Hallo,
Mijn nieuwe tandarts vindt dat 9, waarschijnlijk meer, aangebrachte vullingen vervangen dienen te worden(!). :o :cry: :smt004
Ik ben 32 en ben mijn hele leven bij dezelfde tandarts geweest. Ik heb een slecht gebid: zo'n 14 kiezen zijn gevuld. 3 of 4 jaar geleden is mijn tandarts gestart met het vervangen van amalgaan vullingen door witte vullingen. Elk jaar deden we een aantal kiezen.
Deze maand ben ik voor het eerst naar een andere tandarts gegaan. Op de foto's die hij gemaakt heeft, is duidelijk te zien dat ONDER de vullingen caries is ontstaan. De vullingen sluiten ook slecht aan: ze zijn te tot een milimeter te klein.
Minimaal dienen 9 vullingen vervangen te worden. Naar verwachting 11 of meer..... :oops: :-? :roll:
Het is mogelijk om mijn oude tandarts te informeren, maar ik verwacht daar geen fijne reactie op...
Kan ik aanspraak doen op mijn oude tandarts? :smt100
Mijn nieuwe tandarts vindt dat 9, waarschijnlijk meer, aangebrachte vullingen vervangen dienen te worden(!). :o :cry: :smt004
Ik ben 32 en ben mijn hele leven bij dezelfde tandarts geweest. Ik heb een slecht gebid: zo'n 14 kiezen zijn gevuld. 3 of 4 jaar geleden is mijn tandarts gestart met het vervangen van amalgaan vullingen door witte vullingen. Elk jaar deden we een aantal kiezen.
Deze maand ben ik voor het eerst naar een andere tandarts gegaan. Op de foto's die hij gemaakt heeft, is duidelijk te zien dat ONDER de vullingen caries is ontstaan. De vullingen sluiten ook slecht aan: ze zijn te tot een milimeter te klein.
Minimaal dienen 9 vullingen vervangen te worden. Naar verwachting 11 of meer..... :oops: :-? :roll:
Het is mogelijk om mijn oude tandarts te informeren, maar ik verwacht daar geen fijne reactie op...
Kan ik aanspraak doen op mijn oude tandarts? :smt100
Dus wat dan ook voor actie genomen kan worden, wat zou je doel zijn als je besluit in actie te komen?
Is het mogelijk dat die tandarts al die gaatjes zelf onder die vullingen heeft veroorzaakt?
Of heeft hij/zij gewoon z'n werk gedaan en heeft u misschien zo nu en dan een niet geheel suikervrij tussendoortje genomen?
Ik weet het niet. Het is ook maar een vraagje?
@Venezia:
Maar 95% van de tandartsen doet gewoon z'n best. De kans om meerdere slechte tandartsen na elkaar te treffen is erg klein :roll:
Maar ik weet het al: alle medici dekken elkaar altijd. Toch?
En alle patienten poetsen altijd drie keer per dag en flossen perfect.
@Lex:
Witte vullingen zijn niet echt geschikt om langdurig tandbederf te stoppen. Daar moet de eigenaar zelf ook wat voor doen. Gezond eten en drinken. En goed reinigen, ook tussen de kiezen.
Ik denk dat het goed is als de nieuwe tandarts met de oude belt. Om te vragen of er een speciale laag onder de witte vullingen zit. Soms lijkt er een gat te zitten, maar zit er een onderlaag! Het is een ouderwetse techniek, maar het gebeurt.
En ook met moderne technieken is het materiaal niet echt geschikt om langdurig tandbederf te stoppen, Lex. Daar moet je zelf ook wat voor doen.
Wat je van de oude tandarts mag verwachten is goede voorlichting. Over gezond eten en drinken en over reinigen tussen de kiezen. Heb je die voorlichting ooit gekregen?
Veel succes Lex.
waar baseert u deze nogal vergaande stelling precies op??
Ook bij een inspanningsverplichting zijn fouten goed traceerbaar. Want naast de inspanningsverplichting zijn er ook heel simpel diverse normen waar bv vullingen en kronen en protheses aan moeten voldoen.
Overigens is het in dit soort discussies altijd erg jammer dat de oorspronkelijk vragensteller zich na 1 opmerking/vraag verder afzijdig houdt.. En ook geen antwoord meer geeft op vragen over meer info...
Goede jaarwisseling, en dat uw wensen voor 2007 uit mogen komen!
Als de tandartsen dit eens ter notitie zouden nemen dan zou Lex een stuk verder komen.
Dat 'te klein' zijn kan ook van het tandbederf komen. Of van slijtage als het bij de rand van het kauwvlak te klein is. Of van een sandwich methode, waarbij glasionomeer onderlaag wordt gebruikt. Of een bonding die niet zichtbaar is op de foto.
Zou dat Lex helpen. Ik denk het wel. Alleen dat zou het wantrouwen tegenover de nieuwe tandarts mogelijk kunnen voeden.
Maar er zijn ook collega's die de kunst beheersen om te weinig te vullen. Gelukkig, die worden zeldzaam.
Wij hebben op de opleiding meegekregen om voorzichtig te zijn met het afkraken van andermans werk. Dat werkt uiteindelijk als een boomerang tegen je. Omdat je vertrouwen in het algemeen aan het ondermijnen bent.
De nieuwe tandarts van Lex heeft daar wellicht ook last van.
De nieuwe ta wil nl. kennelijk óók vervangen omdat de vullingen niet goed aansluiten.
Op zich niet zo belangrijk, maar toch:
Uit Lex’ verhaal begreep ik dat de oude ta amalgaamvullingen voor witte vervangen heeft. De vraag rijst bij mij meteen: waarom? Cariës? Waren ze versleten? Was het om esthetische redenen? Zovéél vullingen voor witte vervangen, anders dan om esthetische redenen, is vreemd. De frequentie (ieder jaar een paar) lijkt een willekeurige procedure te zijn geweest, alsof het idd om de esthetiek ging.
Lex vraagt raad. Met de informatie van Newtan erbij (m.b.t. onderlaag zeer leerzaam!) kan hij nu wel twee kanten op: ofwel de nieuwe ta heeft gelijk en de witte vullingen zijn niet goed (gelegd), ofwel de nieuwe ta ziet dingen op de foto die er niet zijn.
Ben het eens met vV: jammer dat Lex niet meer info geeft.
Dus Lex is aan zet.
Wens iedereen op dit zeer leerzame forum een gezond en succesvol nieuwjaar toe!
Denk eens aan de vergoeding per jaar en de financiele mogelijkheden van de patient....
"De frequentie (ieder jaar een paar) lijkt een willekeurige procedure te zijn geweest" betekent zoveel als: ieder jaar enkele vullingen waarbij geen element speciaal gekozen wordt om curatieve redenen.
Dus juÃst om esthetische redenen en juÃst niet alles ineens vanwege de kosten.