Help ! Ik zie het niet meer zitten, kleine kies eruit.

Author:
Selien
Posted:
zo, 01/07/2007 - 08:59
Dag lieve mensen

Mijn onderste linker tand ,vermoedelijk mijn kleine kies ( de tand waarom ik eigenlijk mijn eten knauw) was zo slecht dat ik het moest laten trekken. Er kon echt niets meer aan gedaan worden, de wortel was volledig verkalkt.

Het is vandaag de tweede dag na het trekken van die tand en het voelt zo raar aan, het is één grote kale plek.

De tandarts vertelde me wel , dat de twee achterstetanden, (waaronder één grote kies en één wijsheidskies) vanzelf wel een beetje naar voren gaat schuiven.

Mijn vraag is nu. Het is zo vervelend , je kan gewoon niet kauwen , omdat het een leeg gat is . Ik moet dus mijn eten aan de rechterkant kauwen.

Maar helaas, de tandarts zei me , dat ik binnen enkele weken de kies aan de rechterkant ook moet laten trekken, want die is volledig verrot.

Hoe ga ik dan in hemelnaam kunnen kauwen als beide kauwtanden links en rechts getrokken zullen worden? Een prothese tand of kroon wil ik ook niet laten zetten, want het kost enorm veel geld .

Kan iemand me helpen? Komt dit nog goed? Zullen mijn twee achterste tanden wel een beetje naar voren schuiven? Zal ik die kale plek gewoon worden ? En kan ik na een tijdje weer normaal eten en kauwen aan de linkerkant?

Graag jullie ervaringen en meningen hierover.

Selien
Ricky

Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken.
Natuurlijk voelt die lege plek nu heel vreemd en daarom vervelend aan, maar het verlies van een enkele kies zal zelden tot kauwproblemen leiden.
Je moet er aan wennen en dat kost wat tijd...
Of er iets moet komen om de lege ruimte weer op te vullen en zo ja, waarmee, hangt van heel veel factoren af: bespreek dat eens met je tandarts.
Succes! :wink:
Rick
zo, 01/07/2007 - 11:52 Permalink
Selien

Dag tandarts Ricky

Dank voor je antwoord. Maar ik vrees dat het erger zal worden. Mijn tandarts ( en ik geef hem gelijk,want ik ken de toestand van mijn tanden) zegt dat de rechterkies ook eruit moet,die tand is ook volledig verot.

Als ik die eruit laat trekken, heb ik langs beide kanten telkens een kies weg en een kale plek. Gaat dat het kauwen (eten) niet belemmeren?

Selien
zo, 01/07/2007 - 12:38 Permalink
Selien

Ok dank je Ricky

Raar, het voelt net aan alsof je 'iets' mist.

Ik hoop dat ik het gewoon word al bij al.

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes
Selien
zo, 01/07/2007 - 20:02 Permalink
Vlavia

even een vraagje hoor: als je een gat hebt en je kiezen gaan dan dus wat verschuiven, krijg je dan geen scheve beet? je kiezen passen dan toch niet meer mooi op elkaar?
ma, 01/08/2007 - 10:15 Permalink
perenboom

ik heb ook een getrokken kies, (wel aan 1 kant, dus niet aan 2), dus een leeg gat. het went snel; ik kauwde er na 2 weken al driftig mee. kauwen doe je zo vaak dat je genoeg mogelijkheid hebt er aan te wennen. gaat ongemerkt gewoon.
(je kunt het ook positief zien; ik merk dat ik met m'n tong zeer vaak in het gat zit. dus zo'n gat is misschien vervelend voor jou, maar een speeltuin voor je tong! :) )

Ok dank je Ricky

Raar, het voelt net aan alsof je 'iets' mist.

Ik hoop dat ik het gewoon word al bij al.

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes
Selien
ma, 01/08/2007 - 11:30 Permalink
Selien

Hey Ricky

Uiteraard, mijn tong loopt altijd terug naar dat leeg gat.
Heel grappig eigenlijk.

Ik hoop dat ik dat probleem niet zal ondervinden als mijn andere kies ook getrokken zou worden.

Ik denk dat ik zo lang mogelijk ga wachten met het trekken van de andere rechterkies.

Groetjes
Selien
di, 01/09/2007 - 13:09 Permalink