Hey,
Ik las in een artikeltje op een website dat een bepaalde universiteit erin geslaagd is om tanden terug te laten groeien. Hierbij halen ze een stukje uit de tand en daar doen ze iets mee. Het zou zo'n twee maand duren vooraleer de tand terug volgroeid is. Nu ja, ik heb zo'n behandeling niet echt nodig, maar toch interesseer ik mij wel in zulke zaken en daarom heb ik een aantal vraagjes.
- Stel nu dat iemand één of meerdere tanden kwijt is (al een ruime tijd). Zou men deze 'gaten' dan terug kunnen opvullen met echte tanden?
- Wat zou het effect zijn met zulke tanden op lange termijn? Zijn ze gelijkwaardig aan echte tanden of is er toch een reukje aan?
- Zou door deze techniek het kunstgebit helemaal verdwijnen denk je?
- Is deze nieuwe techniek niet nadelig voor de bevolking? Veel mensen gaan denken van "Ja, ik moet mijn tanden niet verzorgen, want ik kan er terug nieuwe krijgen..."
Veel dank voor jullie aandacht!
Met vriendelijke groet,Pieter
Ik las in een artikeltje op een website dat een bepaalde universiteit erin geslaagd is om tanden terug te laten groeien. Hierbij halen ze een stukje uit de tand en daar doen ze iets mee. Het zou zo'n twee maand duren vooraleer de tand terug volgroeid is. Nu ja, ik heb zo'n behandeling niet echt nodig, maar toch interesseer ik mij wel in zulke zaken en daarom heb ik een aantal vraagjes.
- Stel nu dat iemand één of meerdere tanden kwijt is (al een ruime tijd). Zou men deze 'gaten' dan terug kunnen opvullen met echte tanden?
- Wat zou het effect zijn met zulke tanden op lange termijn? Zijn ze gelijkwaardig aan echte tanden of is er toch een reukje aan?
- Zou door deze techniek het kunstgebit helemaal verdwijnen denk je?
- Is deze nieuwe techniek niet nadelig voor de bevolking? Veel mensen gaan denken van "Ja, ik moet mijn tanden niet verzorgen, want ik kan er terug nieuwe krijgen..."
Veel dank voor jullie aandacht!
Met vriendelijke groet,Pieter
Voor zover ik weet is dit voorlopig nog alleen gelukt bij proefdieren; stamcellen zijn bij mensen ook moeilijker te verkrijgen, iedereen kent wel de discussie over het gebruik van menselijke embryonale stamcellen.
De ontwikkeling van een tand of kies is een zeer ingewikkeld proces, zie dit filmpje: http://www.tandarts.nl/images/mpg/tandontwikkeling-nl.wmv
Bij dit proces zijn zeer veel cellen betrokken en sommige noodzakelijke weefsels bevinden zich alleen in het embryo. Ik geloof oprecht dat dit ooit allemaal ook op menselijk niveau in een laboratorium na te bouwen is, maar op dit moment gaat het allemaal nog met proefdieren.
Daarbij komt dat de ontwikkeling van een kies al in de foetus begint en deze kies pas rond het zesde levensjaar doorbreekt. Waarschijnlijk is dit wel te versnellen, maar het lijkt mij toch dat er vrij lang gewacht moet worden voordat de nieuwe kies uit het lab in de mond (operatief!) getransplanteerd kan worden. De kosten zullen waarschijnlijk ook veel hoger liggen dan die van een brug of implantaat, zodat dit mogelijk een techniek wordt voor rijke mensen en ironisch genoeg niet voor mensen met een kunstgebit.
Prettige feestdagen!
Maar ik volg het ook met enige belangstelling.
Wat wel kan, is het eruit halen van een jonge tand op een plek in iemands kaak en die op een andere plek terugplanten. Bijvoorbeeld een premolaar onder verplaatsen naar een voortand middenboven. Daarna wordt die natuurlijk met composiet in de goede vorm gemaakt.
Voor de liefhebbers: zoek eens op internet bij tooth germ implant.