Gevoelige tanden........ desensin!

Author:
Frutspo
Posted:
za, 01/06/2007 - 13:14
Hoi,

Ik heb al jaren last van Parodontitis en heb echt alle tandpasta's geprobeerd.
Ik gebruik nu een paar maanden desensin en het is een echte aanrader.
Normaal als ik thuis ging flossen (vaak dus) ging ik door de grond van de gevoelige tanden.
Nu, na het een poosje gebruikt te hebben, gaat het soms ongemerkt :lol:
Ik heb alleen 1 probleempje.
Sinds ik die desensin (tandpasta en spoelmiddel)gebruik (de plus, dus niet de gel) worden mijn tanden sneller geel, ook veel meer last van tandsteen.
Ik poets vaak, flos iedere dag en ga 1 keer in de 3 maanden naar de tandarts :(
Erg frustrerend dus.
Wat zou ik daar aan kunnen doen??
Spiegeltje

Volgens mij heeft de soort tandpasta geen invloed op het al of niet verdwijnen van je parodontitis. Het gaat erom dat je de juiste poetstechniek hanteert, voldoende lang poetst en vooral ook tussen de tanden (interdentaal) reinigt. De mondhygieniste of tandarts kunnen hierover uitleg geven. Als je tandsteen hebt betekent dat eigenlijk dat je niet goed genoeg poetst. Verder zal er ook professionele gebitsreiniging aan te pas moeten komen. Als je tandarts het er een beetje bij laat zitten, hetgeen ik niet kan beoordelen uiteraard, kun je ook een afspraak maken bij een mondhygieniste. Tenzij het gaat om ernstige gevallen van paradontitis - dan is een tandarts-parodontoloog nodig - kan zij een behandelplan opstellen en je er in de meeste gevallen vanaf helpen (als je goed poetst tenminste, anders heeft het geen zin).

Zoek maar eens op parodontitis op dit forum of internet en je vindt informatie die je nodig hebt.

Dus: niet heil blijven zoeken in allerlei poets- en spoelmiddelen maar een mondhygieniste opzoeken. Voor gevoelige tandhalsen zijn overigens speciale tandpasta's wel nuttig.
za, 01/06/2007 - 15:10 Permalink
Frutspo

Het helpt ook niet tegen Parodontitis, maar tegen de tandhalzen die erg gevoelig zijn, omdat het tandvlees terugtrekt.
Ik poets goed en vaak, ik ga 1 keer in de 3 maanden naar de tandarts (die ook parodontoloog is)om te laten reinigen.
Die zegt dat mijn gebit er erg goed en schoon uitziet.
Het is in al die jaren ook niet slechter geworden.
En tegen teruggetrokken tandvlees, wat al terugetrokken is, is niks te doen.
Je kan alleen maar zorgen dat het niet erger word, wat ook de laatste jaren niet het geval is bij mij.
Dus ik ben blij dat ik wel verder ben gaan zoeken, de gevoeligheid van mijn tanden is een stuk minder geworden.
Mijn geval heeft dus niets te maken met niet goed schoonhouden.
Tis alleen sinds ik die tandpasta gebruik dat het meer verkleurd.
Ik dacht misschien weet iemand hoe dat komt :lol:
za, 01/06/2007 - 16:41 Permalink
sweetgirl

Hey desensin gebruik ik ook op advies van mijn tandarts!
Is alleen bij apotheek te koop trouwens.
Het werkt echt heel goed terwijl parodontax niet goed bij mij hielp....je weet wel die vieze zoute tandpasta waar je even aan moet wennen :smt003
Alleen ik heb geen verkleuring dus weet niet waar dit mee te maken hebt maar zat mensen hier die daar wel verstand van hebben en antwoord kunnen geven???
zo, 01/07/2007 - 10:09 Permalink
Newtan

Dat probleem heb ik wel vaak gezien.
Ongevoelig maken kan op diverse manieren. Maar de beste is via het min of meer veroorzaken van tandsteen in de gevoelige wortels, aan het oppervlak.
Op die manier raken de natuurlijke kanaaltjes verstopt, zodat er niet onnodig veel prikkels meer tot de zenuw doordringen.

Maar wat je al merkt: er ontstaat meer aanslag.
De oplossing: laat de aanslag wat vaker wegpolijsten door de mondhygienist of tandarts.
zo, 01/07/2007 - 20:00 Permalink
Spiegeltje

Maar wat je al merkt: er ontstaat meer aanslag.
De oplossing: laat de aanslag wat vaker wegpolijsten door de mondhygienist of tandarts.

Newtan, als die kanaaltjes eenmaal dicht zitten moeten je dan toch die speciale tandpasta blijven gebruiken? Zo, volstaat het dan met 1 dag per week of zo. En de rest een 'gewone' om de aanslag te voorkomen.
zo, 01/07/2007 - 22:22 Permalink
Frutspo

Ik ben bij dat iemand me begrijpt :)

Ik ben heel erg bang voor de tandarts en ik ga al iedere 3 maanden.....
(Alleen al dat ik erover typ, geeft me de kriebels)

Wat ik me afvraag, word die aanslag dan veroorzaakt door een stof die er inzit?
Ik heb ook eens met iets moeten spoelen vanwege een ontsteking en toen moest ik daarna spoelen met iets van waterstofperioxide om verkleuring tegen te gaan.
Is dit hetzelfde idee?

Bedankt voor de reakties trouwens :lol:
ma, 01/08/2007 - 08:32 Permalink
sweetgirl

elke 3 maanden??? jeetje :(
Elk half jaar is al een rampenplan :lol:
Lijkt me niets als je bang bent voor de tandarts!
Snap je gevoel!

Desensin:

Dagelijks gebruiken wanneer naast het tegengaan van de gevoeligheid van de tanden ook een beschermend effect op zowel de tanden als het tandvlees vereist is :wink: :smt001 :smt003
ma, 01/08/2007 - 09:25 Permalink
Lieneke

[quote="Frutspo"]
Wat ik me afvraag, word die aanslag dan veroorzaakt door een stof die er inzit?
Ik heb ook eens met iets moeten spoelen vanwege een ontsteking en toen moest ik daarna spoelen met iets van waterstofperioxide om verkleuring tegen te gaan.
Is dit hetzelfde idee?

quote]

Nee dat is niet hetzelfde stofje en ook niet hetzelfde principe...lastig he?
ma, 01/08/2007 - 12:32 Permalink
Frutspo

Nee dat is niet hetzelfde stofje en ook niet hetzelfde principe...lastig he?

Echt wel :o
Zie steeds vaker dat kunstgebit op mijn nachtkastje staan in de steradent.
Het idee dat ik nog vaker zou moeten, maakt me erg nerveus.

Maar bedankt in ieder geval :D
di, 01/09/2007 - 06:49 Permalink