vaak bij de tandarts geweest in het verleden en al 4 keer is een tand getrokken. 3 keer een melktand en 1 keer een achterste kies, die getrokken is na overweging van een wortelkanaal behandeling, maar ter ondersteuning van het doorkomen van de verstandskies maar is weggehaald. afijn hier kon ik nog mee leven. maar nu heb ik mij het tandenpoetsen nog niet aangeleerd en zit met een aantal flink lelijke voortanden. mijn tandvlees is bijna volledig ontstoken en ik weet heel goed de reden hiervan. verder hebben mijn 2 voortanden en rechterhoektand een lelijke gele plek op de voorkant, ik weet niet of dit nog gerepareerd kan worden.

In het geval van de hoektand. hij staat zo n 4 mm naar voren, heeft een kleine zwarte plek voorop en is voorzover ik kan zien geel met bobbeltjes op de achterkant. met een tandenstoker kan ik er daar delen vanaf halen. ik maak me nu dusdanig zorgen over die tand dat ik vind dat er maar eens actie moet komen.

Ik heb altijd ontkent dat ik tandproblemen had omdat ik er nooit wat van voelde. ik heb gevoelige tanden gehad maar dat is nu niet meer zo, maar mijn tanden zien er nog lelijker uit. verder heb ik eerder heel erge kiespijn gehad bij tanden die er nadien dus ook uit moesten. ik heb tot nu toe geen greintje (spontane) pijn gevoeld. maar echter als ik op mijn hoektand druk gaat die wel degelijk pijn doen.

Nu iets waar ik meteen advies over vraag. Ik heb achter de scheve hoektand een snijtand waar het kleine voorste deel 'los' is geraakt. het deel is 1 millimeter dik en kan zowel naar voren als naar achter wel 90 graden gedraaid worden. ik vraag me af waarom valt dit stukje er dan niet af? ik ben al paniekerig geworden dat mijn tanden uit elkaar vallen maar het stukje lijkt er nog gewoon aan vast te zitten terwijl ik het met alle gemak kan draaien etc. ik heb al besloten dat ik zsm met mijn gebit naar de tandarts moet. maar dat kan vandaag niet. ik zal moeten wachten tot maandag. bij eten moet ik zwaar gaan nadenken of ik bijt het stukje tand naar achteren wat erg irritand kan zijn (geen pijn, maar een hard druk gevoel op je kaak, dit voel ik niet als het stukje geheel naar voren word gedrukt). wat kan ik hier voor de 2 dagen nog aan doen?

Verder heb ik bij eigen onderzoek al zeker 6 bruin-gele plekken gevonden. waarvan 5 bij mij hoektanden/voortanden en 1 kies die er bruin uitziet. maar ik kan het in de kiezen helemaal niet goed zien dus het kan daar nog veel erger zijn. het enige waar ik mij nog steeds aan vast houd is dat ik nog geen spontane pijn heb gevoeld.

Wat zou er moeten gebeuren aan dit losse stukje snijtand en moet er ook wat met de betreffende snijtand gebeuren?

Wat is de beste oplossing voor de hoektand die er naar mijn inziens het slechts aantoe is van al mijn tanden. valt die nog te redden nu hij aan beide kanten er erg verrot uit ziet?
Geke

Ik denk dat je tandarts goed kan beoordelen of en wat er nog te redden is. Hoe je het omschrijft klinkt niet echt alsof het in orde is. De bruin/gele vlekken, waar je zelf ook wat vanaf kunt halen, zijn naar mijn idee gaten in je kiezen en voortanden. De oorzaak hiervan is mondhygiene in combinatie met voeding, waar het probleem hoofdzakelijk ligt heb je volgens mij al aangegeven. De pijn bij het drukken op de hoektand wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een ontsteking onder aan de wortelpunt, deze kan soms behandeld worden door een wortelkanaalbehandeling, maar het hangt er wel vanaf of de tand verder nog goed te restaureren is en of het voor jou mogelijk is, om het in de toekomst beter op orde te houden, anders is het namelijk zonde van je geld. Ik denk dat je de tandarts gewoon moet laten bekijken wat er nog mogelijk is met welke tand, hoe jou motivatie is en wat het bijbehorende kostenplaatje zal zijn. Wij kunnen daar verder niet bij helpen. Het afgebroken stukje kun je misschien heen en weer bewegen omdat het nog vastzit aan een stukje tandvlees, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik kan het natuurlijk niet goed inschatten zonder het te zien.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 10/13/2006 - 22:37 Permalink