porseleinen facings en vullingen

Author:
HiWi
Posted:
vr, 12/15/2006 - 14:18
Door een slechte verzorging van mijn tanden tijdens mijn kindertijd zit ik nu met vullingen in mijn snijtanden. Een dikke maand geleden besliste ik samen met mijn tandarts om voor porseleinen facings te gaan. Vier weken geleden werd mijn gebit gebleekt (als voorbehandeling). Gisteren werden de vier tanden die ik wil laten behandelen geslepen en werd er ene afdruk gemaakt voor de facings. De vullingen werden opnieuw gelegd. Nu lees ik op sommige websites dat porseleinen facings geen optie zijn indien een tand al tamelijk grote vullingen heeft. Ik vind het dus wat vreemd dat mijn tandarts deze weg heeft ingeslagen en ik ben bang dat ik in het sukkelstraatje terecht zal komen met vaak lossende facings bijvoorbeeld. Heeft u ervaring met facings in combinatie met vullingen?
HiWi

De tandarts zei bij mijn eerste consultatie dat het om tamelijk grote vullingen ging. Maar ze heeft nooit iets gezegd over de al dan niet haalbaarheid in dit geval. Ik heb haar de vraag gesteld of het niet beter was om kronen te plaatsen, maar dat vond ze jammer, omdat er dan toch meer tand verloren gaat.

Nuja, ze staat bekend als een goede tandarts en ze heeft een wachtlijst van tenminste 2 weken als je voor een controle belt, dus zal zij wel weten wat ze doet, neem ik aan... Misschien moet ik gewoon meer vertrouwen hebben. 't Is dat die tijdelijke noodrestauratie vandaag écht geen zicht zijn en ik me nu opeens veel meer zorgen maak over alles en nog wat dat ik begin te twijfelen aan mijn keuze voor die facings...

Is er een risico dat de facings niet houden op het vulsel? En betekent dat 'écht niet' houden en dus constant uitvallen of betekent het 'minder' houden?
vr, 12/15/2006 - 16:21 Permalink
vV

nu ja weken wachttijd voor een controle valt wel mee hoor! uitgaande dat dan ook vaak nog wensen mbt tijdstip op de dag gehonoreerd worden. Maar dat zijn geen zaken of te beoordelen of een tandarts al dan niet goed is, dat gaat nog altijd aan de hand van het werk wat er uit zijn/haar handen komt. Moeilijk voor de leek, dat begrijp ik.

Een facing in combinatie met vullingen kan prima. Dat een vulling groter is zegt op zich niets. En over houvast hoeft u zich ook geen zorgen te maken want de lijm waarmee de facings worden vastgezet plakt ook aan vulmateriaal.

Wat belangrijker is, is dat de mondhygiene goed is en dat de andere factoren waardoor die grote vullingen noodzakelijk waren onder controle zijn.
vr, 12/15/2006 - 17:19 Permalink