Vlaanderen VS Nederland (prijzen)

Author:
Flandria
Posted:
vr, 10/20/2006 - 18:08
Ik heb de Nederlandse nomenclatuur eens doorgenomen. Afgezien dat die veel uitgebreider is en meer handelingen worden terugbetaald, toch een vergelijking... Eerst de Nederlandse prijzen, dan de Vlaamse...

consult C13 - consult 301010: 18,4 VS 18,26
onderzoek C11 - onderzoek 301593: 18,4 VS 52,43 (maar hier zitten wel alle kleine fotootjes bij en hoewel het niet moet doen veel tandartsen ook tandsteen af)

kleine foto X10 - 307031: 13,6 VS 10,42
2e kleine foto X10 - 307053: 13,6 VS 6,41
overzichtsfoto X21 - 307090: 58,2 VS 35,58
tandsteenreiniging M59 - 302153/302175/302190/302212: 43,6 VS 47,04€

verdoving A10 - geen nomenclatuur: 12,10 VS 0,0 (tja, we kunnen daar dus niks voor vragen)

eenvlaksvulling V11 - 304371: 19,4 VS 25,2
tweevlaksvulling V12 - 304393: 31,5 VS 37,8
drievlaksvulling V13 - 304415: 41,2 VS 50,4
kroonopbouw V13 - 304452: 58,2 VS 75,6
(maar dus exclusief verdoving, want daar kunnen wij niets voor vragen)

endo 1 kanaal E13 - 304496: 87,2 VS 48,95
endo 2 kanalen E14 - 304592: 126 VS 65,27
endo 3 kanalen E16 - 304614: 165 VS 97,91
endo 4 kanalen E17 - 304636: 203,5 VS 130,54
(en uiteraard zonder verdoving bij te rekenen, die is immers gratis)

Kortom, de Nederlandse tandarts is verwend... ;-)
de digitale tandarts

De Nederlandse tandarts heeft Europees gezien gemiddelde tarieven, de Belgische blijkbaar niet :roll:

Maar ik dacht altijd behalve dat naast het nadeel van dat Belgische patienten alleen kwamen opdagen als ze zin hadden of een klacht, dat er wel het voordeel was van vrije tarieven; klopt dat niet?
za, 10/21/2006 - 03:18 Permalink
Flandria

De Nederlandse tandarts heeft Europees gezien gemiddelde tarieven, de Belgische blijkbaar niet :roll:


Sorry maar jullie nomenclatuur is veel uitgebreider. Pinnen en rubberdam worden niet terugbetaald en vaak niet eens aangerekend. En ik merk dat preventie in Nederland, vb fluoride applicatie, ook een nummer heeft.

Maar ik dacht altijd behalve dat naast het nadeel van dat Belgische patienten alleen kwamen opdagen als ze zin hadden of een klacht, dat er wel het voordeel was van vrije tarieven; klopt dat niet?


Klopt het verhaal dat de Nederlandse tandarts een nine to five job heeft? Ik werk vaak tot 20u00-21u00...

Ja, de patienten durven wel eens hun kat te sturen. Om hen dan een deel van de kosten aan te rekenen, is moeilijk: dat is not done en er is ook geen nummer voor.

En ja, je kan de conventie tussen RIZIV en tandartsen verwerpen en je eigen tarieven vragen. Maar dat hangt ook van streek tot streek af, want hier kunnen ze dat niet verdragen en haken er veel patienten af. Waar ik werk, heeft de naam van een dure praktijk te zijn, hoewel we de prijzen hanteren van de overheid (maar we hebben de gewoonte om veel vullingen ineens te doen en dat loopt natuurlijk snel op). Nadeel ook van die conventie te weigeren: je verliest een toelage van 1800 euro die je zo van het RIZIV krijgt, maar dat deert me minder.

Nee, ik zou heel blij zijn met de Nederlandse nomenclatuur...
za, 10/21/2006 - 11:00 Permalink
Chris888

Klopt het verhaal dat de Nederlandse tandarts een nine to five job heeft? Ik werk vaak tot 20u00-21u00

Een vrijgevestigde tandarts kan in principe afspraken maken op de tijden die hij of zij wenst, maar 8:00 - 16:30 is volgens mij heel gangbaar.

Nee, ik zou heel blij zijn met de Nederlandse nomenclatuur...

Meer Vlaamse collega's denk ik, want bij mij in de buurt (NL) zit meer dan één Vlaamse tandarts.
zo, 10/22/2006 - 22:43 Permalink
vV

er was een tijd kon men in NL ook geen verdoving rekenen (bij ziekenfondspatienten) en kreeg men hfl 7,= voor een periodieke controle (weer ziekenfonds). En mocht men niet eens een witte vulling leggen in kiezen, werd niet vergoed...Dan hing het net van de praktijksamenstelling af hoe de inkomsten in relatie tot gewerkte uren lagen.

Wat je steeds vaker ziet is deeltijdwerk, en ploegen diensten. Ik weet dat er inmiddels meerdere praktijken zijn waar shifts van 7.00u tot 14.00u, volgende shift 14.00u tot 19.00u draaien.

Krijg je wel een optimale stoelbezetting en dus rendement mee.

Ik denk dat een groot probleem de overheidsregulering (of gebrek eraan ) is en op welke gronden zij de vergoedingen/tarieven vaststellen.

In NL wordt er wel vanuit gegaan dat er bepaalde vaste kosten zijn zoals een assistente (minimaal 1) . Indien de belgische overheid ervanuit gaat dat er zonder assistente gewerkt wordt zal er ook geen rekening mee gehouden worden in de tarieven. En wat vrije tarieven betreft: tja hangt ervan af hoe je het verkoopt aan de patienten... Gewoon marketing dus, want dat hoort bij vrije tarieen(lees: ondernemerschap) en in NL leren wij dat niet op de universiteit...
ma, 10/23/2006 - 11:34 Permalink
Flandria

vV, dat is natuurlijk een cirkeltje zonder eind... Als je te weinig verdient, ga je geen assistentie aannemen en als je pas meer kan verdienen van de staat als je een assistente hebt, dan blijf je alleen.

Toch zie ik meer en meer collegae breken met die gewoonte. Die zeggen "foert" en vragen wat ze willen (bv. rubberdam 5-10€, pinnetje 5-10€,...). Alleen moet je patientenbestand dat nog willen ook. Ik heb gisteren een patiente teruggezien van wie ik studiemodellen had genomen, een controle uitgevoerd en een OPG had genomen. Zij moest uit eigen zak 30€ betalen en dat was voornamelijk wegens die studiemodellen, maar ook uiteraard het remgeld. Daarover heeft ze zeker een kwartier zitten klagen. Bij mezelf dacht ik dan: goed dat je niet gaat bij iemand die de overheidstarieven niet respecteert...

Die shiften lijken me zalig. Binnenkort word ik voor de eerste keer vader en ik baal er van dat ik mijn kinderen enkel zal zien vlak voor bedtijd of misschien zelfs enkel in het weekend. En toch zijn er nog altijd mensen die vragen om nóg later te komen, tot zelfs 22u00 voor niet dringende gevallen. Ik vraag me dan af: weten die mensen niet dat wij een gezin hebben. En ook nog: is de Nederlandse patiënt zoveel braver?
do, 10/26/2006 - 10:56 Permalink
vV

Het komt mij voor dat de tandartsen in Belgie zich jarenlang hebben laten leven door hun patienten, en daar nu niet meer onderuit komen. Helaas is er maar 1 manier om dit om te gooien: namelijk met z`n allen de poot stijf houden! en afspraken na bepaalde tijd dus weigeren, werk da onderbetaald is weigeren te doen, dus fatsoenlijke tarieven rekenen. Blijkbaar is de lobby richting regering niet sterk genoeg dus.

Wanneer ik in deze omstandigheden mijn werk zou moeten doen, zou er voor mij maar twee wegen openblijven: de tandartsen mobiliseren, publiekscampagne over openingstijden, sterke lobby richting regering. Of anders emigreren!

Ik ben in staat mijn praktijk te doen op 4 werkdagen (4 drukke dagen, maar goed) en zie dus mijn vrouw en kind op 3 dagen! dus altijd lang weekend. Anders hou ik het ook niet vol.

Dus: werk aan de winkel in vlaanderen! verenigt u en trek 1 lijn!
do, 10/26/2006 - 12:07 Permalink
robinson

Doordat wij in de grensstreek zitten hebben wij veel patiënten uit België( Regio Lanaken-Maaseik eo).
Vooral de rehabilitatie middels implantaten en suprastructuren( vol.prothese en vaste constructie) kosten zijn hier beduidend lager.
Waarschijnlijk door een gemis in de tarievering zijn offertes voor mij uit het Belgische niet tel ezen.
Wel de hoogte van het bedrag,zij vermenigvuldigen de techniekkosten met een factor 2,3-2,5.
do, 10/26/2006 - 13:14 Permalink
Flandria

Doordat wij in de grensstreek zitten hebben wij veel patiënten uit België( Regio Lanaken-Maaseik eo).
Vooral de rehabilitatie middels implantaten en suprastructuren( vol.prothese en vaste constructie) kosten zijn hier beduidend lager.
Waarschijnlijk door een gemis in de tarievering zijn offertes voor mij uit het Belgische niet tel ezen.
Wel de hoogte van het bedrag,zij vermenigvuldigen de techniekkosten met een factor 2,3-2,5.


Dat is niet altijd correct. Dat kan zo in de praktijk wel zijn, maar ik vraag altijd het gemiddelde, zo opgemeten door het Verbond van Vlaamse Tandartsen. Dat is bv. voor een stiftkroon 546,7€, inclusief labokosten, of het nu om een grote moeilijke situatie gaat (3 of meer zittijden inclusief biscuitpas en zo) of een makkelijke (prep, afdruk in 1 en de 2e plaatsen). Dat is dus wel hoger dan in Nederland, maar dit zijn ook zaken die niet geregeld zijn door de staat. Hier speelt de vrije markt dus. Maar door het niet terugbetalen van kronen en bruggen is dit niet courant. Voor elke 20 tot 50 vullingen is er een kroon tot brug bij mij in de praktijk (natte vinger). Wat we met KB kunnen terugwinnen tov Nederland ivm het "gewone" conserverende en preventieve werk, is echt miniem.

Daarom zou ik liever zo een Nederlandse nomenclatuur hebben waar het gewone werk hoger wordt ingeschat en het brugwerk "onderbetaald" wordt... Al ken ik collegae die niets dan full mouths plaatsen en die daar wel op zullen vloeken.
do, 10/26/2006 - 13:30 Permalink
fleetstone

Flandria schreef:

eenvlaksvulling V11 - 304371: 19,4 VS 25,2
tweevlaksvulling V12 - 304393: 31,5 VS 37,8
drievlaksvulling V13 - 304415: 41,2 VS 50,4

Ik neem aan dat het de tarieven zijn voor een amalgaamvulling.

Voor een witte vulling komt daar nog bij:
V60 (E 14,50) indirecte pulpa-overkapping
V20 (E 9,70) etsen t.b.v. composiet
(althans zo stond het op mijn rekening)

Daardoor waren de kosten voor mijn witte eenvlaksvulling:
19,40 + 14,50 + 9,70 = 43,60

Hoe zit dat in Belgie?
do, 10/26/2006 - 16:02 Permalink
Flandria


Ik neem aan dat het de tarieven zijn voor een amalgaamvulling.


In Nederland wel zeker, hier niet... Hier kost amalgaam evenveel als composiet.

Voor een witte vulling komt daar nog bij:
V60 (E 14,50) indirecte pulpa-overkapping
V20 (E 9,70) etsen t.b.v. composiet
(althans zo stond het op mijn rekening)


Overkappen is niet altijd nodig, dat kan overigens ook met een zilvervulling...

Hoe zit dat in Belgie?


Er is 1 prijs voor een vulling, of je daar nu glasionomeercement, composiet of amalgaam in steekt. Overkappen is niet terugbetaalbaar en wordt niet aangerekend. Spuitjes ook niet. Rubberdam is ook noodgedwongen ofwel gratis ofwel niet terugbetaalbaar en dat is ook het geval voor pinsystemen om je vulling vast te houden.
do, 10/26/2006 - 16:13 Permalink
fleetstone

Een V11 (12, 13) gecombineerd met een V20 voor composiet maakt dat dit type vulling in België uiteindelijk toch nog goedkoper is dan in Nederland.

U benijdt de Nederlandse tandarts om de uitgebreide nomenclatuur. Deze codelijst (ooit opgezet voor meer duidelijkheid en transparantie) is ongetwijfeld voor hem/haar ‘zeer aardig’ maar voor de verzekeraar en de zelfbetalende cliënt lang niet altijd een zegen.

U hebt gelijk: de Hollandse tandarts is verwend! Maar voor sommigen is zelfs dat nog niet genoeg.

Lees (maar waarschijnlijk hebt u dat al gedaan) de topic van Chu ‘twee keer half uur werk voor e 945???’ onder de rubriek ‘Meningsverschillen’ en verbaas u. De opmerking van een zekere ‘Waarom’ (“Je hebt vind ik ook zelf de plicht om vooraf na te gaan wat de kreet parodontis kan betekenen en dat evt. voordat iemand iets bij je doet er naar te vragen.”) moet u maar niet serieus nemen. Ik beschouw het als een ‘slip of the pen’.

Kent u het laatste Hollandse schandaaltje? Tandartsen die goedkope kronen uit Azië halen en er voor verzekeraar en cliënt een Hollandse prijs van weten te maken? Google op ‘kronen,fraude’ en u leest er het een en ander over.

Uiteraard de goede tandartsen niets dan lof, maar de ‘stouterikken’ herken je helaas niet aan hun neus.
zo, 10/29/2006 - 13:07 Permalink
de digitale tandarts

Ik ben nu in Chicago voor een congres en heb eens gevraagd hoe het met de tarieven in Amerika zit.

Op zich komt het enigszins overeen met de situatie in Belgie, er bestaan lijsten met normprijzen en verzekeraars vergoeden vaak dat bedrag (met een max. totaal per jaar) Indien de tandarts meer vraagt zal de patient dat dus zelf bij moeten betalen.

Er zijn praktijken die adverteren dat je niks hoeft bij te betalen en dus deze normprijzen rekenen en er zijn praktijken die meer vragen. Patienten die voor deze laatste praktijken kiezen, weten dat maar doen dat toch, omdat zij bijvoorbeeld veel vertrouwen hebben in het werk van deze tandartsen en/of kiezen voor een praktijk op een a-locatie (met hoge huren en dure inrichting en apparatuur).

De reden waarom er over 'fraude' gesproken wordt met de kronen in Nederland is, komt omdat wij Nederlandse tandartsen verplicht zijn om de kostprijs van een kroon door te berekenen en niet zoals elke andere ondernemer in staat zijn om inkoopvoordeel te behalen. Sommige tandartsen kochten met een aparte B.V. de kronen voor Aziatische prijzen en verkochten deze aan zichzelf door voor Nederlandse prijzen, eigenlijk een maas in de wet en op het randje van toelaatbaar.
Al dit soort ontwikkelingen/problemen zijn niet nodig als er sprake was van een vrije markt waar patienten konden kiezen uit relatief goedkope praktijken of als ze zouden willen uit meer luxe praktijken.

Flandria gezien je bijdrage aan dit forum lijkt mij dat je een tandarts bent met passie voor je vak en heb je zeer veel inhoudelijke kennis. Als ik jou was zou ik een (moderne!) website beginnen waarin je uitlegt wie je bent waarin je laat zien hoe goed je bent, doe wat aan Google marketing en ik verzeker je dat ook in Belgie mensen naar je toe zullen komen voor top of bill behandelingen en je bent dan niet zoals wij gebonden aan inkoopprijzen en maximumtarieven!
zo, 10/29/2006 - 16:50 Permalink
robinson

Een V11 (12, 13) gecombineerd met een V20 voor composiet maakt dat dit type vulling in België uiteindelijk toch nog goedkoper is dan in Nederland.

U benijdt de Nederlandse tandarts om de uitgebreide nomenclatuur. Deze codelijst (ooit opgezet voor meer duidelijkheid en transparantie) is ongetwijfeld voor hem/haar ‘zeer aardig’ maar voor de verzekeraar en de zelfbetalende cliënt lang niet altijd een zegen.

U hebt gelijk: de Hollandse tandarts is verwend! Maar voor sommigen is zelfs dat nog niet genoeg.

Lees (maar waarschijnlijk hebt u dat al gedaan) de topic van Chu ‘twee keer half uur werk voor e 945???’ onder de rubriek ‘Meningsverschillen’ en verbaas u. De opmerking van een zekere ‘Waarom’ (“Je hebt vind ik ook zelf de plicht om vooraf na te gaan wat de kreet parodontis kan betekenen en dat evt. voordat iemand iets bij je doet er naar te vragen.”) moet u maar niet serieus nemen. Ik beschouw het als een ‘slip of the pen’.

Kent u het laatste Hollandse schandaaltje? Tandartsen die goedkope kronen uit Azië halen en er voor verzekeraar en cliënt een Hollandse prijs van weten te maken? Google op ‘kronen,fraude’ en u leest er het een en ander over.

Uiteraard de goede tandartsen niets dan lof, maar de ‘stouterikken’ herken je helaas niet aan hun neus.


Ietwat kort door de bocht.
Kunt u mij uitleggen waarom het UPT-tarief voor de zelfbetalende patiënt en de verzekeraars nietalltijd een zegen is?
zo, 10/29/2006 - 19:29 Permalink
fleetstone

De UPT- ofwel CTG-tarieven laten ruimte voor creatief declareren. Een voorbeeld is de tandsteenverwijdering. De verzekeraars en Ziekenfondsraad was dat jarenlang een doorn in het oog, maar ze konden het niet bewijzen. De codering zoals die nu geldt voor tandsteenverwijdering werkt niet. De discussie is gevoerd onder topic ‘M55 of M59’ onder de rubriek ‘Meningsverschillen’.

Nog wat voorbeelden:
Is de cofferdam nu wel of niet gebruikt? (hoeveel cliënten weten wat dat is?) Is V60 wel of niet verricht? Mag een tandarts bij een extractie die twee prikjes nu opvoeren als 2 x A10 of is dat 1 x A10. (is het eigenlijk gewoon niet humaan om ze helemaal niet te declareren?)
Om de prijs van een goedkoop ingekochte kroon op te krikken worden andere, niet verrichte, handelingen gedeclareerd, dat is zonder meer fraude.
Zolang de tandarts nog geen marktgerichte, vrije onderneming met vrije tarieven mag voeren, mag hij niet ‘handelen’ in kronen.

Nu lijkt dit allemaal wel ‘peanuts’, maar als dat in een praktijk structureel gebeurt, dan kan men zich voorstellen dat de verzekeraar en de zelfbetalende cliënt daar niet blij mee zijn.

Bovendien:
Als er bij een cliënt gerede twijfel bestaat, dan is het voor hem heel moeilijk om zijn (al of niet) vermeende gelijk te halen. Als niet deskundige trekt hij per definitie aan het kortste eind. Voor de verzekeraar geldt, via een omweg geredeneerd, eigenlijk hetzelfde, immers hij was bij de behandeling niet fysiek aanwezig.
zo, 10/29/2006 - 22:53 Permalink
vV

Mag een tandarts bij een extractie die twee prikjes nu opvoeren als 2 x A10 of is dat 1 x A10. (is het eigenlijk gewoon niet humaan om ze helemaal niet te declareren?)


nou niet alleen humaan, de verdoving zit gewoon in bij het tarief voor extracties, kan en mag dus niet nog eens apart gedeclareerd worden.

De verzekeraars en Ziekenfondsraad was dat jarenlang een doorn in het oog, maar ze konden het niet bewijzen. De codering zoals die nu geldt voor tandsteenverwijdering werkt niet.


voor de serieus werkend tandarts en MH werkt het prima hoor!

u bent wel erg generaliserend bezig hier, en ook erg negatief.

Jammer dat u alle serieus werkende en declarerende tandartsen over 1 kam scheert met die paar rotte appels. Voor die laatste categorie werkt geen enkel systeem, behalve als patient weggaan en een ander zoeken.
De randvoorwaarden van de UPT lijst zijn redelijk goed afgebakend, en zeker goed werkbaar. Het grootste probleem is dat er geen ruimte is voor innovatie omdat er te weinig aanpassing/aanvulling van de lijst is omdat de nodige commissies er oeverloos over moeten discussieren.

en wat die kronen betreft: helaas waar, maar slechts enkele praktijken die dit doen. Erger vind ik dat er klinieken in NL zijn met eigen tandtechnieker die de techniektarieven gewoon opkrikken naar factor 2,5 tot 3 van wat normaal is, en dat is dan legaal, want de techniektarieven zijn vrij... maar daar hoor je niemand over...(dan kost een kroon ineens 900,- ipv 450,=)

kortom: er is altijd wel te discussieren en geen enkel systeem is waterdicht zolang er rotte apels in de mand zijn. Maar die zijn in elke branche.
ma, 10/30/2006 - 09:44 Permalink
de digitale tandarts

De tandartstarieven zijn logischerwijs een hot topic en leiden altijd tot veel discussie, maar op dit moment ben ik van mening dat er genoeg gezegd is en zal ik de discussie op slot gooien om herhaling van zetten te voorkomen.
ma, 10/30/2006 - 10:05 Permalink