Vandaag voor het 1st!

Author:
Demi
Posted:
di, 12/19/2006 - 12:55
Ook ik (26 jaar) ben heel erg bang! :(

Een paar jaar geleden is m'n kies afgebroken, niet in 1 keer maar in delen :-? Ik wist toen al dat ik naar de tandarts moest....maar ja...ik kon die angst niet overwinnen!

Dus....steeds uitgesteld!

Ik heb gelukkig geen last gehad van die afgebroken kies, maar er groeide wel een verstandkies achter,en dat deed wel zeer! Ik wist eigenlijk ook niet dat de pijn daardoor kwam, omdat ik niks zag. Ik dacht dus dat de afgebroken kies pijn deed!

Maar nu die verstandkies is doorgekomen, heb ik helemaal geen last meer!

Ik knars wel heel vaak in m'n slaap :-?

En omdat ik bang ben dat de rest van m'n tanden en kiezen daardoor ook afbreken had ik de moed verzameld om een afspraak bij de tandarts te maken!

Op 12 oktober ging ik voor het 1st, naar de amalia kliniek!
Daar kun je je laten behandelen onder volledige narcose.

Helaas word dat niet vergoed door het ziekenfond :(

Ik heb het consult 1st moeten voorschieten en kreeg 75% terug. Alleen de intake met de anesthesist niet,dat moest ik zelf betalen.

Toen ik de begroting van de tandarts kreeg,keek ik natuurlijk meteen naar het bedrag... ik schrok er behoorlijk van! 750 euro :-?

We hebben toen uitgerekend hoeveel er vergoed zou worden en wat ik zelf moest betalen.... ik zou zelf 400 zoveel moeten betalen!

Aangezien ik dat niet kan betalen,had ik na een tijdje uitstellen besloten om dan maar naar een gewone tandarts te gaan!

En vandaag om 14.00uur is het dan zover!

Ik ben nog steeds heel erg bang! Ik weet nl ook niet of hij alleen gaat kijken.... maar wat ik wel weet is dat die afgebroken kies dus behandeld moet worden, 2 verstandkiezen verwijderd moeten worden (linkboven & onder) en 1 tand die naar achter gegroeid is! Dit laatste omdat ik tegen het knarsen een soort bitje wil,om m'n gebit te beschermen, maar omdat die tand dus in de weg zou zitten moet die dus verwijderd worden!

verder moet er heel wat geboord & gevuld worden en ook geseald!

Dus ik denk dat het verwijderen van tanden en kiezen maar even laat wachten tot na de feestdagen..... want ik ben bang dat ik anders niet goed kan eten ,en misschien wel chagrijnig ben met de feestdagen :x

Ik heb hier eigenlijk nooit met iemand over gepraat,omdat ik bang ben dat ze vinden dat ik me aanstel...of misschien wel uitlachen :oops:

Dus....ik ben blij dat er een forum bestaat, zo heb ik toch nog een beetje m'n hart kunnen luchten! :D

Als ik bij de tandarts geweest ben,zal ik wel weer m'n verhaal vertellen.

Misschien hebben mensen die ook bang zijn er wat aan!?

Groetjesss
yolande

Heel veel succes zometeen.

Je mag altijd de eerste keer vragen of hij alleen wil kijken en niet meteen behandelen hoor.
di, 12/19/2006 - 13:34 Permalink
Demi

Nou....

Om 13.50uur was ik er! Maar werd pas rond 14.30uur geholpen :x Ik heb sowieso een hekel aan wachten,maar als je al zenuwen hebt en bang bent......

Maar goed, ik werd door de assistente binnen geroepen....hele aardige vrouw!

Toen ik naar binnen liep zag ik de tandarts.....hij vroeg wat ie voor me kon doen :-? Ik zei....nou...dat moet u zelf bepalen :lol:

Hij heeft toen met de assistente nog even naar de foto's gekeken die ik hem al eerder door had gemaild!

Ik hoorde allemaal rare dingen....tandarts-taal :-? Ik vroeg dus of ik mocht weten waar ze het over hadden....en hij zei toen...we gaan gewoon even kijken,en hup....ik werd achterover gezet,lamp erboven,en toen kwam hij met z'n spiegeltje,haakje en zo'n dingetje waar lucht uit komt!

Ik moest ook even m'n mond spoelen.....Daarna heeft hij even met dat haakje tussen m'n tanden gezeten.....maar het deed gelukkig geen pijn!

Hij zei dat de afgebroken kies inderdaad behandeld moest worden..op korte termijn!

Die tand,en verstandkiezen kwamen dan later wel,en ook het boren en de gaatjes vullen kon later! De verstandkies boven was ontkalkd :-? eigenlijk geen idee wat dat wil zeggen en door de zenuwen ook helemaal niet aan gedacht om te vragen :oops:

De verstandskies linksonder hoefde niet perse eruit :-? Terwijl de amaliakliniek zei dat dat wel moest :-?

Ook heb ik even gevraagd over dat knarsen, en als m'n gebit helemaal behandeld en weer goed is,kan ik daar een knars plaatje/bitje voor krijgen! Maar hij zei wel dat hij niet aan mijn tanden kon zien dat ik knars :-? Hij heeft toen voor me opgezocht wat dat plaatje ging kosten,en dat kost zo'n 200,- maar ik krijg 75% vergoed, dus...zal zo'n 50 euro zelf moeten betalen!

Ik heb ook nog even het naaldje van de verdoving mogen zien! En die is gelukkig maar heel klein!

De assistente zei dat ik me ook niet al te druk moest maken,want van het prikje zal ik weinig voelen....ik krijg nl 1st een vloeistof op m'n tandvlees voordat te prik word gezet!

Het ligt er ook aan waar ze de prik zetten, ze zei dat ik bij m'n kiezen weinig zou voelen,maar als ze m'n tand verwijderen zullen de tranen wel in m'n ogen springen....niet van de prik zelf,maar van de vloeistof die meteen naar boven schiet :-?

Ik ben echt heel benieuwd of het allemaal wel mee zal vallen zoals de assistente zegt.....

Maarja....daar moet ik nog wel even op wachten, moet nl 19 Januari pas terug voor de behandeling!

Ik ben in ieder geval wel blij dat ik de stap gezet heb,en kennis heb gemaakt met de tandarts!

Ik ben nu niet zo heel erg bang meer als 1st......maar tegen die tijd zal ik er wel weer anders over denken,en weer heel zenuwachtig zijn!
di, 12/19/2006 - 20:06 Permalink
yolande

Helemaal top Demi en super dat je gegaan bent.

Zo zie je dat er ook best aardige tandartsen rondlopen .

Zet hem op, 19 januari.................
di, 12/19/2006 - 21:51 Permalink
scaredycat

Hey Demi,

Hartstikke goed joh!

Van die kies die ze bij de Amaliakliniek wel wilde verwijderen
denk ik dat dat preventief is bedacht; als je toch al onder narcose
zou zijn is die er "zo" uit en kan 'ie later geen problemen meer geven.

Vast veel succes met je behandeling(en) en vast fijne feestdagen,
JAN
wo, 12/20/2006 - 01:52 Permalink