pijn na vullen gaatje

Author:
Elfquest
Posted:
di, 07/18/2006 - 12:28
Hoi,

Ik heb gisteren een gaatje laten vullen. Het was een vrij diep gaatje. Nu heb ik er wel wat last van. Vooral bij kou doet het zeer. Ik vraag me af, is dit omdat er een zenuw is geraakt en die nog wat gevoelig is of wijst het op een onsteking?
Geke

Het kan wel vaker voorkomen dat je na het vullen van een gaatje nog wat napijn kunt hebben. Soms met bijten, en soms ook bij koud. Dit komt doordat de zenuw wat geirriteerd is geraakt, omdat het een diep gaatje was. De tandarts heeft dus best wel in de buurt van de zenuw moeten boren, waardoor deze toch wat geirriteerd is geraakt en dus moet herstellen. Het kan ook zijn dat de zenuw blijvend beschadigd is door in de buurt van de zenuw boren, dat kun je vantevoren soms moeilijk voorspellen. De tandarts probeert vaak een wortelkanaalbehandeling te voorkomen, omdat dit de tand nog meer verzwakt dan alleen een vulling. Het kan wel zijn dat dit als de pijn erger wordt en lang aanhoudt nadat er iets kouds tegenaankomt, nog nodig blijkt te zijn, maar dan is er in ieder geval alles aan gedaan om het te voorkomen. Of het zich nog kan herstellen kun je merken aan hoe lang de pijn na koud blijft doorzeuren. Als dit langer dan een halve minuut is, is het ongunstig. Als het meteen weer verdwijnt is dat heel gunstig.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 07/18/2006 - 17:12 Permalink
unsaid

ik heb zonder verdoving vrijdag een gaatje laten vullen in een kies met een witte vulling alleen tijdens het boren bleek wel dat kies erg gevoelig was omdat het zeer deed zeg maar zenuw gevoelig als ik wel een verdoving had genomen was het dan minder geweest
en hoe lang duurt het voordat je geen last hiermee van hebt
zo, 01/07/2007 - 22:06 Permalink