Vanmiddag kreeg ik de tweede behandeling. De eerste behandeling leverde geen problemen op en ik heb er geen last van gehad.
Terwijl de tandarts vanmiddag bezig was hoorde ik hem zeggen tegen de assistente dat hij door de apex heen zat.
Hij heeft de kanalen uitgeveild, gespoeld, een spulletje (zeg: kétek) in gedaan en noodvulling aangebracht.
Thuis heb ik opgezocht wat de apex precies is. De wortelpunt dus.
Wat voor consequenties kan het hebben als hij door de wortelpunt heen is gegaan? Ik kon het hem niet meer vragen omdat hij toen ik weg ging al in de volgende behandelruimte zat. Ben nu eigenlijk een beetje bang dat er iets beschadigd is ofzo. Het deed ook zeer toen hij in die wortel zat, dus dat moet het bot geweest zijn, denk ik....
Wie wil hier ff een lichtje over laten schijnen?
Terwijl de tandarts vanmiddag bezig was hoorde ik hem zeggen tegen de assistente dat hij door de apex heen zat.
Hij heeft de kanalen uitgeveild, gespoeld, een spulletje (zeg: kétek) in gedaan en noodvulling aangebracht.
Thuis heb ik opgezocht wat de apex precies is. De wortelpunt dus.
Wat voor consequenties kan het hebben als hij door de wortelpunt heen is gegaan? Ik kon het hem niet meer vragen omdat hij toen ik weg ging al in de volgende behandelruimte zat. Ben nu eigenlijk een beetje bang dat er iets beschadigd is ofzo. Het deed ook zeer toen hij in die wortel zat, dus dat moet het bot geweest zijn, denk ik....
Wie wil hier ff een lichtje over laten schijnen?
Er is wel iets beschadigd, maar dat geneest normaal gesproken gewoon. De bedoeling van de beschadiging is het schoonmaken voorbij de wortel, om een wortelpuntontsteking te bestrijden.
Gewoon volgende keer even aan de assistente of aan de tandarts vragen wat er zo'n beetje gedaan is en of het volgens hen kwaad kan. Dan stellen ze je nog een keer op je gemak, maar dan kunnen ze ook de foto's laten zien, hoe het afgelopen is.
Je kunt best nog een paar dagen napijn houden, maar soms niet eens.
In januari gaat hij het afmaken, dan worden de kanalen ook gevuld.
:smt023
Wat je meegemaakt hebt is naar, maar is niet zomaar van toepassing op een ander, beste mevrouw of meneer. En een nare ervaring is voor iemand die er boos over geworden is een zware last. Die kunnen we niet voor je verlichten.
Daar is in het Engels wel een spreekwoord voor: Troubles + Time = Experience. Experience + Time (lots of it) = Humour.
Heel veel sterkte ermee.
Trouwens ondanks het feit dat ik voor de laatste behandeling lichte pijn had aan deze kies was op de foto te zien dat de onsteking al minder aan het worden was (donkere plek was iets lichter op sommige plekken)
Zie berichtje Newtan.
Kan het zo zijn dat dit door de apex heenvullen aanleiding kan geven tot langer napijn. Ik heb nog steeds een onrustig gevoel onder de kies. (meer dan eigenlijk voor de behandeling).
Mijn vorige tandarts gebruikte een apparaat dat een signaal gaf om de lengte van de kanalen aan te geven.
Is dat hier gebruikt?
Ik denk dat tandartsen niet altijd verstaan wat ze aanrichten bij een fout.
Misschien kunnen ze dit beter toegeven en de patiënt opvolgen (misschien ev een atibioticakuur voorschrijven).
Ik weet het : ik ben maar een leek, maar heb ook al veel napijn gehad door foute behandelingen (door stomatoloog achteraf toegegeven).
Ben ook wat verzwakt nu en ben vlug buiten adem.
Hoe ben je eigenlijk aan die longontsteking geraakt?
Groetjes
Chr
Maar goed ik heb nog steeds napijn en het voelt aan alsof het dik is (lymfklier?), echter als ik met mijn hand voel dan kan ik geen verdikking bespeuren. Kan het zijn dat de ontsteking onder de wortel nog pijn doet, en dat dit vanzelf over moet gaan? Of kan dit een teken zijn dat de wkb (weer?) niet goed is uitgevoert. Ik hoop niet dat ze een kanaal vergeten zijn.
En op 3e wkb of een apex resessie zit ik niet echt op te wachten. Als de 1st TA de behandeling goed had uitgevoerd had ik deze elende misschien niet gehad (onsteking was na de 1st behandeling groter geworden).
Maar goed laat ik niet op de zaken vooruit lopen en even wachten kijken hoe het zich ontwikkelt.