Hoi,
bijgaande afbeelding is een rontgenfoto van het gebit van mijn vriendin. Ze is de best poetsende persoon die ik ooit heb gezien, desondanks heeft ze geen al te goed gebit (erfelijk waarschijnlijk).
Waar het mij om gaat is het volgende. De tandarts heeft n.a.v. de onderstaande foto een aantal dingen geconstateerd, waar we zo onze vraagtekens bij hebben. Hij heeft dit geconstateerd ZONDER in de mond te kijken, maar puur op basis van de foto's.
Nu is mijn vraag, wat zien jullie op deze foto? (ik zeg expres niet wat de tandarts geconstateerd heeft, om beinvloeding te voorkomen...)
Ik ben eenieder die er even naar wil kijken voor eeuwig dankbaar...
Klik hier voor de foto
PS. mocht je een mening hebben over al gedane ingrepen in dit gebit, dan hoor ik dat ook graag...
bijgaande afbeelding is een rontgenfoto van het gebit van mijn vriendin. Ze is de best poetsende persoon die ik ooit heb gezien, desondanks heeft ze geen al te goed gebit (erfelijk waarschijnlijk).
Waar het mij om gaat is het volgende. De tandarts heeft n.a.v. de onderstaande foto een aantal dingen geconstateerd, waar we zo onze vraagtekens bij hebben. Hij heeft dit geconstateerd ZONDER in de mond te kijken, maar puur op basis van de foto's.
Nu is mijn vraag, wat zien jullie op deze foto? (ik zeg expres niet wat de tandarts geconstateerd heeft, om beinvloeding te voorkomen...)
Ik ben eenieder die er even naar wil kijken voor eeuwig dankbaar...
Klik hier voor de foto
PS. mocht je een mening hebben over al gedane ingrepen in dit gebit, dan hoor ik dat ook graag...
Onderkaak, één na laatste kies heeft mi afwijking aan voorste wortel ook daar is weer meer onderzoek en info nodig.
Bovenkaak in laatste kies volgens mij een gaatje, één na laatste idem. In elk geval is klinisch beeld erbij nodig want sommige zaken zijn niet te beoordelen sec op de foto. Achterste kies onderkaak idem: voorzijde gaatje, maar als dat er zo al jaren zit geen reden tot actie. Zit het er kort, dan wel.
Idem, maar al eerder genoemd zowel in onderkaak als bovenkaak verlies van bothoogte. Met name de kiezen boven zijn al rondom een eind op weg een langdurig zo niet eeuwig probleem te worden.
Maar is dit een meningsverschil want alleen op basis van deze foto en geen historie of klinisch beeld kan je dus geen harde uitspraken doen over hoe en wat.
Bedankt voor de info... alleen euh... je hebt het een aantal keer over laatste kies en eerste kies... alleen weet ik dan niet of je links of rechts bedoeld?
dus welke kies op welke afbeelding is:
- voorste kies boven:
- Onderkaak, één na laatste kies
- Bovenkaak, een na laatste kies en laatste kies
- Achterste kies onderkaak
Wat kan daar de oorzaak van zijn? en is daar wat tegen of aan te doen?
bovenste foto = bovenkaak
onderste is onderkaak
- voorste kies boven: 14, de meest rechter tand op de foto
- Onderkaak, één na laatste kies 46 (2e van links)
- Bovenkaak, een na laatste kies en laatste kies 16 en 17 (2e van links en meest linker)
- Achterste kies onderkaak 47 (meest linker)
net nog niet, bestand was te groot
op de rechter foto's
bovenkaak: que passa? bij de grote kiezen wazige wolk?
onderkaak: de eerste kies 35 is ondervult (bandje bij vullen door wig waarschijnlijk het gat in geduwd: wortelpunt?? lijkt me niet okee. de tweede van links (36) lijkt me een kies die wel eens niet geheel levend kan zijn meer: veel voedingskanaaltjes ronde beide wortels.
en een verstandskies die niet jofel ligt.
mmmm, en ik? ik deed alleen maar aan naar beneden scrollen ipv links rechts. gaat lekker hier in het fietsenhok
ik word hier erg verdrietig van... ik snap niet hoe iemand die zo goed z'n gebit onderhoudt, zoveel problemen kan hebben aan de tanden... vind het ook niet eerlijk...
nog wel wat vraagjes, n.a.v. je conclusies:
- met wazige wolk neem ik aan dat je die overdaad aan vulling bedoeld? en denk je daarbij: wat heeft de tandarts daar in vredesnaam gedaan?
- wat is een oplossing voor de ondervulling van kies 35 ?
- Dat van die levende kiezen waar je over twijfelt (14 & 36) of ze nog leven, kun je daar iets meer over zeggen waarom je dat denkt?
- verstandskies, denk je dat die er uit moet? gaat dan niet de hele kaak naar achteren verschuiven en krijg je dan niet nogmeer problemen?
- het botverlies bovenop de kiezen, is daar wat aan te doen of tegen te doen of verder verlies te voorkomen? Waar zou dat sowieso door kunnen komen?
Sorry dat ik met vragen blijf komen, maar het is mijn vakgebied niet, dus dan zit je al gauw met veel vragen ;) Ik ben je in ieder geval nu al eeuwig dankbaar...
Botverlies: Dit heet ook wel 'parodontitis'. Voor info: gebruik de zoekfunctie.
Die ondervulde kies moet toch wel overnieuw gevuld worden en als dan blijkt dat het een tand is die stiekum door ddan het gaan is geweest dan moet je ook een wortelkanaal behandeling laten doen.
De ander kiezen moeten in elk geval op termijn getest worden of ze nog leven (met koud en/of warm). De foto's zijn niet zaligmakend, maar ik zie een verdachte ruimte tussen wortelpunt en bot. Dan is kijken of koud en warm gevoeld wordt niet vreemd.
Maaruh, wat wilde je eigen tandarts nu eigenlijk doen?
wederom bedankt voor je antwoord...
even voor de duidelijkheid... de mondhygieniste doet altijd de controles... de tandarts meestal niet de controles... de mondhygieniste had niets verkeerds gezien... iig niets om je zorgen over te maken...
omdat mijn vriendin misschien van verzekering wil wisselen heeft ze toen gedacht: maak even foto's om te kijken of er zeer binnenkort grote ingrepen te wachten staan... de mondhygieniste heeft toen foto's gemaakt en ook ter plekke bekeken en beoordeeld (positief dus)...
Een week later had mijn vriendin een afspraak met de tandarts zelf, omdat ze altijd etensresten (na 1 hap al) tussen de meest linkerkies en die ernaast had zitten (op de afbeelding rechtsonder (kies 35 als ik het goed heb)). De tandarts had de foto's bekeken en stond al klaar met zijn boor (dus zonder in haar mond gekeken te hebben, puur op basis van de foto's) en heeft de gaatjes die hij zag "hersteld" (het gaat hier om een vermeend gaatje in meest linkerkies op de afbeelding linksonder en om een vermeend gaatje in de meest linkerkies op de afbeelding linksboven)... (ik zeg "vermeend" omdat ik het later aan een vriend die tandarts is heb gevraagd en die zei: "zou kunnen, maar dat moet ik eerst in de mond zien of het echt nodig is")...
Ook kwam nog even doodleuk de mededeling dat op de kies 35 binnen korte tijd een kroon moest en op de lange termijn aan de bovenkant van haar gebit ook (nog steeds zonder in de mond te hebben gekeken). Van kies 35 zegt de bevriende tandarts overigens dat opnieuw vullen waarschijnlijk ook wel mogelijk is.
Mijn vriendin kwam dus om kies 35 te laten hervullen en ging uiteindelijk weg met de mededeling dat ze een kroon moet, en met twee andere gaatjes gevuld...
Het gevoel dat haar tandarts maar wat doet af en toe had ze al langer, maar dit geval is nou niet echt bevordelijk voor het weggaan van dat gevoel.
Sorry voor het warrige verhaal...
en prima is het verder niet, want het vertrouwen in deze tandarts is niet al te hoog, en het verdriet om het gebit zal blijven...
even voor de duidelijkheid... jij vind dus ook dat kies 35 opnieuw te vullen moet zijn in plaats van een kroon te zetten?