Pas geleden heb ik een smak gemaakt met mijn fiest. Hierbij is een stukje van een voortand en van een kies afgebroken. Tevens is (enkele dagen later) geconstateerd dat er sprake is van een kaakfractuur aan de onderkaak.
Bij deze fractuur is geen bot verplaatst en wordt passief behandeld. Mag voorlopig niet meer kouwen. Is het verstandig om de kies en de snijtand te laten repareren na dat de fractuur opgelost is (er is een beschermend laagje op de kies geplaatst en van de voortand heb ik nagenoeg geen last, hiervan is het scherpe randje afgeslepen)? Tevens vroeg ik mijzelf af hoe het zit met intimiteiten zoals zoenen; moet ik hier gedurende de herstelperiode van de kaakbreuk ook van af zien?
Bij deze fractuur is geen bot verplaatst en wordt passief behandeld. Mag voorlopig niet meer kouwen. Is het verstandig om de kies en de snijtand te laten repareren na dat de fractuur opgelost is (er is een beschermend laagje op de kies geplaatst en van de voortand heb ik nagenoeg geen last, hiervan is het scherpe randje afgeslepen)? Tevens vroeg ik mijzelf af hoe het zit met intimiteiten zoals zoenen; moet ik hier gedurende de herstelperiode van de kaakbreuk ook van af zien?
Zoenen mag gewoon, als het maar met liefde gebeurt, zou ik haast zeggen. Doet het pijn, dan doe je denk ik je mond te ver open.
Met een week of vier weer wat beginnen te kauwen is het normale advies. Na zes tot negen weken hoort alles weer pijnloos te zijn. Na drie maanden is de dikke plek onder je kaak ook weg.
Gelukkig kun je veel eten zonder te kauwen. Denk maar aan macaroni, stamppot of erwtensoep.
De reparaties kunnen gebeuren als je je mond open kan houden zonder pijn in je kaak te krijgen.
'snachts heb ik er wel veel last van omdat mijn onderkaak steeds 'openvalt'. Is dit normaal, of moet ik hier iets aan doen (slik nu altijd paraectamol)?
Maar probeer eens op je zij te liggen, dan steunt je kussen je kaak. Dat is natuurlijk wennen, denk ik.
Had je al meegekregen dat het eten aan de gevoelige kant gekauwd moet worden, om de beweging van het gewricht aan die kant minimaal te houden?
Ben vandaag weer gewoon aan de slag gegaan. En heb eigenlijk nergens last van gehad, behalve dan dat ik een vreemd geluid heb gehoord uit mijn kaak (dacht ik). Ik voelde niets dus ga er maar van uit dat het allemaal wel snor zit.
Dat eten aan de 'kapotte' kant gekauwd moest worden heeft de arts mij verteld, maar er is pas later geconstateerd dat er sprake was van een fractuur. Heb daarna eigenlijk bijna niets meer gekauwd.
Er viel me nog iets op, als ik aan het spreken ben (en dan met name als ik met wat volume spreek, zoals bijvoorbeeld tijdens presentaties) maak ik wel eens een verkeerde 'schijnbeweging' gevolgd door een pijnscheut. Kan dit echt kwaad? of is het meer een waarschuwing?
Als je kiezen na afloop van zo'n pijnlijke scheut nog steeds goed op elkaar passen, gaat de genezing in ieder geval de goede richting op.
Wat voor behandeling kan ik verwachten met mijn snijtand en mijn kies (vooral van mijn kies is een aardig stuk af, net niet in 2, maar de wortel zit er nog in)? word daar een nieuw stukje op gelijmt /geschroefd, of worden de tanden in zijn geheel getrokken en vervangen door kunst tanden?
Tsja, en voor het repareren, ik denk dat degene die het bekijkt dat het beste kan beoordelen. Als het gat tot binnenin de wortel zit, is trekken en implanteren denk ik het simpelste. Maar als de zenuw nog intact is, wordt er vaak gerepareerd.