Wie kan mij raadgeven aub?
Ik heb vrijdag bij mijn tandarts een behandeling laten ondergaan aan mijn laatste kies achteraan.
De kies was tijdens het kauwen in twee gebroken.
De tandarts heeft deze proper gemaakt en gevuld met witte vulling (denk ik?) er zit ook een klein goudkleurtje op.
Tijdens de behandeling heeft zij ook een soort van produkt ingespoten (een zure smaak die smaakt naar javel) die ook een beetje op de onderkant van mijn tong is terechtgekomen.
Na 3 dagen heb ik nog altijd pijn bij het kauwen en doet mijn tong ook zeer als ik eet.
Het enigste dat de pijn kan verlichten is Nurofen 200 mg. 2X dag
De tand is ook ontzenuwd.
Wie kan mij goede raad geven aub?
Ik heb ook een veschrikkelijke angst van tandartsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb vrijdag bij mijn tandarts een behandeling laten ondergaan aan mijn laatste kies achteraan.
De kies was tijdens het kauwen in twee gebroken.
De tandarts heeft deze proper gemaakt en gevuld met witte vulling (denk ik?) er zit ook een klein goudkleurtje op.
Tijdens de behandeling heeft zij ook een soort van produkt ingespoten (een zure smaak die smaakt naar javel) die ook een beetje op de onderkant van mijn tong is terechtgekomen.
Na 3 dagen heb ik nog altijd pijn bij het kauwen en doet mijn tong ook zeer als ik eet.
Het enigste dat de pijn kan verlichten is Nurofen 200 mg. 2X dag
De tand is ook ontzenuwd.
Wie kan mij goede raad geven aub?
Ik heb ook een veschrikkelijke angst van tandartsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maak je geen zorgen. Je tong heeft een klein wondje. Dat komt door een schoonmaakgoedje wat tandartsen gebruiken om een kies te reinigen voordat er een vulling in gaat. Meestal citroenzuur, fosforzuur of chloor in een veilige concentratie. Waarschijnlijk heb je ook ongemerkt op je tong gebeten terwijl de verdoving werkte. Dat is ook geen probleem, maar samen met het schoonmaakmiddel is dat een plekje wat iets langzamer geneest. Alles wat er dan tegenaan komt doet dus pijn. Met een dag of vijf is het weg.
Een pijnstiller twee of drie keer per dag helpt prima en meer heb je ook niet nodig.
Sterkte
Bedankt voor uw antwoord op mijn vraag.
Deze morgend ben ik opgestaan met een drukkende pijn op mijn kies.
Nu 10u is de pijn aan het weggaan en ik heb nog steeds geen pijnstiller genomen.
Vanwaar zou deze pijn komen , en wat zou u mij aanraden?
MVG,
Luc
dat betekent dat de pijn in je tong nu al minder is? Netjes.
De pijn in je kies is minder makkelijk uit te pluizen via een forum. Dat haal je ook niet uit een boekje. Daar kan je tandarts misschien meer over zeggen.
Als je er weer heen durft tenminste.
In ieder geval is de zenuw als het ware geamputeerd, dat geeft in de meeste gevallen toch wel een tijdje napijn.
Hoogstwaarschijnlijk heb je een tijdelijke wortelvulling (dat zou ik in de meeste gevallen doen). In dat geval werkt het ontsmettende medicament in het wortelkanaal nog een paar maanden iets irritant op de omgeving van de kies. Net als bijvoorbeeld alcohol prikt op een wondje wat je ontsmet.
Nog één keer uw raad nodig aub.
De pijn in mijn tong is bijna helemaal weg.
Nu heb ik na het eten enorme pijnscheuten die ongev 10 minuten duren aan mijn behandelde kies die de pijn uitstraalt naar mijn bovengehemelte.
Volgens mij en ik ben er zeker van dat mijn kies van binnen helemaal proper is gemaakt ontzenuwd, en gevuld is.
Maar van wortelkanaal behandeling is geen sprake van.
Luc
heeft de tandarts je verteld dat je nog eens terug moet komen voor die wortelkanaalbehandeling?
Zoja, dat zou dan de oplossing zijn.
Zo nee, dan zou ik teruggaan om het toch nog even te laten beoordelen.