klachtencommissie

Author:
ellebelle1
Posted:
ma, 12/18/2006 - 16:55
Mijn tandarts weigert mij te vertellen bij welke klachtencommissie zij is aangesloten.
Is een tandarts verplicht om zich aan te sluiten bij een klachten commissie of is dat vrijblijvend.
mecánico para …

Ik neem aan dat je een klacht hebt? Misschien een brief met de klacht op de mat droppen waarin je meldt dat je 1) die klacht hebt, 2) er liefst samen uit wil komen en 3) je bij problemen de klacht voor zal leggen aan de klachtencommissie.

Dat je nog niet weet welke is niet interessant, dat komt vanzelf. Vraag tussen de regels door of ze ANT/NMT lid is zo niet dan wordt het wat lastiger. Maar je kan altijd vragen.

Meestal is 1) en 2) voldoende om eens aan de praat te raken, wil je verder, zoek je een advocaat die voor je gaat graven, de adviserend tandarts een second opinion. Maar dat moet je pas doen als 1) en 2) niet werken. Dus, aan de slag.
ma, 12/18/2006 - 21:36 Permalink
mecánico para …

Kan ook gewoon een klacht via privaatrecht indienen. Dat wordt iets van slecht werk of inadequaat handelen weet ik veel. Alleen, dat moet je een 1) advocaat , 2) geschreven second opinion door tandarts en 3) lange adem hebben.

Wat in dit soort gevallen aardig is te doen, de keurige brief van een advocaat waarin duidelijk staat wat jij al geprobeerd hebt en wat nu de consequenties zijn. Kan ze nog zo hard willen, dan kan ze maar beter gewoon meewerken.

NB, als het alleen is dat jij iets vind en dat daar geen tandheelkundige basis voor is, en sorry, ik ga die andere draad echt niet opzoeken, dan ben je natuurlijk verder van huis. Maar dat idee kan je alleen zelf accepteren danwel omver gooien.
ma, 12/18/2006 - 22:01 Permalink
dj

De klachtencommissies zijn geregeld in de "Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector" (knippen, plakken, googelen!). Soms kom je op het web nog dingen tegen over rechterlijk toezicht op naleving van die wet, dat is inmiddels achterhaald, toezicht op naleving van die wet ligt nu bij de Inspectie.

De Inspectie heeft zo haar eigen criteria om op te treden, ze zien dit vooralsnog als een "melding" over de kwaliteit van de gezondheidszorg en daar hebben ze richtlijnen voor die onder meer stellen dat er een "struktureel probleem" moet zijn voor een onderzoek, wat ze vertalen met "er moeten minstens twee meldingen zijn". Meldingen over gebeurtenissen ouder dan twee jaar negeren ze ook.

Er is dus reden om aan te nemen dat de inspectie een eerste "melding" over het niet bij een klachtencommissie zijn aangesloten van een tandarts zou kunnen negeren. Je kunt je in gemoede afvragen of er dan nog voldoende sprake is van toezicht op naleving van de WKCZ en of het gelijkheidsbeginsel niet wordt geschonden. De Inspectie heeft ook weer een baas, de landelijke inspectie, die kun je benaderen, en daarover kun je weer klagen bij de Nationale Ombudsman.

Theoretisch kan de Inspectie de tandarts opdragen zich aan te sluiten bij een klachtencommissie.
ma, 12/18/2006 - 22:09 Permalink
Ploontje

Misschien wel laat, maar wil je er achter komen of je/een tandarts geregistreerd staat in het BIG-register en bij welke vereniging je/een tandarts is aangesloten, bel de TIP (Tandheelkundig Informatie Punt) op 0900-2025012 (0,25 euro per minuut). Op de website van de NMT kun je vinden, wanneer je kunt bellen.
za, 05/26/2007 - 18:41 Permalink