Hallo
Sinds enige tijd valt het me op dat twee tanden extra gevoelig zijn. Dit zijn twee tanden van mijn ondergebit, en het zijn zeg maar die twee tanden die tussen de snijtand en de kiezen zitten. Ik weet niet tot welke tanden deze worden gerekend, ze liggen in ieder geval naast elkaar. De gevoeligheid die ik voel treedt eigenlijk alleen bij directe beroering op. Wanneer ik mijn elektrische tandenborstel zo houdt dat de ronddraaiende borsteltjes ook de meest laaggelegen voorkant van die tanden (vlak boven het tandvlees) goed raakt, voel ik een pijn, bij de ene tand sterker dan bij de andere. Ook wanneer ik er met mijn nagel overheen ga, doet dit pijn. Is het duidelijk welk gebied van de tand ik bedoel? Het is dus niet de hele tand, maar net het kleine gebied dat net boven de tand/tandvlees grens zit - de voorkant van het zichtbare "fundament" van de tand als het ware. Bij het eten voel ik geen pijn.
Wat denken jullie is hier het geval?
Sinds enige tijd valt het me op dat twee tanden extra gevoelig zijn. Dit zijn twee tanden van mijn ondergebit, en het zijn zeg maar die twee tanden die tussen de snijtand en de kiezen zitten. Ik weet niet tot welke tanden deze worden gerekend, ze liggen in ieder geval naast elkaar. De gevoeligheid die ik voel treedt eigenlijk alleen bij directe beroering op. Wanneer ik mijn elektrische tandenborstel zo houdt dat de ronddraaiende borsteltjes ook de meest laaggelegen voorkant van die tanden (vlak boven het tandvlees) goed raakt, voel ik een pijn, bij de ene tand sterker dan bij de andere. Ook wanneer ik er met mijn nagel overheen ga, doet dit pijn. Is het duidelijk welk gebied van de tand ik bedoel? Het is dus niet de hele tand, maar net het kleine gebied dat net boven de tand/tandvlees grens zit - de voorkant van het zichtbare "fundament" van de tand als het ware. Bij het eten voel ik geen pijn.
Wat denken jullie is hier het geval?
http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…
Poets een aantal weken met sensodyne (evt. tanden ermee insmeren) en kijk of het helpt. Zo niet kun je alsnog je tandarts raadplegen.
Ik heb de informatie van de link bekeken, maar ik vind twee zaken nog niet helemaal duidelijk.
Ten eerste, hoe kun je gevoelige tandhalzen voorkomen? (ik eet regelmatig zuur fruit zoals appels en sinaasappels, en stoker dagelijks, is dit van invloed?)
En ten tweede, zijn gevoelige tandhalzen permanent zoals gevoelige tanden, of is het te genezen zoals bij ontstoken tandvlees?
2. een blootliggende tandhals verdwijnt niet, hij blijft bloot liggen. Maar de pijn zal wel verdwijnen als je verdere schade weet te voorkomen.
Tip van onze oude mondhygieniste / docente: pas op dat je met poetsen je mond niet té ver open houdt. Anders liggen de spieren van je lip te hard tegen de achterkant van de borstel en drukken die de haartjes te hard tegen het tandvlees. Dus een beetje slap houden, je wangen.
En gewoon lekker mee blijven poetsen kan natuurlijk best
De leek is wel een ervaringsdeskundige. Ik ben na 1 lekkere Nieuwzeeuwse en 1 niet zo lekkere Nederlandse tube Sensodyne (= samen ruim een jaar?) gestopt. Vanwege de smaak.... Dat was in 1992 ofzo, het preproglasurtijdperk dus. Tandhals is inmiddels wel een beetje uitgehold, maar pijn heb ik er nooit meer aan gehad.
bij kwam dit waarschijnlijk omdat de beugel behandeling wat snel ging.
de tandarts heeft toen een soort doorzichtig laklaagje op mijn tand en tandvlees gesmeerd.
de pijn was direct over! daarna blijven poetsen met sensodine en ooit meer last gehad!
misschien heb je er wat aan?
gr appeltje