Hallo allemaal,
Ik heb vorige maand een kroon gekregen nadat er een gedeelte van mijn voortand was afgebroken. Nu valt het mij echter op dat ik vaak een kleurverschil opmerk. De kleur van mijn kroon lijkt wat donkerder dan de rest van mijn tanden.
Deze foto zag ik in een ander topic en dat is vergelijkbaar met mijn 'probleem':
http://www.its-learning.com/data/386/6293/afbeelding%20116com.jpg
- Verder staat de kroon iets meer naar voren dan mijn andere voortand.
Is hier ook iets tegen te doen?
- De kroon is ook iets langer dan mijn andere voortand. Kan dat afgeslepen worden?
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Chilango
Ik heb vorige maand een kroon gekregen nadat er een gedeelte van mijn voortand was afgebroken. Nu valt het mij echter op dat ik vaak een kleurverschil opmerk. De kleur van mijn kroon lijkt wat donkerder dan de rest van mijn tanden.
Deze foto zag ik in een ander topic en dat is vergelijkbaar met mijn 'probleem':
http://www.its-learning.com/data/386/6293/afbeelding%20116com.jpg
- Verder staat de kroon iets meer naar voren dan mijn andere voortand.
Is hier ook iets tegen te doen?
- De kroon is ook iets langer dan mijn andere voortand. Kan dat afgeslepen worden?
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Chilango
Als de kroon niet definitief geplaatst is (zacht cement) dan kan deze mogelijk er nog afgehaald worden en aangepast. Op deze foto lijkt de kroon inderdaad wat donkerder, je moet het wel in verschillende licht omstandigheden beoordelen.
Over het algemeen is het makkelijker om de kleur van een kroon donkerder te maken dan lichter. Indien deze lichter gemaakt zal moeten worden, dan draait het toch vaak uit op wegslijpen van porselein en opnieuw opbakken, dit geldt tevens ook vaak voor de dikte van de kroon; enigzins inkorten kan wel in de mond gedaan worden.
Porselein heeft een minimale dikte nodig, mocht dat de reden zijn waarom de kroon dikker is/meer naar voren staat, dan zal van de onderliggende tandstomp meer afgeslepen moeten worden en met andere woorden de kroon geheel overmoeten.
Het lijkt me het beste om even te overleggen met je tandarts wat de verschillende mogelijkheden zijn.
?
Deze foto uit een 'ander' topic is afkomstig van mij! Maar ik heb geen kroon.... Ik heb een stukje aan mijn tand (zie vorig topic) Ik vind het ook gek dat deze vraag eerst beantwoord is terwijl ik mijn vraag eerder had gesteld..? Niet dat ik dat heel erg vind, en dat ik jullie verplicht om reactie te geven...maar toch?
Toch bedankt!
Ekko
Want: het resultaat vond ik te afwijkend van kleur (té donker en té grijs ). Bovendien had de technicus nog wat fratsen uitgehaald die hij meende te zien aan het gipsmodel (aan de ta lag het niet, die vond ik zeer professioneel te werk gaan).
Heb mij over beide afwijkingen beklaagd.
Reactie van ta: “U bent de eerste die klaagt.â€
Reactie van mij: “ Eén moet de eerste zijn. Ik betaal er tenslotte een flinke duit voor.†Resultaat: tandtechnicus is naar praktijk gehaald en samen met hem heb ik kleur en vorm bepaald. Kroon is opnieuw en uiteraard gratis opgebakken. Ta moest toegeven dat het uiteindelijke resultaat veel beter was.
Zie het zo: jij ‘koopt een kroon bij een tandtechnicus’. Deze moet een goed product leveren, niet alleen qua vorm maar ook qua kleur. Is het niet naar je zin?...Klant is koning!
Overigens: de kroon moet een bepaalde ‘dikte’ hebben. Die ‘dikte’ is bij mij aan de achterkant opgelost zodat mijn kroon aan de voorkant niet uitsteekt t.o.v. de andere tanden.