Verdovingen

Author:
Nickname
Posted:
di, 12/12/2006 - 15:12
Hi beste mensen.

een nickname omdat de naam Joost al in gebruik was.

Het volgende probleem wil ik aan julie voorleggen en wie weet herkennen jullie het en kunnen jullie me advies geven.

Ik heb een zeer gezellige, kundige tandarts doch op 1 vlak communiceer ik niet goed met hem omdat mijn probleem voor hem niet kan, of .. tot nu toe de enige ben die hij erover hoort.

De snelle verdovingen werken bij mij al jaren pas veel later. Wat ik graag zou willen is de ouderwetse spuit, terug naar de wachtkamer en na de volgende patient zelf aan de beurt zijn

Mijn ervaring dat deze vorm van verdovingen ( de snelle) pas een uur later goed werken en dan nog 5 uur nodig hebben om uit te werken. Ook dit aantal uren vind mijn tandarts vreemd en ongeloofwaardig.
Wat er nu dus vaak gebeurd is dat ik bijgespoten wordt als de verdoving na 10 min nog niet werkt en zit ik dus ook niet op zoveel chemie in mijnlijf te wachten, plus onnodige pijn

Inmiddels heb ik 1 persoon ontmoet in een ander deel van nederland die hetzelfde probleem heeft.

Herkennen jullie dit en hebben jullie raad of artikelen die ik aan de tandarts kan geven??

alvast vriendelijk dank
Cobi

Ik heb er zelf geen last van, gelukkig werken ze wel goed bij mij. Maar ik snap je wel hoor, ik heb liever ook gewoon dat je naar de wachtkamer gaat totdat de volgende patient is geweest.
Ik hoop dat iemand hier nog wat advies of antwoorden voor je heeft!
di, 12/12/2006 - 16:05 Permalink
Chris888

Wat dacht je van zoiets, bij het maken van de afspraak:

"Ik zou het fijn vinden om al een half uur voor de daadwerkelijke behandeling verdoofd te worden. Is dat mogelijk?"

Als tandarts of assistent vervolgens zegt dat dat niet nodig is omdat verdovingen sneller inwerken:

"Dat weet ik wel, maar ik vraag of het mogelijk is, omdat mij dat nu eenmaal prettiger lijkt."

Misschien zegt hij/zij dan wel ja.
Al geprobeerd?
di, 12/12/2006 - 20:35 Permalink
Nickname

Ja wel eens gevraagd, maar weinig medewerkend deze tandarts
Dus vandaar dat ik nu wat dieper uitgeplozen wil hebben.
di, 12/12/2006 - 21:38 Permalink
fleetstone

Wat is die mysterieuze 'snelle verdoving'? Iets 'zonder prik'?

Ik kreeg altijd de traditionele, goed diep gezette, spuit en die deed zijn werk binnen enkele minuten.

Uit jouw verhaal blijkt dat bijverdoven met de 'prik' wel helpt, dus waarom vraag je niet meteen naar de ouderwetse spuit?
wo, 12/13/2006 - 00:11 Permalink
Cobi

Nou bij mij was het ook altijd zo dat ik verdoving kreeg en dan naar de wachtkamer moest en moest wachten tot ik weer aan de beurt na de patient die naar binnen ging. Zodat de verdoving kon inwerken. Nu is het zo dat je verdoofd worden en bijna binnen 2 minuten er al aan je mond word gesleuteld.
Het is nog steeds met prik hoor, maar het gaat enorm snels.
wo, 12/13/2006 - 06:10 Permalink
vV

vraag eens of je een zogenaamde intraligamentaire verdoving kan krijgen. Dan wordt de verdovingsvloeistof tussen wortels en kaakbot ingespoten. Werkt zeer snel en effectief. (en je kan echt locaal verdoven.)
wo, 12/13/2006 - 08:18 Permalink
mecánico para …

diep gezette spuit?

dat tipje gaat 1 mm onder je vel en dan ben je al aan het verdoven. nix diep.

normaal gesproken is de inwerktijd ongeveer 5 minuten, als je al eerder begint is vaak het gevoel van temperatuurswisselingen (koude water) nog goed te voelen. Het verdoven van een dikke zenuw kost gewoon tijd. Het doordringen in de binnenste delen en dat over een bereik van minimaal 1 cm kost gewoon tijd.

Bij de ene patinet zit het gewoon minder snel dan de ander, deels omdat niet iedereen gelijk is gebakken, deel om dat niet iedereen een gelijke zuurgraad heeft, deels omdat niet iedereen 100% identiek reageert op medicatie of in dit geval de verdoving.

Het even in de wachtkamer wachten is zeker geen slecht idee, even in de stoel blijven zitten terwijl de spullen worden klaar gelegd ook niet. Echter, ik ken mezelf en dat geldt waarschijnlijk voor iedereen......als je de patient aangaat kijken gedurende 5 minuten bestaat de neiging iets eerder te beginnen. Net of je naar een fluitketels staat te kijken. Als je erbij blijft duurt het gevoelsmatig langer voo rhet water kookt dan als je even wegloopt en onmdertussen wat anders doet.

Kortom, misschien is de tandarts overtuigd van zijn/haar tijdsplanning en wil liever geen verdoofde mensen in de wachtkamer zetten zonder toezicht. Maar wat je ook kan doe is gewoon een eierwekker in je zak doen, ding op 5 minuten zetten en de tijd tot het rinkeltje echt vol praten, met smalltalk over vroeger.

En als de bel dan gaat, verbazing op de gezichten.......even uitleggen waarom, en dan heb je misschioen het kwartje laten vallen bij ze.

Ik denk, als iemand een verzoek heeft is NEE roepen veel voorkomend, echter vragen naar de reden is veel leuker. Maar dat is mijn afwijking.
wo, 12/13/2006 - 08:24 Permalink
fleetstone

“dat tipje gaat 1 mm onder je vel en dan ben je al aan het verdoven. nix diep.”
Mag het ook goed ‘laag’ (in de onderkaak) en goed ‘hoog’ (in de bovenkaak) wezen? Zo begrijp je misschien beter wat ik met ‘diep’ bedoel.

“... en wil liever geen verdoofde mensen in de wachtkamer zetten zonder toezicht.”
Wat zou zo’n patiënt dan kunnen gaan uitvreten?

“Maar wat je ook kan doe is gewoon een eierwekker in je zak doen, ding op 5 minuten zetten ...”
Die zeer gezellige ta van Nickname gelooft hem niet en blijft vasthouden aan zijn werkwijze. Nickname zal zijn kookwekkertje dan toch op een heel uur moeten zetten. ... Maar dat ‘moet kunnen’ bij zo’n gezellige ta. :D

Die ‘intraligamentaire verdoving’ lijkt mij toch een beter idee.
wo, 12/13/2006 - 12:07 Permalink
Vlavia

mijn oude tandarts verdoofde altijd met dezelfde spuit op verschillende plaatsen (paar keer wang en in gehemelte). daarna wachtte hij even, en begon dan te boren. dit was altijd heel pijnlijk, en als ik er wat van zei (of begon te piepen hah) zei hij, je voelt niets, ontspan je maar. nou ik voelde wel degelijk wat! en omdat diezelfde tandarts bij mij ook al wel gaatjes gevuld had zonder verdoving, weet ik dat die verdoving (nog) niet werkte!

maarja, dan zei ik dat, en dan zei hij dat hij 'm langer in zou laten werken, maar nog steeds hetzelfde hoor...

nu heb ik een nieuwe tandarts, die prikt maar 1 keer, doet veel minder pijn. en als ze begint te boren voel ik dus helemaal niets! niets! zo kan het dus ook.

nouja met mijn wkb laatst voelde ik wel even wat, maar dat kwam omdat de zenuw ontstoken was en toen ze bijverdoofde was die pijn ook weg.

gebruiken die tandartsen verschillende verdovingen dan? want mijn nieuwe tandarts wacht echt geen 5 minuten met die verdoving. (iig niet bij het vullen van een gaatje, bij de wkb werd ik wel even teruggestuurd de wachtkamer in).
wo, 12/13/2006 - 12:19 Permalink
vV

“... en wil liever geen verdoofde mensen in de wachtkamer zetten zonder toezicht.”

flauwvallen misschien?, en dan dus verkeerd terecht komen...

Flauwvallen komt niet vaak voor, maar je zal net die ene zijn...

Ik heb er denk ik maar 2 per jaar die om wat voor reden dan ook even verkeerd reageren op de verdoving, maar daar wil ik wel bij zijn..
wo, 12/13/2006 - 12:30 Permalink
fleetstone

Tuurlijk vV. Dat flauwvallen is mij ook bekend. En ook de zeldzaamheid daarvan.
Ik vind je heel zorgzaam m.b.t. jouw patiënten. Maar is het om die paar gevallen per jaar (waarbij je vooraf aan patiënt kunt vragen of die kans bestaat) nodig om van de ‘wacht in de andere ruimte’ dan maar af te zien?
wo, 12/13/2006 - 12:55 Permalink
robinson

flauwvallen misschien?, en dan dus verkeerd terecht komen...

Flauwvallen komt niet vaak voor, maar je zal net die ene zijn...

Ik heb er denk ik maar 2 per jaar die om wat voor reden dan ook even verkeerd reageren op de verdoving, maar daar wil ik wel bij zijn..

Toch maar eens aspireren :smt003
wo, 12/13/2006 - 12:59 Permalink
mecánico para …

Die ‘intraligamentaire verdoving’ lijkt mij toch een beter idee.

Misschien willen die mensen niets uitvreten maar donderen ze gewoon om. flauwvallen en dan met je voortanden op de tafel en je hoofd op de tegels.
Je laat een patient met verdoving gewoon niet alleen. Als ik al die verhalen van mensen met angst lees, zal er heel wat spanning zijn in die stoel. en dat dan de verdoving zit en er wat ontspanning in de spieren komt lijdt dan nog mogelijk tot een spontane verlaging van je bloeddruk........en dan kan het zwart worden voor je ogen.

Intraligamentair op de ouderwetse methode is niet zo brtrouwbaar, met een apparaat als theWand® komt het al veel beter op zijn plek, maar dan is het eigenlijk een intraligamentair gezette infiltratie. zo genoeg moeilijke woorden voor nu
wo, 12/13/2006 - 15:33 Permalink
mecánico para …

Tuurlijk vV. Dat flauwvallen is mij ook bekend. En ook de zeldzaamheid daarvan.
Ik vind je heel zorgzaam m.b.t. jouw patiënten. Maar is het om die paar gevallen per jaar (waarbij je vooraf aan patiënt kunt vragen of die kans bestaat) nodig om van de ‘wacht in de andere ruimte’ dan maar af te zien?

Waarom zou je neit gewoon even binnen mogen blijven? Loop ik wel naar een andere stoel als ik dat wil, maar de assistente blijft gewoon in de buurt en houdt contact (zicht en verbaal) met de patient. al gaat het maar 1x mis, die ene keer is niet fijn voor een patient. dat heet zorg in mijn ogen.
trouwens de zeldzaamheid kan behoorlijk onderschat worden. op een ochtend gingen er, let wel 1 ochtend: 4 man onderuit. allemaal stoere jongens (ja toevallig), rond de twintig, allemaal 1 verdoving, allemaal NIET gegeten, gespannen als een snaar en buiten was het best lekker warm.

als knipmessen gingen ze voorover. en nu is het me al meer dan een jaar niet overkomen, dus.........kansberekening is leuk als het om de lotto gaat, niet als jij net diegene bent die mijn stoepie loopt vol te bloeden.
wo, 12/13/2006 - 15:40 Permalink
flame

Hoi hoi.

Ik herken dit Zeker Wel ,heb 100% hetzelfde probleem gehad 2 x,alleen ik kreeg wel daarna wel weer de gewone ouderwetse verdoving die had hij nog gewoon in gebruik hoor want blijbaar hebben toch meer mensen dit probleem,alleen zitten die hier maby niet op dit forum.
Dus gewoon zeggen dat je de oudewetse verdoving wilt omdat deze nieuwerwetse bij jou niet goed verdoofd zoals die ouderwetse,jij voelt het tenslotte het beste en moet hij aan jou wensen voldoen.

Ik ken je wel niet en zie hier veel onebatwoorde berichten, maar bij deze hoop ik dat je na deze lange tijd nog steeds erg tevereden bent

*en ja het bevalt me steeds beter,ben nog steeds zo enorm blij overal vanaf te zijn,geloof me als je na jaren(wat je er ook aan doet of hebt gedaan) steeds met pijn loopt ,pijn waarvan ik het vanaf mijn hoofd tot aan het teen de pijn voelt :smt044 dan geloof me maar dat bij mij mijn een na grootste wens vervult is. *

Goed,ik wens jou in ieder geval heel veel sterkte met je verdovingen..... bey bey :smt006
wo, 12/13/2006 - 20:41 Permalink
mecánico para …

Dus gewoon zeggen dat je de oudewetse verdoving wilt omdat deze nieuwerwetse bij jou niet goed verdoofd zoals die ouderwetse,jij voelt het tenslotte het beste en moet hij aan jou wensen voldoen.

mag ik dan vragen wat een ouderwetse verdoving is, want ik gebruik nu ongeveer al sinds 1984 hetzelfde materiaal en sinds 1992 hetzelfde merk. dus wat is dan ouderwets? Tis een questi evan gewoon een paar minuetn laten inwerken in combinatie met een goed locatie van het depot van de vloeistof.
do, 12/14/2006 - 11:03 Permalink
fleetstone

Kennelijk bestaat er niet zoiets als een ‘ouderwetse’ verdoving. Maar misschien wordt er bij de mate van verdoven onderscheid gemaakt tussen de verschillende behandelingen.
Van verdoven bij boren weet ik niets af (ben daar nooit voor verdoofd). Maar bij extracties en afslijpen t.b.v. kronen ging er naar mijn gevoel best veel in.

Hallo Nickname, ben je er nog? Je zei: “Wat er nu dus vaak gebeurd is dat ik bijgespoten wordt als de verdoving na 10 min nog niet werkt ...”
Aangezien het niet ligt aan de verdoving op zich (hij werkt wél, maar té laat) kan je aan andere mogelijkheden denken.
Misschien kreeg je al die tijd bij de eerste prik gewoon te weinig verdoving.
Misschien ligt je pijngrens lager, m.a.w. jouw lijf heeft meer nodig dan de doorsnee-patiënt.
En verder komt mijn ‘fantasie’ even niet.

Die ‘lage pijngrens’ maakt iemand overigens NIET tot een ‘watje’. De andere kant komt ook voor; hoge pijngrens. Die hoeven zich dus geen helden te noemen. Maar het kan nog extremer ...
Gisteren las ik een artikel over een publicatie in het wetenschapsblad ‘Nature’: de ontdekking van een (zeer zeldzame) mutatie in het SCN9A-gen (gen produceert eiwit, belangrijk voor de prikkelgeleiding), met als gevolg gebrekkige of geen pijnwaarneming. Ontdekt bij leden van de Qureshi birdaristam (Noord-Pakistan). Kennelijk zeer interessant i.v.m. onderzoek naar pijnbestrijding. Voor de betrokkenen blijkt het echter desastreus; onopgemerkte botbreuken en ander letstel.
Een heel mager voordeel voor deze mensen: geen angst voor de ta. :(
vr, 12/15/2006 - 11:56 Permalink
Vlavia

Gisteren las ik een artikel over een publicatie in het wetenschapsblad ‘Nature’: de ontdekking van een (zeer zeldzame) mutatie in het SCN9A-gen (gen produceert eiwit, belangrijk voor de prikkelgeleiding), met als gevolg gebrekkige of geen pijnwaarneming. Ontdekt bij leden van de Qureshi birdaristam (Noord-Pakistan). Kennelijk zeer interessant i.v.m. onderzoek naar pijnbestrijding. Voor de betrokkenen blijkt het echter desastreus; onopgemerkte botbreuken en ander letstel.
Een heel mager voordeel voor deze mensen: geen angst voor de ta. :(

het niet voelen van pijn is idd toch niet zo prettig als je je zou voorstellen ;)

je trekt je hand niet terug als je 'm verbrand of je loopt door met een stuk glas in je voet omdat je het niet voelt.

handig ;)

en die mensen zullen wel geen angst voor de tandarts hebben, omdat ze er nooit naartoe gaan. ze zullen namelijk wel nooit last van kiespijn hebben ;) die tanden vallen er gewoon vanzelf uit :D
vr, 12/15/2006 - 19:08 Permalink
mecánico para …

De meesten zullen a dood zijn voordat dat gebeurd. elke ontsteking of ander probleem waarbij pijn een signaal is voor je, wordt inderdaad gemist.......en dat is meestal niet okee.
vr, 12/15/2006 - 19:25 Permalink
corbosman

Ik heb iets soortgelijks in een ver verleden (10+ jaar) gehad. Ik moest naar de kaakchirurg voor het verwijderen van 2 verstandskiezen. De meneer gaf me een verdoving, en begon vrolijk aan z'n werk. Alleen...voelde ik alles! Hij bijspuiten.. en ik voelde nog steeds veel te veel. Hij geloofde me niet, en ging gezellig door. Het is de enige keer in m'n leven dat ik gehyperventileerd heb. Hij dacht dat ik gewoon nerveus was, terwijl ik totaal geen angst heb voor tandartsen of artsen. Hij vond trouwens ter plekke dat ze er beter alle 4 uit konden en deed dat maar gelijk.. of dat nou zo'n goed idee is. Wat als alles tegelijk een infectie krijgt?

Later bleek ik wel enigszins ongevoelig voor verdoving want ik had een soortgelijke ervaring met een knie operatie. Ik voelde letterlijk het mes m'n knie in gaan, maar gelukkig geloofde die meneer me wel.

Volgens mij is er een vorm van ongevoeligheid voor deze stoffen..

Cor
vr, 12/15/2006 - 20:21 Permalink
Cobi

Jeetje joh!
Ik zou de hele boel bij elkaar hebben gegild, ik ben niet bang voor de tandarts, maar als ze door gaan trekken terwijl ik roep dat ik alles voel dan stoppen ze echt wel!
En raar ja, dat ze bij jou alle 4 tegeglijk eruit gingen, bij mij gebeurde dat niet ivm infecties en ze wilden dat ik nog wel normaal kon eten.
vr, 12/15/2006 - 20:36 Permalink
fleetstone

Nog even, off topic, een tragikomische noot voor wat betreft de hier eerder genoemde kansen (uitvallende tanden en dood door infectie). Die (kansen) heeft een 10-jarig jongetje, dat zijn fakirkunsten op straat uitvoerde, niet gehad. Wetenschappers deden onderzoek aan dit kereltje maar moesten hun project staken; hij stierf door een val van een dak.
vr, 12/15/2006 - 23:55 Permalink
blaffer38

Bij mij werkt de verdoving ook niet direkt, hoe gespannerder je bent, hoe langer het kan duren. Mijn tandarts is het daar helemaal mee eens, en geeft mij extra wachttijd en extra verdoving. Werkt prima dan
za, 12/16/2006 - 17:54 Permalink
2wortelpuntbeh…

Het valt me op dat ze overal andere verdovingen hebben. Weet niet waar het aan ligt, maar zijn toch anders. Die van de tandarts bv duurt veel langer voordat hij is uitgewerkt dan die van de kaakchirurg en die is weer anders dan die van de implantoloog. Vreemd, maar heb dat wel zo ondervonden.

(Net als dat de een zonder iets te voelen kan prikken en de ander niet)
za, 12/16/2006 - 18:52 Permalink
Nickname

Hi, ben ik weer :D Ik had wat andere dingen te doen de laatste dagen. Wat een leuke en interessante draad is dit draadje geworden inmiddels! Dank voor alle reacties.

Even voor alle duidelijkheid, bijspuiten helpt dan ook niet direct, zorgt alleen voor extra hoofdpijn uren later.

Een gespannenheid..... ik kan me voorstellen dat het invloed heeft, op de inwerking van een verdoving. Ik heb geen bewuste tandartsangst/spanning.

En Ja Cor, ik denk dat ook, er kan een ongevoeligheid zijn voorbepaalde stoffen, dat gebeurd meer in andere richtingen. Zelf ben ik geen slaapmiddelen mens, maar heb vanuit die hoek ook wel eens van mensen gehoord dat de pil een tijd werkte en toen niet meer. en buitendat.. we zijn allemaal chemische fabriekjes die niet hetzelfde draaien allemaal en daarom is het ene medicijn wel werkzaam bij de 1 en bij de ander niet.
zo, 12/17/2006 - 15:53 Permalink
LENAWOLF

Heb exact hetzelfde probleem. Ik maak tegenwoordig 2 afspraken. Een half uur vooraf geeft de tandarts mij de verdoving en ik ga pas naar binnen als ik zeker weet dat het werkt. Mocht de verdoving niet voldoende werken dan krijg ik nog een prik echter dit is vaak niet nodig als ik lang genoeg wacht. Ik hou dan ook voet bij stuk en alleen als het niet anders kan laat ik nog een 2e keer prikken.
Ben 1 keer gewoon weggegaan, na onbegrip van de tandarts. Ik kan je dan ook aanbevelen om een andere tandarts te zoeken als je huidige tandarts niet mee wil werken. Zo moeilijk is het niet om tussen de patienten door jou alvast je spuitje te geven. Daarnaast hebben tandartsen tegenwoordig weer plaats voor nieuwe patienten.

Sinds kort weet ik dat de verdoving die mijn tandarts gebruikt, het type Arcaine/Epiferine (ofzo iets), een pijnlijke nawerking geeft wat weken tot een maand kan duren bij mij. Schijnt te maken te hebben met het Epi gedeelte. De adrenaline giert standaard bij mij door mijn lijf, en merk daar zelf niets van.
Mijn ervaringen zijn: bij 1 prik achterin de mond - halve mond, oor, oog tot boven de slaap verdoofd - inwerking +/- half uur - uitwerking +/- 6 uur. bij 2+ prikken - van mijn kruin - 3/4 mond - stukje langs mijn keel verdoofd - uitwerking volgende dag dus +/- 16 uur.
Napijn - alle zenuwen die in aanraking zijn geweest met de verdoving zijn overgevoelig voor minimaal een week, Oorpijn, duizelig en hyper.

En ja volgens de tandarts kan dit allemaal niet, maar het is wel zo, iedere keer weer. Dus wat mij betreft kan de tandarts de boom in. Ik weet toch zeker zelf wel wat ik voel.

Las net iets over algehele verdoving en heb besloten daar ook voor te gaan bij zwaardere ingrepen. Tja je moet er wat voor over hebben. We hebben maar 1 gebit helaas.
do, 02/08/2007 - 11:23 Permalink