Help, chloor!

Author:
Margriet78
Posted:
do, 12/07/2006 - 17:31
Dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Ik ben enorm angstig als het gaat om de tandarts. Ik ben namelijk heel erg bang dat ik moet overgeven en ja dan is de tandarts niet de meest ontspannen plek :D . Nu ben ik onlangs naar een nieuwe tandarts gegaan en kon direct een afspraak maken voor een WKB. Dit nog nooit gehad en vond het extra spannend. Op zich ging de behandeling wel goed, maar op een gegeven moment kwam er chloor achter in mijn keel en moest ik heel erg kokhalzen. Er werd geen rubberdam gebruikt, omdat ik bang ben dat ik daar heel erg van in paniek raak. Is al vaker gebeurt met andere behandelingen. Na het kokhalzen was ik helemaal in paniek. Nu moet ik volgende week opnieuw voor de WKB om dit af te maken. Waarschijnlijk wordt er dan ook weer chloor gebruikt en nu ben ik doodsbang dat ik dan weer zo moet kokhalzen en helemaal in paniek raak. Is er niet een andere manier om de wortelkanalen te reinigen of heeft iemand een andere goede tip hiervoor?

Alvast bedankt voor het geven van tips!
Newtan

Tip: van kofferdam raakt je juist niet in paniek, omdat het een afstand schept tussen jou en de behandeling. Ik gebruik het standaard. Ook bij de mensen die snel in een stuip schieten, om het zo maar eens uit te drukken. Na een minuutje wennen gaat het prima!
do, 12/07/2006 - 17:39 Permalink
Margriet78

Bedankt voor het antwoord!

Ja, aan de ene kant denk ik ook dat ik het wel een keer weer wil proberen. Want het klinkt wel goed, niets in je mond. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het heel benauwd ga krijgen en ook nog voor zo'n lange behandeling. Stel dat ik nu wel begin te kokhalzen van paniek, hoe snel is dan zo'n kofferdam te verwijderen?

Is het normaal dat bij het reinigen met chloor er wat achter in je keel komt? Ik heb namelijk met anderen hierover gesproken en die hebben dit nooit gehad. Het is namelijk wel een paar keer gebeurt tijdens de behandeling, alleen bij de eerste keer moest ik kokhalzen. Wegens mijn kokhalsrelfex werd er ook een kleine zuiger gebruikt. Kan dat ermee te maken hebben? Is het misschien beter om een grotere te gebruiken, of maakt dit qua zuigkracht niet uit?

Zo, ik stel 1 vraag en komen er direct meer... :-?
do, 12/07/2006 - 17:50 Permalink
yolande

Hoi Margriet,

Ik antwoord je maar even. Ik ben dus eigenlijk ook behoorlijk paniekerig.
Dat is bij mij o.a. gekomen door chloor en van die kleine borsteltjes die in mijn keel vielen, terwijl mijn HELE mond verdoofd was. ( kreeg aan 2 kanten die dag een WKB)

Bij een nieuwe tandarts werd ik bekend met de kofferdam. Ik moest er niets van weten. Ze raadde mij het toch aan en na een aantal seconden paniek, vond ik het ideaal.
Er kwam geen druppel chloor of van die naaldjes/ borsteltjes meer in mijn keel.

Hij is zo verwijdert, dus wees daar niet bang voor.
Als jij nu al bang bent om over je nek te gaan, ga je dat ook. Angst voor de angst.

Geloof mij, ik ben echt een paniek figuur, maar probeer het gewoon. Het zal je zo meevallen..............
do, 12/07/2006 - 19:06 Permalink