Anderhalf jaar geleden heb ik een wortelkanaal behandeling gehad, ik heb hier absoluut geen last van. Nu zegt mijn tandarts dat ik er een kroon op moet laten zetten omdat dat standaard is. Mijn vraag aan de tandartsen op dit forum, is dit echt altijd standaard, ook als het goed gaat met een kies.
Een wortelkanaalbehandeling hoeft niet altijd de noodzaak te geven een kroon te zetten, dat hangt meer samen met het formaat vulling en in hoeverre de kies verzwakt is.
In principe is het ook mogelijk om in zeer laat stadium nog met voorbehandelingen een kroon te plaatsen. De vraag is echter of dat verstandig is.
Als je kijkt over een mensenleven zal een tand/kies een aantal behandelingen ondergaan. Het begint met het boren van een vulling en het kan eindigen met het trekken van de tand/kies.
Daar tussenin kunnen nog allerlei tandheelkundige behandelingen verricht worden.
Bijvoorbeeld: vulling, grotere vulling, nog grotere vulling, kiespijn =>wortelkanaalbehandeling, breuk => opbouw en kroon, breuk van de wortel, trekken van de tand/kies.
Het is dus belangrijk om niet te snel deze cyclus te doorlopen. Je wilt immers zolang mogelijk met je tanden en kiezen doen.
Als je te lang wacht met het maken van (een gedeeltelijke) kroon en deze steeds opnieuw laat vullen, wordt de tand/kies ook zwakker en gevoeliger voor lekkage. Na breuk of lekkage is het op een gegeven moment niet meer goed mogelijk om te vullen, helaas is de tand/kies dan al zo uit geboord dat er geen houvast meer is voor een kroon.
De tandarts zal dan een wortelkanaalbehandeling moeten uitvoeren en een opbouw moeten maken voor het houvast van de kroon. Helaas is dit dan al de laatste mogelijkheid om de tand/kies te restaureren als er nu iets misgaat, dan eindigt het vaak met het trekken.
In een eerder stadium een kroon laten maken, voorkomt de wortelkanaalbehandeling en de opbouw. De kroon zal over het algemeen lang meegaan. In deze periode hoeft aan deze tand/kies ook niet geboord te worden.
Mocht de kroon uiteindelijk toch sneuvelen, dan is het vaak mogelijk om met een wortelkanaalbehandeling en opbouw weer een nieuwe kroon te maken.
Op tijd behandelen kan de levensduur van je tand/kies dus verlengen!
Een mooie oplossing zijn ook de gedeeltelijke (partiele) kronen. Hiervoor hoeft niet om de hele tand/kies heen geboord te worden. Er hoeft dus minder tandweefsel weggehaald te worden, waardoor je er langer mee kan doen. Goud is in dit geval het beste, hoewel porselein met aandacht en kunde bevestigd, ook mogelijk is.
Succes!
zie ook: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3455&highlight=breuk+k…
Dat is dan 2x EUR 500,- voor kiezen waar wij beide geen last van hebben. Bovendien wordt er bij mij nu nog een WKB gedaan, dat is dan volgend jaar weer een kroon.
Ik wil graag een goed verzorgt gebit, maar vraag me af of dit geen geldklopperij is.
Regeren is vooruitzien. Je kan ook nee zeggen en op termijn kijken wat er nodig is. J kan ook niets doen en het risico lopen op breuk: bij breuk, zie elders geef je de regie uit handen. Een breuk volgt meestal niet de weg die leidt tot een fijn behoud van een kies.
als ik geldklopperij hoor, bij gewoon normale tandheelkunde word ik altijd wat kriegel overigens
:x
Maar er in de computer wordt gekeken hoe lang de WKB geleden is en dan is de kroon opeens nodig. De tandarts heeft noch bij mij, noch bij mijn vriend enige argumenten gegeven die verband hielden met de conditie van de kies, en zeker mijn vriend heeft daar wel naar gevraagd. Alleen het tijdaspect werd genoemd.
Zonder fot`s van de betreffende kiezen is weinig tot niets te zeggen over noodzaak, en zelfs een foto zegt niet altijd alles.