optiesbehoud kies

Author:
adriana47
Posted:
wo, 11/01/2006 - 14:10
ca. 1 jaar geleden extractie laatste kies rechtsboven.(ivm reeds langdurig ontbreken kies eronder en uitzakkende tandhals)
Nadien bijvend drukgevoel in kies naast extractie en laatste kies in onderkaak Deze kies werd 30 jaar geleden apexresectie gedaan en nog steeds kunnen behouden, laatste vulling is door tandarts gedaan na plaatsing stift ivm "houvast".Ivm aanhoudende klachten 2 x afgelopen jaar aan de bel getrokken. foto gemaakt bovenste kies, niets te vinden, "moet zijn tijd hebben". Gisteren weer geweest, halfjaarlijkse controle.blijkt dat op footo's jaar geleden, voor extractie te zien was dat de kies met stift onrustig was, licht ontstoken. Dit is toen aan aandacht tandarts ontsnapt.
Hij gaat nu proberen e.e.a te verhelpen en hopelijk is kies nog te dichten maar ivm drukke prtaktijk sta ik op reservelijst maar pas vatse afspraak januari 2007. Als niet te dichten valt wordt het kaakchirurg/implantaat. Maar daar heb ik geen info meer over gehad, vaag mij zelfs af of dat wel kan na evt behandeling ontsteking (in kies, niet bot) en ik weet wel dat de kosten(implantaat) niet gering zijn en niet vergoed worden door verzekering(al heb ik een maximale aanvullende vezekering).
Zou een kroon nog mogelijk zijn.? Mijn tandarts die ik al 22 jaar heb is zo druk en zo weinig in de praktijk dat ik niet mijn vraag terecht kan en de assistente is ook weinig communicabel.
Kortom lang verhaal, maar wel volledig.
Heb verder een uitsekend gebit en onderhoud dit zeer goed.
Bij voorbaat dank voor reacties
mecánico para …

Een kroon is een versteviging voor een kies met vulling, niet een oplossing voor een bestaande ontsteking.
Dat de ontsteking, rest ontsteking of nieuw aanwezig is gebleken op de foto kan duiden op een, na 30 jaar, opnieuw probleem van de kies. De apexresectie kan rustig een hele tijd de zaak gezond houden, alleen de kies blijft verzwakt. Soms is het op zo'n moment een kwartje dat twee kanten op kan vallen. Gezond blijven en ontstekingsvrij zijn, maar ook kan de tand een barstje krijgen. De tand is al verzwakt door de wortelkanaalbehandeling/apexresectie, de tand wordt brosser. Een breukje in de wortel kan dan een herinfectie geven.

Het opnieuw behandelen is vaak toch het begin van het einde, mogelijk, ik weet natuurlijk niet welke wortel het betreft, zou 1 van de wortels kunnen worden verwijderd zodat de driepoot er twee overhoudt. Dat zou een optie zijn. Het als verloren beschouwen zou misschieneens moeten worden gezien door een parodontoloog, zodat ie de situatie ter plekke kan beoordelen op mogelijkheden van verwijderen van de ontstoken wortel.
De optie eruit en implantaat erin kan altijd worden overdacht, echter, kosten kunnen inderdaad een beperkende factor zijn. Als de rest van uw gebit inderdaad zo goed is als u zegt, dan zou het misschien bij leven en welzijn toch geen gek idee zijn deze optie ook te overwegen.
wo, 11/01/2006 - 15:56 Permalink
adriana47

Mécanico, hartelijk dank voor de reactie.
De optie kroon kwam voort uit een suggestie die mijn tandarts zelf half jaar geleden deed voor deze kies,inderdaad omdat deze steeds lbrosser/lager wordt. om nog te kunnen vullen
Uit de foto van oktober 2005 , die gisteren door de tandarts nader werd bestudeerd, bleek dat de ontsteking rond de geplaatste stift zit in 1 van de wortels en dat de wortelpunten er "verbazend goed uitzagen'" (ik citeer)Inderdaad goed gebit:De apex resectie in 1976 kwam voort uit een wortelkanaalbehandeling waarbij materiaal was achtergebeleven wat tot ontsteking leidde die een zwelling in kaak tot gevolg had en waarbij helaas de ernaast gelegen kies als boosdoener werd gezien en getrokken. Zwelling bleef en vervolgens kwam kaakchirurg er aan te pas.
Sindsdien nooit geen problemen meer gehad met mijn gebit, uiteraard nu en dan een vulling die vervangen wordt, tandsteen verwijderen 2 x per jaar. (1e vulling op mijn 16e jaar gekregen).
Ben wel bijna 60 en last van artrose, plus suikerstofwisseling probleem al 26 jaar(recatieve hypoglycaemie)dus botaanmaak etc zal wel niet meer zo snel gaan als bij anderen. Implantologie e.d kan daar wellicht door beperkt worden??
wo, 11/01/2006 - 19:33 Permalink