ervaring met prothese

Author:
dolcevita
Posted:
vr, 09/08/2006 - 10:07
Hallo,

Ook ik ben al jarenlang niet meer naar de TA geweest tot dat onlangs een van mijn voortanden afbrak. Na jarenlang geprobeert te hebben mijn slechte gebit voor de buitenwereld te beschermen had ik nu zoiets nu lukt het niet meer, ik moet nu wel.
Na heel veel peinzen, hoofdpijn, zweet, trillingen, misselijkheid heb ik uiteindelijk toen een TA gevonden waar ik terecht kon. Ik kon bij hem mijn verhaal kwijt en de beste man gaf mij een goed gevoel dat alles weer in order zou komen.
Echter bij het besprken van het kostenplaatje werd me al meteen duidelijk dat dit een dure rit zou worden. Ik kreeg van de TA 3 begrotingen mee maar wilde eigenlijk al snel voor nummer 1 gaan nl het behouden van het gebit evt opgevuld met implantaten a la 8000E voor de gehele behandeling.
Ondertussen werd er een noodkroon geplaatst vanwege het ontbreken van mijn voortand en ik zou na de vakantie van de TA weer terugkomen om te praten of ik o.a het financieel voor elkaar zou kunnen krijgen.
Bij de eerstvolgende afspraak gaf ik aan te willen kiezen voor het opknappen van mijn gebit mbv implantaten oftwel de 8000E optie. Toen ik aangaf dat ik maandelijks 800E opzij kon leggen kwam de TA ineens met het voorstel of ik niet een bovenprothese zou willen. Ik zou dan in het ondergebit mijn 4 voortanden behouden en de rest opvullen met implantaten, bovenin zou ik dan een prothese krijgen.
Bedweld voelde ik me en ik heb toen gezegd dat het misschien wel iets voor mij was zeker ivm de kosten. ( aangezien ik ook binnekort vader word).
De TA gaf me een verwijsbrief mee voor in het ziekenshuis om het daar te laten trekken en ik ging naar huis. Nu enkele dagen later komen er toch twijfels bij me op, ik heb natuurlijk al wat info gevraagd tijdens het gesprek met de TA wat het dragen van een prothese inhoud, de voor-en nadelen oa. Maar toch zit ik momenteel met een behoorlijk tal vragen, ik heb het forum de afgelopen dagen doorspit maar kon daar geen topics over vinden.
De vragen omtrent een bovenprothese zijn:

1 - als ik naar het ziekenhuis ga om mijn bovengebit te trekken en het is gedaan wat gebeurt er dan? Ga ik met een half lege mond weer naar huis of krijg ik een tijdelijke prothese?
2 - wat zijn de ervaringen van bovenprothese houders mbt reacties van naaste omgeving/ collega's etc?
3 - Het uitspreken van woorden, verandert je manier van praten of is dit een tijdelijke issue?
4 - Is het zichtbaar voor anderen dat je een prothese draagt?

alvast bedankt
wijnboom

Hoi Dolcevita,

Ik heb sinds 2 maanden een bovenprothese. Ik heb bij de tandarts mijn tanden en kiezen laten trekken en er is direct een prothese geplaatst.
Ik weet dus niet hoe het verloopt als het gebit in het ziekenhuis getrokken wordt. Mijn naaste omgeving en collegae reageerden heel positief. Iedereen vond het heel mooi.
Het praten ging vrij goed. Ikzelf dacht dat het te horen was, maar mijn partner en kinderen zeiden dat er bijna geen verschil was. Na een week of 6 na het plaatsen van de prothese, kwam de prothese door het slinken van de kaak losser te zitten en toen had ik wel wat problemen met de uitspraak van bepaalde letters. Onlangs is mijn prothese gerebased (opgevuld met zacht materiaal), zodat het weer vast zit en gaan het praten weer goed.
Mensen die me goed kennen zien dat ik een prothese heb (valt ook wel op als je voorheen een slecht gebit had), degenen die me niet of minder goed kennen zien het (meestal) niet.

De eerste dagen na het plaatsen waren moeilijk. Je mond lijkt vol, ik moest kokhalzen, ik vond het vreselijk. De derde dag ging het al een stuk beter en vanaf die dag gaat het gewoon heel goed.

Je eigen gebit is natuurlijk het fijnste wat er is, maar voor mij is de prothese een goede oplossing.

Ik hoop dat je wat met mijn verhaal kunt. Ik wens je in ieder geval
veel succes met je behandelingen.

Groetjes,
Marie-Jose
vr, 09/08/2006 - 13:59 Permalink
dolcevita

hoi Marie-Jose,

Dank je wel voor je reactie, ik heb er zeer zeker wat aan.
Gelukkig is bij jou alles goed gekomen en ik hoop over een tijdje een soortgelijke reactie hier neer te kunnen zetten.
Heb nog een vraag voor je, wanneer je lange tijd praat en dus veel met je mond/lippen beweegt komt je prothese dan los of zijn er truukjes voor omdit te voorkomen?

groetjes Dolce

p.s: ik hoop dat meerder mensen hun ervaring hier neerzetten , niet alleen voor mij maar er zullen ongetwijfeld meerdere mensen hiermee rondlopen.
vr, 09/08/2006 - 20:45 Permalink
dolcevita

Ik zal overigens wanneer ik eenmaal geweest ben ook mijn ervaring hier neerzetten, mogelijk kan ik er iemand dan ook meehelpen.
Wanneer dat is weet ik nog niet, eerst wil ik genieten van de geboorte van mijn kleine maar dan staat het te gebeuren.
vr, 09/08/2006 - 20:47 Permalink
wijnboom

Hoi Dolcevita,

Als het goed vast zit, is het lange tijf praten geen probleem. Tijdens de periode dat het losser zit, ivm het slinken van het tandvlees komt het wel los(ser). Ik slik dan wat vaken en "zuig" de prothese dan vast aan mijn gehemelte of bijt mijn kiezen op elkaar. Het is in deze periode wat behelpen. Sommigen gebruiken kleefpasta o.d., maar ik heb dat niet gedaan. Het idee dat het vastgeplakt zit, vind ik persoonlijk niet prettig. Anderen hebben hier wel goede ervaringen mee. Dus dat kun je ter zijner tijd zelf bekijken.

Groetjes,
Marie-Jose
za, 09/09/2006 - 13:40 Permalink
michellle

hallo dolce vita (zoet leven)

Iets verder naar een beneden staan ENORM veel ervaringen van mensen die hetzelfde hebben als jij. Ze delen allemaal hun ervaringen hier op deze site onder ... teveel tandbeen boven/immidiaat past niet !
Het gaat allemaal over protheses .

Zelf ben ik 1 van die mensen die er in mee praat. Ik heb de mijne alweer 6 maand en nog nooit spijt gehad van mijn beslissing.

Groetjes van MIchelle
za, 09/09/2006 - 22:19 Permalink
dolcevita

hallo wijnboom.

dank je wel voor je reactie, ik krijg er toch steeds meer een goed gevoel bij mede dankzij de reacties.
Zien mensen ( bekend/onbekend) dat jij een prothese draagt trouwens?

grtjes Dolce
zo, 09/10/2006 - 03:21 Permalink
dolcevita

hi michellle,

dank je wel voor je reactie. dat klopt en ik heb de meeste ookwel gelezen alleen kon ik weinig vinden over hoe mensen reageren en dan met name onbekenden , zien ze dat je een prothese draagt? etc.
En dan natuurlijk de tips of hoe men ermee omgaat zeg maar, zoals bv wijnboom hierboven daar kan ik me me zeker wel iets bijvoorstellen.
Dus vandaar dat ik het specifiek daar op wilde gooien.

grtje Dolce
zo, 09/10/2006 - 03:24 Permalink
wijnboom

Hoi,

Als ik nu lach of praat ziet men mijn tanden en degenen die mij kennen (met mijn eigen slechte gebit), zien nu hele mooie tanden, dus dat valt op (gelukkig). Als ik mijn mond dicht heb, zie je niets. Mijn gezicht is niet veranderd door de prothese. Van onbekenden heb ik geen reacties gehad. OF men ziet het niet OF zegt er niets over.

Groetjes,
Marie-Jose
zo, 09/10/2006 - 13:50 Permalink
dolcevita

Hi Marie-Jose,

Dank je voor je reply, je antwoord geeft me wederom vertrouwen met name het stukje dat onbekenden het niet zien/ of er niets over zeggen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als een onbekende zou zeggen dat je een supergaaf gebit hebt! wie weet komt dat nog wel 1 x :)

grtjes Dolce
zo, 09/10/2006 - 20:01 Permalink
michellle

Nee niemand die het ziet. Ik had dan ook geen rotte voor tanden en mijn prothese is gemaakt zodat het lijkt op mijn eigen tanden. Ik was ook bang dat IEDEREEN het kon zien. Vooral de eerste keer dat ik naar buiten ging vond ik heel eng maar NIEMAND zei wat of keek vreemd.

Er was maar 1 iemand die mij redelijk goed kent (een moeder van een kind die bij mijn zoontje in de klas zat) die zei... goh wat heb je een dik gezicht ben je ziek? Maar dat was amper een week nadat alles getrokken was en mijn wangen nog wat gezwollen waren.

Verder heb ik het niemand verteld op mijn ouders en zussen na maar nog NOOIT heeft verder iemand gek gekeken of wat gevraagt in de familie met een verjaardag ofzo. Ook in de buurd niet.

Tegenwoordig maken ze de prothese zo mooi en zo passend dat het echt niet hoeft op te vallen. Ja als iemand zelf enorm zwarte tanden heeft en daar mee lacht en dan ineens een week later breed uit staat te lachen met sprankelend witte tande tja... dat valt op ja maar dan kunnen ze alleen maar denken... WOUW !!!

Ik voel me super zelf verzekerd en lach breed uit. Met onbekenden en bekenden. Het is zo natuurlijk tegenwoordig zo'n prothese en echt niet van echt te onderscheiden. Wat denk je dolce vita... dat iedereen waarvan jij denkt wouw wat een mooie tanden heeft die, dat ze dan werkelijk ECHT zijn ?? Echt niet van allemaal hoor. Al zijn er natuurlijk nog steeds mensen met prachtige tanden van hun zelf.

Laat je er niet door weer houden een stap de ondernemen door te denken wat zullen mensen denken. Joh zo was ik ook. Altijd maar denken... WAT zien anderen, wat vinden anderen. NIET DOEN. Denk aan jezelf. Wat vind JIJ dolcevita... ben je er klaar voor om breed uit te kunnen lachen ? Anderen zien werkelijk niks.

Groetjes en sterkte, Michelle
ma, 09/11/2006 - 09:16 Permalink
michellle

o ja over dat praten... dat wilde jij ook weten. Toen ik drie dagen later mijn zusje aan de telfoon had die het wist van mij zei ze... nee ik hoor niks vreemd alleen is het wel of je een snoepje in je mond hebt.

Tjonge... is dat alles. Zelf werd ik de eerste dagen heel erg moe van praten. Ik praat nogal veel en dat werd niet minder nadat ik mijn prothese net had. Alleen werden mijn wangen en kaken erg moe. Het praten heb je erg vlot onder de knie. Geen zorgen over maken echt niet !! Ik wou dat ik je zorgen weg kon nemen. Niemand kon dat bij mij al heb ik veel aan een ander forum gehad met mensen die je allemaal een hart onder de riem steken. Toch blijven de zorgen he dolcevita. Zoiets moet je gewoon ZELF meemaken en dan kan je net zoals mij en anderen die je steunen OOK anderen steunen en zeggen... maak je geen zorgen... het gaat allemaal meevallen en het komt allemaal goed :-)
ma, 09/11/2006 - 09:24 Permalink
dolcevita

hi michelle,

dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik hoor heel veel positieve dingen en wil dat nu ook ervaren!
mede dankzij de reacties hier heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen. het is heel raar, nu loop ik met een heel slecht gebit rond, kan niet meer lachen, alleen glimlachen, ik zit continu rekening te houden of mensen me slechte gebit kunnen zien, als ze te lang naar mijn mond staren word ik onzeker en vermijd de rest van het gesprek. ik kan van mezelf zeggen dat ik ondanks mijn hele slechte gebit behoorlijk ijdel ben en toch zie je dan dat je gedachten rekening houd met wat anderen evt ervan kunnen zeggen, ik had altijd het idee dat mensen een prothese er zo konden uitpikken als iemand het droeg, gelukkig is dat niet zo.
en het blijft een feit dat een prothese er beter uitziet als een rot gebit.
ik heb echt veel aan de reacties gehad en weet wat me nu te doen staat, ik hoop dat anderen ook wat uit de reacties kunnen halen want het is te gek voor woorden dat je het leven niet volop kan beleven omdat je constant rekening moet houden met je slechte gebit. Ik ben jaren afgeschilderd als een koel persoontje, gewoon omdat ik nooit uitbundig ben ( van binnen was ik dat wel maar ik kon dat nooit zijn)., dat is gewoon zonde van je leven. Dus mijn advies aan alle mensen in de zelfde situatie als de mijne is doe er wat aan, zelfs met angst moet je doorzetten. ik weet hoe moeilijk het is maar het word alleen maar erger zo.
di, 09/12/2006 - 08:49 Permalink
michellle

hoi dolce vita... GOEDZO !! Zet ook stap 2. En daarna 3 en 4... steeds een stapje verder. Zo deed ik dat ook !! Je zult zien dat het nemen van de volgende stapjes steeds vanzelf sprekender gaan. Ze gaan makkelijker.

Ook IK was van binnen veel uitbundiger dan van buiten. Ik had geen rotte tanden maar wel slechte kiezen en er misten een paar. Dus lachen tot een bepaald nivo en dan stop. Stel dat iemand teveel kon zien... vooral als er foto's gemaakt werden was ik bang dat ik er breed lachend op zou staan. Ook was ik elke dag continu bang voor wat er nu weer af zou breken van mijn kies of welke vulling er NU weer uit zou knappen. Die angsten heb ik niet meer. Het geeft je zoveel innerlijke rust. Ik heb alleen een boven prothese want beneden is alles nog aardig goed. Geen 1 gaatje in mijn beneden tanden :-) Hoe bestaat het he hahaha

Ik denk dolce vita dat ALS iemand onverhoopt TOCH wat mocht zien bij jou en het ook durft te zeggen ze alleen maar zeggen... wouw meid (je bent een vrouw toch) wat zie jij er nu fantastisch uit !!

Ik heb het naderhand aan meer mensen durfen te vertellen en ra ra... een vriend van me zei.... o maar ik heb al 20 jaar een volledige prothese. HUH ??? Ik had nooit wat gezien. Ook mijn beste vriendin vertelde ik het pas een week na het grote gebeuren omdatz e plotseling voor mijn neus stond. Ze had nog niks gemerkt aan me zei ze maar toen ik het uitgebreid liet zien vond ze het geweldig. Ik was heel verbaasd maar mensen reageren alsof het de normaalste zaak van de wereld is !!

DOEN dolcevita... je hebt hier genoeg mensen de je er door heen slepen maar toch zou ik ook mensen in je omgeving in vertrouwen nemen. Mensen hebben er meer begrip voor dan je nu misschien denkt.

Je mag me altijd privé berichtjes sturen als je er behoefte aan hebt.

Groetjes, Michelle
di, 09/12/2006 - 13:30 Permalink
michellle

o o o schaam schaam... ik heb het EERSTE bericht nogmaals gelezen en het drong nu pas tot me door dat je een MAN bent. Mijn exuses. en je word bijna papa. Leuk joh.

Je eigen tanden op laten knappen.... als die optie er is moet je daar voor gaan al is dat duurder. Maar voor iemand met grote angst voor de tandarts is dat wel een hele opgave.

Ik heb de bovenkant laten trekken in een ziekenhuis onder narcose. Ik kreeg smorgens een rustgevend pilletje maar die heeft me totaal nockout gemaakt. Ik kan me NIKS meer herinneren van de rit in mijn bedje naar de o.k. Hoe mooi wil je het hebben :D

Ik werd wakker en alles was al gebeurd... de nieuwe prothese had ik al in. Even met de tong rond gegaan en toen weer gaan slapen. 1maal weer op de kamer heb ik gewoon veel geslapen en veel gedronken. Paar uurtjes later mocht ik weer naar huis. Ik had ibuprofen 600 en daar kon ik de eerste nacht al meteen heel goed mee slapen.

sterkte verder aankomende paps.

Genieten van je pasgeboren kindje... zonder pijn.... zonder zorgen... hoe mooi zou dta zijn dolce vita :smt038
di, 09/12/2006 - 13:40 Permalink
wijnboom

Hoi Dolcevita,

Fijn dat we je hebben kunnen helpen. Er gaat weer een wereld voor je open als je weer vrijuit kunt lachen en praten, zonder je tanden te moeten verbergen.

Ik wens je heel veel succes met de verdere behandelingen en veel geluk in de toekomst en geniet ook van het aanstaande vaderschap en daarna uiteraard van dat kleine wondertje dat jullie gaan verwachten.

Groetjes,
Marie-Jose
di, 09/12/2006 - 14:26 Permalink
dolcevita

hi michelle, jouw reactie is wederom een ondersteuning, dit was eigenlijk wat ik nodig had iemand die ervaring heeft met een prothese en dan niet zo zeer medisch maar meer optisch.

zelfs met een rot gebit ben ik altijd een ijdele gozer gebleven, goed gekleed etc, uiterlijk heeft ondanks mijn slechte gebit altijd een grote rol gespeeld.

wat anderen ervan ( kunnen) vinden speelde altijd wel een rol, angst dat mensen het goed zouden zien, evt opmerkingen van hey opa met je prothese! ik zag het al helemaal voor me.
Toch wist ik onbewust ookwel dat mijn huidige gebit altijd slechter eruit ziet als een prothese maar toch ging mijn gedachtengang de andere kant op.

Ik heb veel moeten laten want wanneer je niet jezelf kunt zijn doordat je je moet inhouden in bepaalde situaties dan creeer je een bepaald beeld bij anderen. Het is nog een wonder dat ik relaties heb gehad, zelfs met een slecht gebit heeft nooit iemand wat ontdekt ( kan je nagaan hoe geslepen ik was in het verbergen).

Mij is nu wel duidelijk dat ik mijn oude leven weer wil waarin ik gewoon kan praten en me niet druk hoeft te maken of mensen het evt zien. Lachen met vrienden, met mijn vriendin, met mijn kleine dadelijk.

Ik ben dan ook vastberaden om na de geboorte ervoor te gaan. en ik zal ook na de behandeling hier komen om te vertellen hoe het gegaan is.

nogmaals dank voor je reacties die me echt geholpen hebben :)
di, 09/12/2006 - 20:43 Permalink
dolcevita

Dank je wel Marie Jose, jij ook nog bedankt voor je reacties. Ik heb vertrouwen nu dat het goed gaat komen.

als eenmaal de kleine er is dan ga ik ervoor, ik heb geen twijfels meer
di, 09/12/2006 - 20:47 Permalink
michellle

Hey hey... wanneer is je vrouw uitgerekend dolce vita ? Dan hebben wij een beetje een idee wanneer je alles ondergaat.

Maar euh... je kan NU alvast een afspraak maken he. Gewoon bellen en zeggen dat je niet voor een bepaalde datum (de geboorte van jullie kindje) wilt. Of.... als het nog erg lang duurd kan het er misschien voor ??? Wat zul je stralen op alle foto's met je kindje in je armen.

Houd je ons op de hoogte ? Als JIJ wat schrijft kan ik tenminste reageren :D
di, 09/12/2006 - 22:36 Permalink
marie-jose

Hoi Dolcevita,

Stel het maken de de afspraak niet uit. Als je de afspraak hebt gemaakt, valt een een hele last van je af! Ik zag er ook enorm tegen op, maar ben sinds ik de 1e stap heb gezet (het maken van de afpraak) de 2e stap (het eerste bezoek na jaren bij de tandarts) en de 3e stap (trekken van mijn resterende tanden en kiezen en plaatsen van mijn prothese) een heel gelukkige vrouw en moeder. Na jaren van pijn en schaamte voel ik me weer "vrij". En dit is ook voor mijn partner en kinderen een heel positieve verandering. GA ER VOOR!!!! Je staat er zelf achter en je wilt de volgende stap zetten. Het gaat jou zeker lukken!

Groetjes,
Marie-Jose
wo, 09/13/2006 - 22:02 Permalink
yvonne19

[quote="michellle"]
Er was maar 1 iemand die mij redelijk goed kent (een moeder van een kind die bij mijn zoontje in de klas zat) die zei... goh wat heb je een dik gezicht ben je ziek? Maar dat was amper een week nadat alles getrokken was en mijn wangen nog wat gezwollen waren.

... Hier nog even een korte reactie op.. ik heb zelf geen gezwollen gezicht gehad.. wel een beetje blauwe wallen onder mijn ogen, die kwamen op de derde dag en waren de vierde dag weer weg... iedereen reageert hier dus ook weer anders op
za, 10/21/2006 - 18:05 Permalink
Ann-Louise

Hoi,

Ik heb 11 dagen geleden een kunstgebit (boven) gekregen. Mijn tandvlees was helemaal teruggetrokken en mijn tanden stonden los. Er was niets meer aan te doen. Ik had de keus tussen wachten totdat mijn tanden helemaal los zouden raken of ze er nu uit laten halen en een kunstgebit nemen, zodat ik niet zonder tanden zou hoeven te lopen.

Ik was ontzettend bang hoor. Het is een heel mooi gebit geworden. Ik heb een week lang met pijn gelopen vanwege 2 drukpunten en het gebit ging steeds losser zitten. Daardoor schuurde het over die punten heen. Na een week toch maar even naar de tandarts gebeld. Kon langskomen. Hij heeft het gebit wat bijgeveild en mij geadviseerd om tijdelijk kleefpasta te gebruiken. Ik had al een afspraak staan voor controle van de rest van mijn tanden, dus dan zou hij gelijk mijn kunstgebit bijvullen. Dan zou ook mijn kaak een heel stuk geslonken zijn.

Vanaf toen was ik alweer wat blijer met mijn gebit omdat ik geen pijn had. Ik merk nu wel dat, telkens als ik dat gebit uitdoe met die kleefpasta, dat er telkens een stukje vel van mijn kaak afgaat. Daar waar de laatste 6 tanden waren getrokken. Het krijgt zo niet echt de kans om dicht te groeien, maar het is beter dan een klapperend gebit.
En de reacties van mijn nieuwe gebit waren ook alleen maar positief. Van degene die het wisten dan. Ik heb hier ook een stel collega's die ik elke dag zie, maar die niet wisten dat ik een kunstgebit zou krijgen. En het is niemand opgevallen. Stiekem moet ik daar toch wel om lachen hoor. Ik moet er zelf nog aan wennen en andere mensen die ik elke dag zie, die hebben niets in de gaten.

Ik heb van tevoren heel wat slapenloze nachten gehad en er zijn wat traantjes gevallen van de schrik, maar dankzij mijn hele lieve en aardige tandarts, ben ik heel blij dat ik het gedaan heb. En als over een paar weken alles bijgevuld is en goed zit, dan kan het bij mij niet meer stuk..

Groetjes,
Ann-Louise
vr, 11/17/2006 - 12:11 Permalink
marie-jose

Hoi Ann-Louise,

Fijn dat het zo goed verlopen is. Als het dadelijk gerebased is zit het weer een stuk prettiger. Mijn gebit is in augustus jl. de 1e keer bijgevuld en ga nu 11 december weer voor controle terug. Ik merk sinds een paar weken dat het weer wat losser zit. Ik was en ben nog elke dag heel gelukkig dat ik de stap heb gezet.

Geniet van je nieuwe tanden !

Groetjes,
Marie-Jose
vr, 11/17/2006 - 15:24 Permalink