verwijderen implantaten

Author:
Boefje
Posted:
za, 09/23/2006 - 22:19
Op mijn 12e werd geconstateerd dat ik 6 tanden en kiezen mis. Dit is het gevolg van een erfelijke afwijking. Omdat ik in mijn bovengebit aan beide
zijden mijn hoek- en snijtanden mis is er aan beide zijden een implantaat geplaatst. Dit is gebeurd in 1998. Direct van af het begin smeerde een van de implantaten. In 1999 bij controle werd toen gezegd dat dit dood speeksel was. Eind 2005 kreeg ik steeds meer last van mijn gebit. Ik kreeg een bloedblaar naast een van de implanten, wat voor mij een reden was om weer eens naar de implantoloog te gaan. Die constateerde dat er aan mijn voor tanden en de twee kiezen naast mijn implantaten geen wortels meer zaten. Ook kwam hij er achter dat het bot om een van de implantaten aan het verteren is. Dit is dus achteraf al vanaf het begin het geval. Het ergste is dat het smeren steeds erger word en dat het stinkt. Bij de laatste controle heeft de implantoloog het tandvlees bij de implantaten wat weg gesneden zodat het beter schoon gehouden kon worden. Nu groeit het tandvlees bij mijn rechter implantaat niet weer aan en doet behoorlijk zeer. Door dat de voortanden en 2 kiezen zo pijnlijk werden zijn deze eind 2005 verwijderd. Hier heb ik nu een gebits prothese voor gekregen.

Nu wil ik graag de implantaten er uit laten halen. De implantoloog zegt dat de linker implantaat er vanzelf uit valt. Hier wil ik niet op wachten, want dat kan ook nog wel tien jaar duren en ik ben de geur die er af komt meer dan zat.

Nu is mijn vraag: is het ook nog mogelijk dat de implantaten na 8 jaar verwijderd worden, zodat ik nieuwe gebits prothese boven in kan zetten.

M. vr. gr.

Boefje
de digitale tandarts

Er zijn speciale holle boren (trepaanboren), waarmee de implantaten verwijderd kunnen worden. Door deze boor over het implantaat te zetten kan je het losboren van het bot, wat inderdaad wel enigszins te koste gaat van de omliggende kaak.
Trepaanboren:
http://www.itx.co.jp/shared/images/stomadrillset.jpg

De vraag is alleen wel of je de implantaten die nog goed in het bot zitten, niet beter kan gebruiken voor verankering van de prothese.
zo, 11/05/2006 - 14:19 Permalink
Lieneke

Ik heb hier weinig verstand van...maar is het niet slecht om met zo'n ontsteking (lijkt mij dat het hierom gaat) door te lopen? Als je de implantaten eruit zal halen dan zal de ontsteking weg gaan. Volgens mij is het hier kiezen tussen 2 kwaden...
zo, 11/05/2006 - 15:08 Permalink
de digitale tandarts

Waarschijnlijk loopt een zeer groot deel van Nederland ongemerkt rond met een chronische ontsteking in de mond. Ontstoken tandvlees en parodontitis komen zoveel voor en kanaalbehandelingen met een ontsteking rondom de wortelpunt zijn vaak toevalsbevindingen.

De mensen die hiermee rondlopen hebben het vaak zelf niet door (pijnloos) en het is de vraag in hoeverre het doorwerkt op de algemene gezondheid. Van tandvleesziekten is wel een relatie met hart- en herseninfarcten aangetoond (kip en ei kwestie?), maar van ontstekingen rondom de wortelpunt is nauwelijks iets bekend.

Je zou je kunnen voorstellen dat op het moment dat je eigen afweer minder is, ziekten en bijv. hoge leeftijd, dat dit soort ontstekingen plotseling kunnen opvlammen/acuut worden.

Met vriendelijke groet
ma, 11/06/2006 - 12:10 Permalink
Tjabo

De mensen die hiermee rondlopen hebben het vaak zelf niet door (pijnloos) en het is de vraag in hoeverre het doorwerkt op de algemene gezondheid. Van tandvleesziekten is wel een relatie met hart- en herseninfarcten aangetoond (kip en ei kwestie?), maar van ontstekingen rondom de wortelpunt is nauwelijks iets bekend.

Ik loop al maanden met een ontsteking aan een wortelpunt.
Er is al van alles aan gedaan.
Ik sta ook al maanden op een lijst voor een dotterbehandeling aan een bekkenslagader en er wordt dan een stent ingebracht.
Ik weet ook niet in hoeverre dit doorwerkt op de gezondheid,
maar mijn vaatchirurg neemt kennelijk geen enkel risico en
er wordt niet gedotterd zolang die ontsteking er nog zit.
ma, 11/06/2006 - 19:05 Permalink