gaatje,bobbel

Author:
marieke19
Posted:
za, 10/28/2006 - 18:34
hey allemaal, ik zit met een vraag....ik durf niet naar mijn tandarts zelf te bellen, heb best wel schrik ! dus hoop ik dat iemand mij gerust kan stellen of dat iemand reageert die hetzelfde probleem heeft gehad!! ik heb hier op deze site al veel rondgekeken. en veel verhalen gelezen van mensen die ongeveer hetzelfde probleem als mij hadden. ik had ook vaak de uitleg van jou en andere mensen enz..erop gelezen, en die stelde mij wel gerust maar toch...ik zal het even uitleggen:
ik voel onder mijn kaak, een bobbel, deze doet geen pijn ofzo...maar ik ben erg bang wat het zou kunne zijn. :cry: ik heb wel aan een tand jaren een heel diep gaatje gehad. die tand noemt volgens een bron op internet: de 1ste premolaar.
het was een erg groot gaatje ook wat je zag aan de tand vanboven, en het zag er erg zwart uit. en dat gaatje heeft er jaren gezeten, en k heb er nooit echt last van gehad, maar toen werd het toch tijd om het gaatje eens te laten vullen. de tandarts zei dat ze hem NEt niet moest ontzenuwen want het gaatje was vrij diep!! dat merkte je ook wel toen ze het gaatje op aan het vullen was... het was wel een beetje gevoelig. en die tand net daarachter had ook een gaatje, ze had 2 tanden tegelijker tijd gevuld. maar ik heb al veel informatie enz..opgezocht op internet over wat dit zou kunnen zijn, ik hoop en denk dat het maar een onschuldige ontsteking is, die bobbel. maar ik wil zekerheid.
want die bobbel doet geen pijn ofzo...maar ik vind het maar eng! :( de bobbel is ook vrij beweegbaar, en dat schijnt een goed teken te zijn las ik hier op deze site... hoe krijg ik die bobbel weg? wortelkanaalbehandling las ik op deze site..of kies trekken..of spoelmiddel...oh ik wordt nog gek van de stress!! hopelijk kan je mij gerust stellen, lieve groetjes!!

x marieke, x :smt006
Chris888

Je zegt dat de bobbel beweegbaar is en onder je kaak zit. Zit de bobbel dus niet in je mond en voel je hem aan de buitenkant onder je onderkaak in je onderkin?

In dat geval is het waarschijnlijk een opgezette lymfklier. Als het na een aantal weken niet weg is zou je de huisarts kunnen raadplegen.
za, 10/28/2006 - 19:07 Permalink
marieke19

Hij zit niet in mn mond nee, onder mijn kaak ja.... oei dat klinkt niet goed :o heeft dat te maken met die tand ?? waarschijnlijk toch wel eh... groetjes
zo, 10/29/2006 - 19:43 Permalink
Chris888

1. ik kan die bobbel niet zien
2. ik ben geen medicus

maar als jij een bobbel onder je kaak hebt denk ik aan een opgezette lymfklier. Lymfklieren spelen een rol bij de afweer. Ze kunnen opzetten bij bijvoorbeeld een verkoudheid. Dat geeft helemaal niks, want daar zijn lymfklieren voor. Dat opzetten/hard worden betekent dat ze aan het werk zijn om een infectie te bestrijden. Alleen horen ze wel na een een aantal weken werken weer klein te worden. Als dat niet gebeurt zou ik naar een huisarts gaan.

Als je verder geen klachten in je mond hebt zou ik me geen zorgen maken over die tand.

En straks lekker slapen!
zo, 10/29/2006 - 19:54 Permalink
marieke19

hey jij, dank je voor te reageren op mijn berichtjes eh, vind ik lief! echt.... het stelt mij toch wat gerust.. maar toch.. dan denk je meteen aan kanker, en ik ben pas 18 jaar dus pf. maar ik had hier eens gelezen dat er nog iemand zo iets aan zijn tand had, en ook daardoor een bobbel kreeg onder zijn kaak net gelijk mij...ik hoop dat het dat is!! en die bobbel heb k wel al een tijdje maar hij is erg klein en je ziet hem ook totaal niet zitten. je voelt het alleen als je eraan voelt, maar het is pijnloos. hopelijk reageren nog wat mensen , en wordt ik gerust gesteld want ik pieker mij erg suf!! &dokter gaan zit er niet in, teveel schrik ervoor... lieve groetjes x
zo, 10/29/2006 - 20:07 Permalink
Chris888

dat kan: een bobbel onder je kaak kan kanker zijn. Al is die kans klein. Als die bobbel verder niet groeit is die kans nog heel veel kleiner. Ingekapselde klier is waarschijnlijker. Maar verwacht geen diagnose via internet.
Maar als jij je zorgen maakt moet je juist wel naar de huisarts gaan. Dan zit je één of twee dagen in de stress en dan zegt de dokter waarschijnlijk: niks aan de hand. En dan is 't klaar en het leven weer een stuk leuker!!

Enne.. niet bang zijn dat de huisarts je vraag raar vindt of je schamen dat je misschien wel "voor niks" komt. Artsen zijn er juist om dit soort vragen te beantwoorden.
zo, 10/29/2006 - 20:17 Permalink