Hoi,
Afgelopen vrijdag zijn wij voor de 2e keer met onze autistische zoon naar de tandarts geweest. Bij controle een aantal weken terug zijn er 2 gaatjes ontdekt, welke gevuld moeten worden. Ik was zelf niet bij de controle aanwezig, mijn moeder verving mij en heeft de afspraak aan mij overgelaten. Toen ik contact opnam met de praktijk om een afspraak te maken voor het vullen heb ik duidelijk gezegd dat mijn zoon van 5 autistisch is en mogelijk voor problemen kan zorgen. Dit was geen probleem volgens zijn asisistente. Afijn, na hooguit tien minuten in de praktijk te zijn geweest en geen behandeling keerde mijn man met zeer angstig kind naar huis. Ik belde toen de praktijk op voor een 2e poging, was inmiddels wel gealarmeerd en vroeg de assistente wanneer er een rede is om de kindertandarts in te schakelen. Haar antwoord was dat ze het nou te vroeg vond en dat het vaker in de praktijk voorkwam, zij liet het over aan de tandarts zelf en vaak wordt de kindertandarts ingeschakeld na een poging van 3 a 4. Afgelopen dinsdag kregen wij een rekening voor onze zoon waarop de volledige behandeling stond plus de controle. Ik dacht dat de tandarts deze vast vooruit had gestuurd en verder niks. Maar afgelopen vrijdag dus was het weer raak, zoonlief moest een kwartier wachten in de wachtkamer voordat hij aan de beurt was. De tandarts had haast, was kortaf tegenover mijn man. Zeker toen deze de rekening onder zijn neus drukte met de vraag waarom. Zijn antwoord was dat wij deze gewoon moesten betalen, hij zag niet in waarom niet. Mijn man wilde niet helemaal in discussie met hem vanwege de aanwezigheid van onze zoon. Deze wilde de behandeling weer niet aan en was vreselijk aan het huilen. Kortom, ten lag allemaal aan mijn man want hij was te druk. Dat de tandarts weinig tijd voor hem had, kwam omdat hij veel controles had op vrijdag. Als ik dit had geweten en ik ben hiervoor niet gewaarschuwd, dan had ik de afspraak op een andere dag gemaakt. We krijgen weer een rekening dus voor een niet uitgevoerde behandeling. Ik snap best dat onze zoon niet de makkelijkste is vanwege zijn handicap maar ik vind dit schandalig. Tot zover ik weet, zijn wij nooit op de hoogte gesteld van zijn voorwaarden. Ik snap heus dat als je een afspraak maakt en je komt niet dat hij dit in rekening brengt. Maar hij beweert dus dat onze zoon een tijdje in de stoel heeft gelegen en dat hij dit doorberekend. Dat kan ik ook snappen maar niet voor vullen van kiezen die niet zijn behandeld. Waar ik ook van baal is het feit, dat hij zich nergens bij heeft aangesloten. Is dit dan ook in mijn nadeel? Mijn vraag is dan ook of dit normaal is om zo'n rekening te krijgen? Ik wilde op de site kijken waar de tarieven op staan maar deze opende zich niet.
Groetjes
Marieke
Afgelopen vrijdag zijn wij voor de 2e keer met onze autistische zoon naar de tandarts geweest. Bij controle een aantal weken terug zijn er 2 gaatjes ontdekt, welke gevuld moeten worden. Ik was zelf niet bij de controle aanwezig, mijn moeder verving mij en heeft de afspraak aan mij overgelaten. Toen ik contact opnam met de praktijk om een afspraak te maken voor het vullen heb ik duidelijk gezegd dat mijn zoon van 5 autistisch is en mogelijk voor problemen kan zorgen. Dit was geen probleem volgens zijn asisistente. Afijn, na hooguit tien minuten in de praktijk te zijn geweest en geen behandeling keerde mijn man met zeer angstig kind naar huis. Ik belde toen de praktijk op voor een 2e poging, was inmiddels wel gealarmeerd en vroeg de assistente wanneer er een rede is om de kindertandarts in te schakelen. Haar antwoord was dat ze het nou te vroeg vond en dat het vaker in de praktijk voorkwam, zij liet het over aan de tandarts zelf en vaak wordt de kindertandarts ingeschakeld na een poging van 3 a 4. Afgelopen dinsdag kregen wij een rekening voor onze zoon waarop de volledige behandeling stond plus de controle. Ik dacht dat de tandarts deze vast vooruit had gestuurd en verder niks. Maar afgelopen vrijdag dus was het weer raak, zoonlief moest een kwartier wachten in de wachtkamer voordat hij aan de beurt was. De tandarts had haast, was kortaf tegenover mijn man. Zeker toen deze de rekening onder zijn neus drukte met de vraag waarom. Zijn antwoord was dat wij deze gewoon moesten betalen, hij zag niet in waarom niet. Mijn man wilde niet helemaal in discussie met hem vanwege de aanwezigheid van onze zoon. Deze wilde de behandeling weer niet aan en was vreselijk aan het huilen. Kortom, ten lag allemaal aan mijn man want hij was te druk. Dat de tandarts weinig tijd voor hem had, kwam omdat hij veel controles had op vrijdag. Als ik dit had geweten en ik ben hiervoor niet gewaarschuwd, dan had ik de afspraak op een andere dag gemaakt. We krijgen weer een rekening dus voor een niet uitgevoerde behandeling. Ik snap best dat onze zoon niet de makkelijkste is vanwege zijn handicap maar ik vind dit schandalig. Tot zover ik weet, zijn wij nooit op de hoogte gesteld van zijn voorwaarden. Ik snap heus dat als je een afspraak maakt en je komt niet dat hij dit in rekening brengt. Maar hij beweert dus dat onze zoon een tijdje in de stoel heeft gelegen en dat hij dit doorberekend. Dat kan ik ook snappen maar niet voor vullen van kiezen die niet zijn behandeld. Waar ik ook van baal is het feit, dat hij zich nergens bij heeft aangesloten. Is dit dan ook in mijn nadeel? Mijn vraag is dan ook of dit normaal is om zo'n rekening te krijgen? Ik wilde op de site kijken waar de tarieven op staan maar deze opende zich niet.
Groetjes
Marieke
Bij mij opent de pagina met tarieven gewoon hoor!
Vraag dat toch nog eens een keer of hij hiernaar toe doorgestuurd kan worden.
Als hij de keuze maakt het niet te doen onder bijzondere tandheelkunde en er zijn problemen dat hij tijd heeft ingeruimd maar hij kan niets doen , zoals beschreven, tja dan is het helaas pindakaas voor de tandarts, maar verder dan een consult rekenen kom je dan gewoon niet. Er is geen sprake van dat er dan ingeplande behandelingen die niet gedaan zijn in rekening kunnen worden gebracht, of een tarief voor een nna...
Dus nogmaals een verwijzing verlangen! en de nota betalen voorzover er geen zaken op voorkomen die niet gedaan zijn, of die niet terecht zijn. Voor de rest schriftelijk bezwaar maken.
succes!
Re: rekening voor niet verrichte behandeling
Nergens bij aangesloten? Dus niet bij NMT of ANT? Dan kan/mag niet, iedere tandarts moet bij een dergelijke organisatie aangesloten zijn. Ik heb ook eens een meningsverschil over de rekening gehad met mijn TA, en constateerde dat hij niet aangesloten was (omdat, zo bleek later, hij geen big-geregistreerde tandarts was). Toen ik hem daarmee confronteerde bleek de rekening opeens op een misverstand te berusten.....
Dat mag weldegelijk. Niemand is verplicht zij bij een beroepsorganisatie aan te sluiten.
Wat wel verplicht is, is dat men een klachtenregeling kent (die iets verder gaat dan garantie tot de deur, anders overleg met de bouvier...)
De meeste tandartsen kiezen ervoor wel aangesloten te zijn bij NMT/ANT, omdat in het lidmaatschap de klachtenregeling begrepen is.
Indien men die niet heeft is een klacht bij de IGZ de aangewezen weg..
Overigens zegt het m.i. wel iets dat een tandarts niet aangesloten is bij 1 van de 2 beroepsorganisaties ...
en wat heb je toen gedaan? alleen de nota niet betaald of gewoon ineens knalhard werk maken van zo'n illegaal practicerende dwaas?
misschien is een praatje wel eens verhelderend. een hulpverlener kan misschien ook wel eens "stress" hebben van een situatie. En dan je zoon op een CBT laten behandelen geeft wel mogelijkheden het inderdaad aardig te houden. Het zijn net mensen weet je.
Zie voor mijn belevenissen met deze nep-tandarts het onderwerp 'kosten en duur parabehandeling'
Ik had nog het idee van als hij de hele gang van zaken dan op een normale manier met mijn man bespreekt en we er uit komen dan wilde ik wel blijven. Maar nu gisteren rekeningnummer 2 is binnen gekomen en dan ook nog bij de elementen andere nummers neerzetten is het voor mij helemaal over. Ik ga na de afspraak van mijn man op zoek naar een andere tandarts.
U begreep mijn vraag geloof ik niet helemaal. Ik bedoelde te vragen of de tandarts, waarmee u nu een meningsverschil hebt, de heer H. is?
Voordeel: je kunt je gedachten beter ordenen en je wordt tenminste niet door (niet ter zake doende) argumenten v.d. tegenpartij van je standpunt gehaald. Bij een mondelinge discussie wordt het gauw een welles nietes spelletje.
Begin de brief met de mededeling dat je de nota’s weigert om de volgende redenen:
- bij het maken van een afspraak voor de eerste eigenlijke behandeling is DUIDELIJK aangegeven dat het om een AUTISTISCHE patiënt gaat. Dat is iets anders dan een ‘angstpatiënt’. (mogelijk heeft de assistente beide over een kam geschoren)
- zéker na de tweede behandeling, maar eigenlijk al na de eerste behandeling, had de tandarts móeten inzien dat hij niet BIJ MACHTE is om een autist te behandelen.
(Je kunt iemand een kans geven, of desnoods een tweede, maar niet een derde of vierde! Zelfs bij mislukte zittingen met een gewone angstpatiënt gaat dat te ver!)
- geef om bovenstaande redenen, en om het feit dat geen tanden/kiezen behandeld zijn, aan dat je bereid bent (naar ik meen) 1 x C11 en 2 x C13 te betalen (de eerste controle plus de twee ‘mislukte’ zittingen) en niet meer dan dat.
- verzoek tevens alsnog om een kosteloze verwijzing. Gezien de gebeurtenissen had dit al bij de tweede mislukte behandelpoging gedaan moeten en kunnen worden. ‘Kosteloos’ lijkt mij in deze omstandigheid dan ook gerechtvaardigd.
Stuur een v.d. brieven aangetekend naar de praktijk of ga met beide brieven naar de praktijk en laat één brief ondertekenen door iemand in de praktijk en hou die zelf als bewijs voor ontvangst. Wacht de reactie af. Is die negatief, herhaal dan pertinent de weigering om de volle mep te betalen.
Het is misschien zinvol als de praktijk informatie over autisme inwint. Autisme is toch echt zeldzamer dan de assistente van de praktijk doet voorkomen.