Een maand lang loop ik nu voortdurend met oorpijn rond, gisteren ben ik bij de tandarts geweest en die is meteen begonnen met een wortelkanaalbehandeling voor mijn kies linksonder. Echter, volgens de tandarts, is het onwaarschijnlijk dat mijn oorpijn gerelateerd is met de kies linksonder (wkb vanwege caries dat te dicht bij de zenuw was gekomen en waardoor er al bacterien in de zenuw waren binnengedrongen).
Nu heb ik ongeveer 10 jaar geleden een wkb ondergaan voor een kies linksboven. Die kies was al afgestorven voordat de wkb werd gedaan.
Ongeveer 4 of 5 jaar later ontstond er boven de kies aan de buitenkant een fistel, die fistel had ik voor ongeveer 3 of 4 jaar lang (bij elke controle zag de tandarts het over het hoofd), maar omdat ik geen klachten had, geen pijn en geen overgevoeligheid, heb ik er al die tijd over gezwegen.
Anderhalf jaar geleden is die fistel opeens uit zichzelf verdwenen en is tot op heden niet teruggekomen. Zou het mogelijk zijn dat de wortelpuntontsteking, wat zich uitte in de fistel, uit zichzelf is genezen of is de situatie ´intern´ bij mijn kaak en wortelpunt juist verergerd omdat er geen fistel meer is en de ontsteking intern accumuleert ? Stel dat er al die jaren een ontsteking heeft gezeten, kan dat dan uitbreiden naar de kiezen ernaast ? Wat voor gevolgen heeft dat ? Ik heb sinds een paar weken lichte drukpijn bij die kies linksboven, die pijn is niet continue, er zijn dagen dat ik er geen last van hem en dan weer dagen dat de lichte drukpijn terug is.
Waarom is de fistel dan opeens verdwenen en tot op heden niet meer teruggekomen ? En heeft mijn oorpijn dan misschien met mijn kies linksboven te maken, de afgestorven kies en niet de kies linksbeneden die nu een wkb aan het ondergaan is ?
Als laatste vraag, wat is eigenlijk de levensduur van een afgestorven kies die een wkb heeft ondergaan ?
Nu heb ik ongeveer 10 jaar geleden een wkb ondergaan voor een kies linksboven. Die kies was al afgestorven voordat de wkb werd gedaan.
Ongeveer 4 of 5 jaar later ontstond er boven de kies aan de buitenkant een fistel, die fistel had ik voor ongeveer 3 of 4 jaar lang (bij elke controle zag de tandarts het over het hoofd), maar omdat ik geen klachten had, geen pijn en geen overgevoeligheid, heb ik er al die tijd over gezwegen.
Anderhalf jaar geleden is die fistel opeens uit zichzelf verdwenen en is tot op heden niet teruggekomen. Zou het mogelijk zijn dat de wortelpuntontsteking, wat zich uitte in de fistel, uit zichzelf is genezen of is de situatie ´intern´ bij mijn kaak en wortelpunt juist verergerd omdat er geen fistel meer is en de ontsteking intern accumuleert ? Stel dat er al die jaren een ontsteking heeft gezeten, kan dat dan uitbreiden naar de kiezen ernaast ? Wat voor gevolgen heeft dat ? Ik heb sinds een paar weken lichte drukpijn bij die kies linksboven, die pijn is niet continue, er zijn dagen dat ik er geen last van hem en dan weer dagen dat de lichte drukpijn terug is.
Waarom is de fistel dan opeens verdwenen en tot op heden niet meer teruggekomen ? En heeft mijn oorpijn dan misschien met mijn kies linksboven te maken, de afgestorven kies en niet de kies linksbeneden die nu een wkb aan het ondergaan is ?
Als laatste vraag, wat is eigenlijk de levensduur van een afgestorven kies die een wkb heeft ondergaan ?
Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.
:smt006 Geke
Ik ben me ervan bewust dat er inderdaad iets aan de hand is met mijn linkerbovenkies. Er was een tijdje geleden een stukje vulling en kies afgebroken en door de tandarts is er al een nieuwe vulling ingedaan. Sindsdien heb ik het gevoel dat de vulling ietsje te hoog zit, veel scheelt het niet maar ik voel het heel subtiel als ik mijn kiezen op elkaar doe. Aangezien de vulling vrij groot is en die kies al voor de derde keer is gevuld, twijfel ik of ik het beter zo kan laten of dat ik er wat van moet zeggen. Als de tandarts dan de vulling bijvijlt, is de kans op een fractuur van die kies dan groter ? Ik heb het dus over de kies linksboven waarbij de fistel is verdwenen en waarbij een wkb is gedaan.
En wat voor verdere behandeling zou je me kunnen adviseren ? Opnieuw een wkb laten doen, apex resectie ? En wat zijn de andere opties ? En kan ik een eventuele tweede wkb beter door een endotoloog laten uitvoeren, is de kans op succes dan veel groter ? En hoeveel hoger zullen de kosten van een behandeling bij een endotoloog uitkomen ?
Alvast bedankt !
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.
:smt006 Geke