Antibiotica bij een wkb

Author:
Broek
Posted:
di, 01/02/2007 - 18:46
Ruim een maand geleden is een wortelkanaal behandeling bij mij gestart ivm met een wortelpunt onsteking.

Nu heb ik mijn 2e behandeling een maand geleden gehad en morgen willen ze de boel vullen. Alleen in voel nu en dan nog wat tintelingen (kriebelingen) in mijn kaak onder de kies. Nu zit/zat er een redelijke onsteking onder (maar geen verdikking in kaak). De endotoloog had mijn een antibiotica kuur gegeven maar aangezien ik overal lees dat een AB niet een wortelkanaal onsteking kan genezen (alleen de onsteking kan doen verminderen) zie er eigenlijk weining heil in die te beginnen. Echter ik heb nog steeds af en toe een beetje 'last'. Kan het zijn dat nog niet alle kanalen helemaal schoon zijn. En als dat zo is kan de endotoloog dan beter wachten met het defiinitief opvullen van kies? Dus nog eens goed vijlen spoelen enz en dan later voor de definitieve vulling? Dit is al een herbehandeling en ik wil niet nog een keer voor een herbehandeling.
Mijn endotoloog wil dat ik die AB kuur doe en geeft waarschijnlijk het feit dat ik hem nog niet gedaan heb als aanleiding voor mijn klachten. Voor de rest ben ik in goede conditie en heb ik voor zo ver ik weet geen gecomprimeerd imuumsysteem.
Iemand enig idee hierover? Alvast bedankt.
Spiegeltje

De endotoloog had mijn een antibiotica kuur gegeven maar aangezien ik overal lees dat een AB niet een wortelkanaal onsteking kan genezen (alleen de onsteking kan doen verminderen) zie er eigenlijk weining heil in die te beginnen

Ik denk dat de endontoloog dat ook wel weet, anders was ie niet aan een wortelkanaalbehandeling begonnen :D De kuur zal wel ondersteunend bedoeld zijn. Ik zie op grond van jouw verhaal eigenlijk geen goede reden om de kuur niet te doen (ben geen tandarts). Of bedoel je soms dat eventuele problemen hiermee worden gemaskeerd?

Ik heb zelf eens een antibioticakuur gehad bij een vermoeden van wortelpuntontsteking (*) en die was heel effectief tegen de klachten (helse pijn). Maar de ontsteking kwam i.d.d. weer terug (pas na 6 maanden overigens). Uiteindelijk is het een apex resectie geworden.

(*) vanwege op dat moment nog wat vage klachten. Ik stond echter op het punt af te reizen naar een land met slechte tandheelkundige voorzieningen
di, 01/02/2007 - 19:36 Permalink
mecánico para …

Hij wil zijn kans op succes vergoten. overigens is het opnieuw starten van een bestaande topic niet handig.
NB, als je nog steeds in de VS is, en de klachten blijven aanhouden.....dan start je netjes die kuur zoals voorgeschreven en maakt ie 'm af.

nb : http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=9220&highlight=

sowieso is het wel aardig de lezertjes de volledige informatie tegeven want je bent op deze manier aan het hengelen en gooit af en toe wat brokken toe. Met name infor over het al dan niet aanhouden van klachten, het zijn van een herbehandeling (1e en 2e als behandeling totaal of gedeeltelijk, het in de VS ipv Europa.....het wordt een beetje een lastige en ondoorzichtige story zo.
di, 01/02/2007 - 20:40 Permalink
Broek

Bedankt voor het vinden van mijn oude topic, ik kon hem zo snel niet vinden.

Ik begrijp dat het misschien beter is om gewoon de AB keur te doen (ik heb er al twee gehad, na mijn twee vorige wkb).

Mijn reden om liever geen AB te doen is dat A) de AB nogal eens wat bijwerkingen kunnen hebben (een van de bijwerkingen is darm ontsteking met kans op dodelijke afloop) en B) Bacterien resitentie kunnen opbouwen wat betekend dat de volgende keer bij een erge ontsteking ze minder effectief kunnen zijn. Dus ik probeer de AB te beperken tot de gevallen dat ik ze echt nodig heb. Mocht mijn kaak ineens op gaan zetten zit ik zo aan die AB, maar daarvoor? Ik had altijd begrepen dat als de wkb goed wordt uitgevoerd de klachten vanzelf zouden moeten verdwijnen (ook zonder AB). En mocht de endotoloog de boel definitief afvullen morgen heeft het dan nog zin om ernaar een AB keur te starten?
Wel ik zal het morgen ook zelf even vragen, aan mijn (waarschijnlijk niet zo blij zijnde) endotoloog.
di, 01/02/2007 - 21:05 Permalink
ZeroXX

een van de bijwerkingen is darm ontsteking met kans op dodelijke afloop

Dat IS geen bijwerking, dat kan een bijwerking zijn. Als jij gewoon in goede gezondheid bent en geen ernstige dingen met je darmen hebt, hoef je niet bang te zijn dat je bovenstaande krijgt hoor :wink:

Als je alles wat er in de bijsluiter gaat lezen en wat je zou kunnen krijgen, dan kun je ook beter geen aspirine meer slikken namelijk.

Gewoon je kuurtje doen dus
wo, 01/03/2007 - 06:10 Permalink