kroon te klein, sluit niet aan tandvlees

Author:
Tijnmabel
Posted:
do, 10/19/2006 - 22:04
Ik heb al een paar keer berichten geplaatst over mijn nieuwe kroon.
Voor alle antwoorden .... vast bedankt.
Maar nu heb ik nog een probleem met mijn kroon.
Er komt ontzettend veel vuil tussen de kroon en de tand erachter maar ook gedeeltelijk onder de kroon.
Ik kan er met een flosdraad een eindje onderdoor komen.
Ik ben terug gegaan naar de tandarts (in Spanje!!) en hij zegt dat dat juist zo moet. In zijn ogen hoeft de kroon niet langer want ..... er komt altijd iets tussen, vloeistoffen zoals frisdrank e.d. en op deze manier kan ik het goed schoon houden. Maar ik denk juist het tegenovergestelde. Met een flosdraad kan ik de ruimte tussen tand en opgezette kroon toch nooit helemaal schoon krijgen????? Ik ben bang dat ik juist op deze manier een gaatje krijg in mijn tand.
Ik kan er ook met mijn nagel onder wippen.
Nu moet ik met een ragertje na ieder maaltijd de ruimtes bij de kroon schoonmaken maar dat vind ik nogal een gedoe. Ik hoefde dat eertijds met mijn eigen tanden bijna nooit te doen, enkel eens flossen. Gevolg is dat mijn tandvlees vreselijk veel pijn doet van al dat raggen.
Moet ik nu een andere kroon of heeft mijn tandarts gelijk.

Bedankt vast voor jullie reacties.
Cindy
Geke

Het lijkt mij niet de bedoeling dat het flossdraad onder de rand blijft hangen of dat je je nagel eronder kan zetten. Het is bij de aansluiting van de kroon de bedoeling dat het een gladde overgang is, om zoveel mogelijk de vorming van plaque daar tegengaat en het mogelijk houdt om het goed schoon te houden. Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe het er bij jou uitziet. Dat er eten tussen de kiezen komt, kan komen doordat de kroon niet perfect aansluit op de naastgelegen kies, waardoor er eten tussen kan komen. Soms verdwijnt dit na een tijdje omdat de kiezen dichter tegen elkaar gaan staan, maar dat is afwachten. Het gebeurt niet altijd. Je zou misschien kunnen kijken of je hier ergens bij een tandarts een second opinion kunt krijgen. Maar bij een second opinion is het wel zo dat als het niet goed is, de tandarts die de second opinion doet, geen behandeling bij je mag uitvoeren. Dus dan zou je daarvoor weer een ander moeten zoeken, als je niet naar Spanje gaat.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
do, 10/19/2006 - 22:28 Permalink
Tijnmabel

Bedankt voor je reactie.
Dus..... die ruimte is inderdaad niet goed.
Als ik in NL ben, zal ik eens kijken of een tandarts bereid is even er naar te kijken.

Groeten,
Cindy
vr, 10/20/2006 - 09:29 Permalink