ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen en ik hoop dat jullie me snappen.. :)
ik ben al me hele leven gigantisch bang voor de tandarts, maar hoe bang ik ook ben ik ga wel elk half jaar braaf voor controle
nu is het dus zo dat ik een rotgebit heb.. heb altijd wel iets ondanks mijn poetsen stokeren en flossen (om gek van te worden, vooral voor zo'n schijtbak als ik)
nu is het dus zo dat ik bij elk pijntje, gevoeltje al in de stress schiet.. dan denk ik gelijk aan het ergste.. wortelkanaalbehandeling etc etc (terwijl ik nog nooit een wortelkanaal behandeling heb ondergaan) en dat terwijl ik dan soms net bij de tandarts ben geweest!!
als ik bv net gevuld ben met een witte vulling (leuke woordspeling trouwens :lol: ) en daarna nog pijn heb met het drinken van een koud glas water dan denk ik gelijk dat er iets verkeerd zit
hoe kan ik van dat rotgevoel afkomen? ik loop er al jaren mee terwijl het nergens voor nodig is..
ik ben al me hele leven gigantisch bang voor de tandarts, maar hoe bang ik ook ben ik ga wel elk half jaar braaf voor controle
nu is het dus zo dat ik een rotgebit heb.. heb altijd wel iets ondanks mijn poetsen stokeren en flossen (om gek van te worden, vooral voor zo'n schijtbak als ik)
nu is het dus zo dat ik bij elk pijntje, gevoeltje al in de stress schiet.. dan denk ik gelijk aan het ergste.. wortelkanaalbehandeling etc etc (terwijl ik nog nooit een wortelkanaal behandeling heb ondergaan) en dat terwijl ik dan soms net bij de tandarts ben geweest!!
als ik bv net gevuld ben met een witte vulling (leuke woordspeling trouwens :lol: ) en daarna nog pijn heb met het drinken van een koud glas water dan denk ik gelijk dat er iets verkeerd zit
hoe kan ik van dat rotgevoel afkomen? ik loop er al jaren mee terwijl het nergens voor nodig is..
Stel, het zit daadwerkelijk tussen je oren, wie zou je daar dan wat mee kunnen laten doen? Soms een psycholoog, soms een gedragstherapeut, soms een psychiater, soms een praatgroep.
Afhankelijk van je eigen angsten, gebaseerd op niet rationele gronden is een introductie gesprek met een psycholoog misschien het meest zinvol.
Wat altijd erg goed helpt is voor jezelf porberen te beschrijven WAT je dan zo eng vindt. Het geluid, de lucht, het gevoel van onmacht, een ervaring waar je geen raad mee wist, het liggen onder een lamp, gekke smaakjes, de verdoving, of juist het verdoven......misschien kan je dan, na het ontrafelen van je angsten, juist mee specifiek actie ondernemen.
Misschien wel met zijn tweetjes gaan. Ik heb wat patienten die dat willens en wetens doen........al jaren
spuitje van de verdoving voel ik niet tot bijna niet en het boren tegenwoordig bij mijn nieuwe tandarts ook niet...
alleen de angst voor de tandarts gaat niet weg.. (al word het wel minder)
en ik zit bij elk gevoeltje al helemaal in de stress omdat ik dan weer van het ergste uitga...
ja, ik moet ook naar de tandarts en of het nu echt leuk is, nee, maar ze heeft wel mooi ogen. Dus wat afleiding, beetje ritme tikken, liedje zingen in je hoofd, de tandarts fantaseren met een feesthoedje, tafel van 37 opdreunen weet ik veel...
proberen kan geen kwaad in elk geval
haha ik zie het al voor me :smt003
ik knijp altijd heel erg in me handen met mijn nagels als ik denk dat het pijn gaat doen.. kom soms met verminkte handen thuis haha
Jouw angst is een duveltje dat je bedondert; het laat de pijn anders of erger lijken dan hij is. En daardoor komt er zo’n enge wortelkanaalbehandeling door je hoofd spoken.
“... zit bij elk gevoeltje al helemaal in de stress omdat ik dan weer van het ergste uitga...â€
Heb je dat ook bij andere pijnen in je lichaam? Bv. ’n niet direct verklaarbare buikpijn of hoofdpijn.
Als ‘angst voor pijn’ met een pilletje te genezen zou zijn dan zou de psychiater een vollere agenda hebben. Maar, helaas, deze angst is voor hem geen ‘ziektebeeld’ waarvoor een medicijn bestaat. En praten is ook niet echt zijn aanpak.
“... spuitje van de verdoving voel ik niet tot bijna niet en het boren tegenwoordig bij mijn nieuwe tandarts ook niet...â€
Je bent gewoon een geluksvogel! :smt051
Veel plezier met oud en nieuw vanavond!
waarom zijn er geen knappe mannelijke assistenten, dan had ik ook nog iets om naar te staren :P
was dat even een inkopper :D maar zou dat helpen denk je? jou in de ogen kijken? moet je wel even naar mijn tandarts komen he, anders gaat dat niet lukken :P