Kies trekken, waarom?

Author:
blaffer38
Posted:
di, 11/07/2006 - 13:26
misschien een rare vraag, maar stel hem toch maar.
Waarom wordt er een kies getrokken, als er alleen maar een stuk van afgeknapt is, het doet verder geen pijn
Als het echt moet,dan laat ik dat wel doen hoor, maar kunnen ze dat stukje gewoon niet laten zitten, de vulling zit er nog gewoon in
pet

bij mij was er ook een kies afgebroken had er geen last van en de tandarts heeft hem toen bij geslepen.
en daar zat ook een vulling in en heb er nog steeds geen last van al een jaar geleden wat er niet uit hoeft laten we maar mooi zitten. en als je er geen last van hebt al helemaal toch?
di, 11/07/2006 - 22:59 Permalink
Spiegeltje

Blaffer38, ook als een flink stuk van een kies is afgebroken kan deze met de moderne composietmaterialen vaak weer worden opgebouwd zoals ik zelf heb ervaren. Ook kan een kroon worden geplaatst desnoods met wortelstift voor de stevigheid. Dat gaat bij mij binnenkort gebeuren. Met name een kroon is een kostbare behandeling.

Mensen die niet verzekerd zijn en/of weinig geld (over) hebben voor hun gebit kiezen ook wel eens voor de optie trekken terwijl er nog behandelmogelijkheden zijn.

Niet alle tandartsen schijnen daaraan mee te willen werken als restauratie nog mogelijk is.

Bij mij is wel eens een gezonde kies getrokken die geen kauwfunctie had en lelijk in de weg zat. Ook verstandkiezen worden aan de lopende band getrokken. Verder kan ook een kies moeten worden getrokken waarvan de wortel onstoken is en waarbij de gebruikelijke behandelingen (wkb, eventueel apexresectie) niet helpen of mogelijk zijn.
wo, 11/08/2006 - 15:48 Permalink
blaffer38

ik heb wel een goede verzekering afgesloten enz, dus dat is niet het probleem. Natuurlijk vindt ik het niet leuk dat er een kies getrokken moet worden, want dat zou dan mijn tweede worden. \De eerste was ook wel terecht trouwens. Er is wel een behoorlijk stuk van af, maar heb er verder helemaal geen last van. Ook niet met het eten enz. Kan het misschien ook zo zijn, dat ze bang zijn voor infectie e.d
do, 11/09/2006 - 11:23 Permalink
Newtan

Ik laat nogal eens kiezen zitten waar alleen een stuk af is. Maar liever repareer ik ze. Daarover verschillen tandartsen van mening blijkbaar. En in bepaalde gevallen moet hij er echt uit. Bij onstekingen, als je een ernstige ziekte hebt, of voorafgaand aan bestralingen.

In dit geval lijkt het mij dat je er misschien even bij een andere tandarts mee langs kunt, om een andere mening te krijgen.
vr, 11/10/2006 - 22:09 Permalink
mecánico para …

Misschien ten overvloede. Er wordt ondertussen voor elk wissewasje een tweede mening voorgesteld tegenwoordig.
Als je de vraag eerst eens aan je eigen tandarts zou voorleggen dan zou het misschien wel heel plausibel overkomen wat de reden was.

Overigens, de tandarts stelt een extractie niet zomaar voor. Geen last betekent niet nooit problemen. ALs hulpverlener krijg je te maken met een langere termijn visie, dat is ook waarom je regelmatig bij een tandarts terug komt en niet elk half jaar een ander opzoekt.

Wil je die regie wegnemen of continuiteit doorbreken, lees, het lot in eigen hand nemen......dan doe je dat zonder gedegen voorkennis van zaken en inzicht in je eigen gebitssituatie.

Kan, maar of het slim en/of wenselijk is is dan een tweede.

nb, bij langere tijd stuk zijn van kiezen en het dan optreden van klachten
zou het eruit halen misschien wel weer meer klachten kunnen opleveren. Ik weet dat dat een raadgever kan zijn gebaseerd op angst, maar het is bedoelt vanuit een visie in de realiteit. Gebaseerd op ervaring.

succes
za, 11/11/2006 - 08:28 Permalink
cloud

als de kies rot is , dan moet die er gewoon uit
ook al heb je er geen last van
het gaat ooit onsteken

bij mij ook gedaan, zie andere topic
ma, 12/04/2006 - 16:54 Permalink
blaffer38

mijn kies is niet verrot, alleen afgebroken. Als die verrot zou zijn, dan had mijn tandarts dat wel gezegd. Heb er ook geen last van, er is niets ontstoek. \hij gaat hem nu eerst uitboren, om te kijken wat hij daarna kan gaan doen
za, 12/09/2006 - 15:10 Permalink