Antibiotica bij wkb?

Author:
Broek
Posted:
ma, 11/13/2006 - 05:09
Hallo allemaal,

Ik heb een kies die een 2e wkb moet ondergaan. Bij de eerste waren de kanalen niet tot de wortelpunt schoon gemaakt.
Nu heb ik al een aantal maanden last van pijn als ik op de zijkant van mijn kaak druk. Fotos gemaakt en daarop is te zien dat de infectie zich aan het uitbreiden is. Ik heb echter (nog) geen zwelling, al begint de pijn nu wel toe te nemen, het doet nu ook lichtelijk pijn zonder druk (maar velemalen minder dan de pijn die ik had voor de 1st wkb).
Nu staat de wkb voor volgende week donderdag geplant, maar de endotoloog wil dat ik alvast met antibiotica begin (iets wat ik elke keer krijg voor geschreven voor een wkb), normaal kreeg ik peniciline/amoxiciline maar nu kreeg ik clindamycin voor geschreven, ik heb even op internet gekeken waar ik las dat er een risco is van een nog al serieuse bijwerking (darm ontsteking), mijn vraag is nu is het eigenlijk nodig om antibiotica te slikken voor of tijdens een wkb en welke antibiotica is eigenlijk aan te bevelen. Heeft clindamycin voordelen boven peniciline die het extra risco waar zijn?

Alvast bedankt voor de hulp.
de digitale tandarts

Clindamycine is een antibioticum dat wordt voorgeschreven bij overgevoeligheid voor het gangbare amoxycilline. Indien reeds veel amoxycilline is gebruikt, kan ook gekozen worden voor een ander antibioticum zoals clindamycine om de werkzaamheid te vergroten.

Overigens is de bijwerking van darmproblemen, niet specifiek voor clindamycine, antibiotica in het algemeen doden niet alleen de slechte bacterien, maar ook goede in het maagdarmstelsel, waardoor wat problemen kunnen ontstaan. De ene persoon heeft er meer last van dan de andere en u zult deze bijwerking ook op de bijsluiter van amoxycilline kunnen vinden.

Met vriendelijke groet.
ma, 11/13/2006 - 11:31 Permalink
mecánico para …

Vraag is natuurlijk of de endo (wkb) nu zodirect slaagt door de goede afsluiting of door de antibiotica. Kortom, clindamycine is nuttig om de bij nare ziekte te helpen, nu is het in mijn ogen een boost voor een mogelijk kortstondig succes van de behandelaar.
Stel dat op het eind blijkt dat er een fractuurtje zit en de kies is daardoor onbehandelbaar via conventionele weg, dan is de kuur een beetje voor niets geweest. Een ontoegankelijk zijkanaal wordt met de AB ook niet inees superschoon.

Dit is het behandelen zonder diagnose (en weten dat er een ontsteking zit is niet voldoende) en dat is een kwalijke trend.

...........en elke endodontoloog die me daarin tegen wil spreken mag met valide argumenten komen, want een normale desinfectie gedurende 20 minuten, evt met ultrasoon, en in elk geval met NaOCl is voldoende.
ma, 11/13/2006 - 12:19 Permalink
Broek

Clindamycine is een antibioticum dat wordt voorgeschreven bij overgevoeligheid voor het gangbare amoxycilline. Indien reeds veel amoxycilline is gebruikt, kan ook gekozen worden voor een ander antibioticum zoals clindamycine om de werkzaamheid te vergroten.

Overigens is de bijwerking van darmproblemen, niet specifiek voor clindamycine, antibiotica in het algemeen doden niet alleen de slechte bacterien, maar ook goede in het maagdarmstelsel, waardoor wat problemen kunnen ontstaan. De ene persoon heeft er meer last van dan de andere en u zult deze bijwerking ook op de bijsluiter van amoxycilline kunnen vinden.

Met vriendelijke groet.

Bedankt voor het antwoord, ik ben op de hoogte van die problemen en ben van plan probiotics te gebruiken in de hoop de darm flora in stand te houden, echter de problemen met darmontsteking (colitis) worden specifiek genoemd met clindamycin. Hoe gebruikelijk is het om AB te geven bij wkb? Ik neem aan dat ze het doen om de ontsteking in te dammen en te voorkomen dat het zich verder vespreid naar bijv omliggende tanden of erger.
ma, 11/13/2006 - 14:17 Permalink
mecánico para …

Hoe gebruikelijk is het om AB te geven bij wkb? Ik neem aan dat ze het doen om de ontsteking in te dammen en te voorkomen dat het zich verder vespreid naar bijv omliggende tanden of erger.

dat schreef ik al. niet gebruikelijk dus.
ma, 11/13/2006 - 15:33 Permalink
de digitale tandarts

Misschien is er sprake van een kunstmatige hartklep of een andere aandoening waar prophylactisch antibioticum voor noodzakelijk is?
ma, 11/13/2006 - 17:06 Permalink
Broek

Nee ik heb geen kunstmatige kartkleppen of iets dergelijks.

Maar ik zit wil in de USA en volgens mij zijn ze hier wat makkelijker met antibiotica. Of ze willen het zekere voor het onzekere nemen. Mijn endo zei dat ze wil voorkomen dat de ontsteking zich verder uitbreid. Laatste keer bij wkb gaven ze mij AB met reden dat ze de boel redelijk verstoord hadden.

Het liefst blijf ik van de AB af als het niet echt nodig is. Aan de andere kant raad mijn endo het aan. Dus ja beetje delima.
di, 11/14/2006 - 00:51 Permalink
mecánico para …

aaaaaaaaaaah, the US of A. tja, wat wil je, lawsuit enzo. Sorry, ik kan je er geen raad ingeven want ik denk dat als je het niet doet de hele behandeling niet wordt uitgevoerd.
nb, een ENDO is de behandeling, die man is ENDOdontist.
di, 11/14/2006 - 12:22 Permalink
Broek

Helemaal gelijk het is mevrouw de endodontisteres (hmm klinkt ineens een stuk aantrekkelijker om nu de endo te ondergaan).

Inderdaad ze hameren er maar op de antibiotica te nemen, geen wonder dat er hier zoveel resistentie is.

Ik kan natuurlijk altijd de AB niet nemen op eigen risico. Is het aanemelijk dat de bacterien in het bloed terecht komen voordat ik andere symptomen zie zoals een dikke kaak?
di, 11/14/2006 - 18:07 Permalink
Broek

Misschien dat de AB de infectie wat kleiner maakt en zo hopelijk ook de behandeling minder pijnlijk. Al hoop ik dat de zenuwen die nog in de kies aanwezig zijn nu wel dood zijn een jaar naar de 1e wkb.
Er is trouwens ook een klein stukje van de kies afbroken is dat een probleem voor de rubberdam of kan die nog steeds goed de kies omsluiten?
wo, 11/15/2006 - 14:39 Permalink
Broek

Voor alle duidelijkheid ik heb ook een wortelpunt ontsteking, ik weet niet ofdat AB hierbij standard word voorgeschreven?
wo, 11/15/2006 - 21:05 Permalink