Nachtdienst? Ik heb zo'n pijn!

Author:
Jacqueline1967
Posted:
zo, 10/08/2006 - 00:04
Hallo,

Ik woon in Frankrijk. Ik heb gedurende een aantal dagen vreselijke kiespijn! Vanmiddag werd het enorm erg, en na het avondeten ben ik mijn tandarts gaan bellen om te horen wie er weekendienst/nachtdienst heeft.

Maar wat blijkt, ik kan geen enkele tandarts te pakken krijgen!! Inmiddels wordt ik helemaal gek van de pijn!! Geen enkele pijnstiller helpt!
Nu heb ik een paar vragen:

* Kan/mag ik van een tandarts verlangen dat hij/zij mij snachts van de pijn af gaat helpen? (ik weet niet of ik kan wachten om morgen verder te gaan zoeken!)
* Is het misschien goed om de betreffende kies te trekken (rechtsboven, de achterste)?

Heeft iemand misschien een middel wat voor nu dan even verlichting kan geven?

Alvast bedankt!!

Groeten Jacqueline
Jacqueline1967

Blijkbaar hebben ze hier geen tand/kiespijn s'nachts, in het weekend en tijdens zon/feestdagen!!!!

Ben de nacht redelijk doorgekomen, op dit moment is de pijn te houden. Mijn eigen tandarts is pas dinsdag weer bereikbaar....

Groetjes Jacqueline
zo, 10/08/2006 - 14:55 Permalink
drogerode

Hartstikke vervelend natuurlijk, kiespijn. Wat ik alleen niet zo goed begrijp is waarom je niet eerder naar je eigen tandarts hebt gebeld. Je geeft tenslotte aan dat je al enkele dagen vreselijke kiespijn hebt. In Nederland is het volgens mij zo geregeld dat een tandarts niet verplicht is je 's nachts met kiespijn te helpen. Nabloedingen en ongevallen dat zijn zaken waarvoor hij/zij het bed uit komt, maar kiespijn over het algemeen niet. Zeker niet als het probleem al enige dagen bestaat.

Succes in ieder geval.
zo, 10/08/2006 - 18:21 Permalink
vV

Hoe is het er inmiddels mee??

Vraag eens na bij uw tandarts hoe e.e.a. geregeld is, voor de toekomst.. Overigens is het ook hier in NL niet handig dagen te wachten en dan pas `s avonds te bellen.
Ook in NL hoeft de spoeddienst u niet te helpen, het is immers geen spoed (meer..)

De spoedgevallendienst is er voor acute problemen die `s avonds of in het weekend ontstaan, niet voor zaken die eerder verholpen hadden kunnen worden indien de patient gewoon tijdig had gebeld, namelijk toen de pijn begon...
ma, 10/09/2006 - 13:28 Permalink
Flandria

De spoedgevallendienst is er voor acute problemen die `s avonds of in het weekend ontstaan, niet voor zaken die eerder verholpen hadden kunnen worden indien de patient gewoon tijdig had gebeld, namelijk toen de pijn begon...

Heel juist.

Dit klinkt grof en onmenselijk, maar als Jacqueline al enkele dagen verschrikkelijke pijn had, had ze dan maar contact moeten opnemen met de tandarts.
za, 10/14/2006 - 11:52 Permalink
joek

Toch vind ik het niet helemaal eerlijk, Flandria, wat je zegt.
Vaak begint kiespijn met een beetje pijn, soms gaat kiespijn ook weer over. Ik weet wel dat dat dan waarschijnlijk geen echte kiespijn was, maar toch.
Dan ineens kan het heel heftig worden. Als dat 's nachts is, is het niet zo'n ramp om tot de volgende ochtend te wachten.
Maar het weekend duurt dan wel erg lang!

En geloof me, ik weet waar ik over praat. Ik heb helaas al heel wat kiespijn gehad.

Groetjes,
Joke
za, 10/14/2006 - 14:00 Permalink
Flandria

Toch vind ik het niet helemaal eerlijk, Flandria, wat je zegt.
Vaak begint kiespijn met een beetje pijn, soms gaat kiespijn ook weer over. Ik weet wel dat dat dan waarschijnlijk geen echte kiespijn was, maar toch.
Dan ineens kan het heel heftig worden. Als dat 's nachts is, is het niet zo'n ramp om tot de volgende ochtend te wachten.
Maar het weekend duurt dan wel erg lang!

En geloof me, ik weet waar ik over praat. Ik heb helaas al heel wat kiespijn gehad.

Groetjes,
Joke

Natuurlijk kan je niet iedereen over dezelfde kam scheren, dat is zeker.

Maar soms heb ik patiënten, een modelgesprek:

-Meneer, ik heb tandpijn
-Ah, ik ga eens kijken in de agenda. Vanavond heb ik nog een plaatsje om 16u30...
-Ik moet wel werken he...
-Tot wanneer
-17u00
-OK dan, morgen is er een zieke, kom jij in zijn plaats om 18u00
-Dat kan niet, dan moet ik naar de biljartclub.
-OK dan, overmorgen dan, maar dan voor een noodbehandeling om 8u00, voor mijn officiële spreekuren.
-Zo vroeg? Amaai zeg, nee dank je...
-...

Ik heb altijd wel plaats voor dringende behandelingen en vaak is dat nodig ook, want dat gaatje in de agenda raak altijd volgeboekt (en slechts zelden kan ik de administratie doen die ik me had voorgenomen).

Tijdens mijn wachtdienst krijg ik echter 90% van de tijd mensen zoals in het beschreven gesprek: die liever tijdens het weekend komen omdat ze dan wel tijd hebben. Misschien is dat in Nederland niet zo, maar hier dus wel. En dat terwijl ik makkelijk tot 20u00 werk, ik denk dat het in Nederland iets minder is of vergis ik mij?

Op de spoeddienst is het nog erger (tijdens de nacht). Buiten de obligate vechtpartijen (tja, dat hoort er nu eenmaal bij: tandtramata) hoor ik van collegae dat men daar van alles vindt, tot zelfs mensen met een afgebroken tandenstoker tussen de tanden. Ook mensen met echte pijn, maar bij navraag blijkt dat die in 90% van de gevallen al enkele dagen "verschrikkelijk" is, zoals bij TS... Slechts zelden komt de pijn ineens op, zoals jij suggereert, of is er pijn na de behandeling eerder die dag.

Na een tijdje krijg je een 7e zintuig voor dit soort zaken. Bij mensen die hun vrijetijdsbesteding niet willen laten verbrodden voor een bezoek, heb ik al meteen de neiging ze niet meer voor te nemen.

Maar mensen met echte, plotse pijn, die kunnen meestal binnen de eerste 36 uur in mijn stoel liggen.

Is dat oneerlijk? Ik dacht het niet...
za, 10/14/2006 - 14:35 Permalink
joek

Inderdaad kon ik mijn eigen ta meteen terecht met pijnklachten.
Maar ik heb ook wel eens op donderdag mijn ta gebeld met klachten na een wkb, moest ik het aanzien.
Toen kreeg ik vrijdagnacht zo'n pijn. Ik was heel blij dat het zaterdagochtend was. Maar ik kon helaas pas om half vijf bij de invalta terecht. Dan duurt zo'n zaterdag wel heel lang. Zeker voor zo'n angstpatient als ik!
Maar inderdaad, de patienten zoals jij ze beschrijft verdienen het niet echt dat je ze tussendoor helpt.
Ben ik dan zo lief? Of zo'n uitzondering! :lol:

Groetjes,
Joke
za, 10/14/2006 - 14:42 Permalink
Flandria

Inderdaad kon ik mijn eigen ta meteen terecht met pijnklachten.
Maar ik heb ook wel eens op donderdag mijn ta gebeld met klachten na een wkb, moest ik het aanzien.
Toen kreeg ik vrijdagnacht zo'n pijn. Ik was heel blij dat het zaterdagochtend was. Maar ik kon helaas pas om half vijf bij de invalta terecht. Dan duurt zo'n zaterdag wel heel lang. Zeker voor zo'n angstpatient als ik!
Maar inderdaad, de patienten zoals jij ze beschrijft verdienen het niet echt dat je ze tussendoor helpt.
Ben ik dan zo lief? Of zo'n uitzondering! :lol:

Groetjes,
Joke

Ik neem aan dat je non-verbaal communiceert naar je tandarts dat je echt plots pijn hebt ;-)

Ik heb ook zo een patiënte. Die heeft om de drie maand een andere tand die afbreekt, ontsteekt of pijn gaat doen. Ik denk dat ze nog nooit langer dan een dag heeft moeten wachten. Ik geloof haar, want het is echt een pechvogeltje. Zulke mensen laten wachten is niet echt ethisch, maar tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren... Meestal worden ze binnen de dag geholpen. Dat lijkt me fair.
za, 10/14/2006 - 14:48 Permalink