kiespijn na vulling

Author:
kieswijzer
Posted:
wo, 01/10/2007 - 01:22
Hallo,
Bij mij was een stukje van mijn achterste, bovenste kies afgebroken. Daar begon meteen een lichte zeurpijn en een pijn bij warm/ koud.
De tantarts heeft de oude vulling eruit gehaald en vervangen.
Maar nu heb ik dus nog veel meer forse kiespijn, bij bijten erop, bij warm/ koud, maar ook gewoon gedurende de dag "zeurt" hij constant.
Vraag: hoe lang duurt napijn bij een "vrij forse" nieuwe vulling zetten. Het is nu 6 dagen geleden.
Had de tandarts niet beter meteen een wortelkanaalbehandeling kunnen doen, omdat ik die toch wel in het verschiet zie, eigenlijk, gezien de klachten.
Bedankt voor jullie reakties,
Paul

Napijn na een grote vulling is heel normaal en druut normaal gesproken 2 tot vier weken. Deze zeurende pijn en pijn bij warmte-koude is echter wel een goede reden om bij je tandarts langs te gaan.
Een wortelkanaalbehandeling probeer je altijd te vermijden als je niet zeker weet of de zenuw ontstoken is. Want voor een goede wkb zal je altijd gezond tandweefsel moeten opofferen en daar wordt de kies natuurlijk niet sterker op.
Kortom, je tandarts heeft het goed gedaan. Maar maak even een afspraak zodat je tandarts naar die kies kan kijken.

Met vriendelijke groet,
Paul.
wo, 01/10/2007 - 13:03 Permalink
kieswijzer

Over wat voor napijn heeft u het dan, als u zegt dat pijn bij warm/ koud en een zeurende pijn reden is om naar de tandarts terug te gaan?
Dan kan ik toch beter die 2 tot 4 weken, omdat u zegt dat dat normaal zo lang duurt, afwachten, of het vanzelf beter wordt?
Of denkt u aan iets anders vanwege mijn klachten (ontsteking o.i.d.)?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Kieswijzer
do, 01/11/2007 - 09:52 Permalink
Lieneke

Over wat voor napijn heeft u het dan, als u zegt dat pijn bij warm/ koud en een zeurende pijn reden is om naar de tandarts terug te gaan?
Kieswijzer

Hij heeft het over de pijn die jij aangeeft. Hij denkt aan een wortelpuntontsteking.
do, 01/11/2007 - 12:23 Permalink
Paul

Gebruikelijke napijn bij een witte vulling is gevoeligheid als je met die kies kauwt, omdat er druk op komt. Pijn bij koude en vooral bij warmte duidt vaak op een zenuwontsteking. Deze ontsteking kan soms nog genezen, maar in andere gevallen niet meer en moet er een wkb uitgevoerd worden. [Dit leidt overigens vrijwel nooit tot een apexresectie, zeker niet in jou geval van een levende zenuw] De tandarts kan door bepaalde tests erachter komen of de ontsteking nog kan genezen, of behandeld moet worden. Je kunt met dit bezoek uiteraard ook nog even wachten, maar ik raad je aan om bij aanhoudende pijn toch even langs te gaan. Hoe eerder je ingrijpt met een wkb, hoe groter het slagingspercentage en hoe minder last je ervan hebt na de behandeling.
Succes!
Paul.
do, 01/11/2007 - 16:21 Permalink
kieswijzer

Bedankt voor uw reaktie
Uw verhaal klinkt al minder dreigend als een wortelpuntontsteking. Hierbij volgt m.i. altijd een apexresectie, en daarom schrok ik al.
Maar bij een zenuwontsteking moet ik dus weer een WKB. Kan ik zelf nog wat doen met ontstekingremmers slikken of zo?
do, 01/11/2007 - 16:36 Permalink
Paul

Ontstekingsremmende middelen zullen weinig zin hebben, omdat deze niet lokaal genoeg werken. Een wortelpuntontsteking is een later stadium van een zenuwontsteking en ook daarbij is slechts zeer zelden een apexresectie geindiceerd. Eigenlijk wordt tegenwoordig met de nieuwe ontwikkelingen binnen de endodontologie (kennis van tandzenuwen) een apexresectie als achterhaald beschouwd.
za, 01/13/2007 - 14:35 Permalink
kieswijzer

Dank u voor uw reaktie.
Het ziet er naar uit dat ik toch weer moet bellen naar de tandarts, want het gaat niet helemaal goed met deze kies. Ik voel me zeer bezwaard en durf niet goed meer te bellen, daar ik de afgelopen maanden al 8 keer geweest ben en al heel wat heb laten "versleutelen" (extracties, 2 WKB's, kiezen die afbreken) zonder echter ook maar 1 dag pijnvrij te zijn. Die man (=overigens goede tandarts, hoor!)ziet me al weer aankomen, waarschijnlijk lijk ik voor hem een zeurdoos, of iemand die steeds wat aan te merken heeft op zijn behandelingen.
Wat voor mogelijkheden zijn er voor een second opinion, TIP tandarts o.i.d. zodat ik eens het een en ander op een rijtje laat zetten daar, en behandeladviezen krijg die ik weer tegen de tandarts kan vertellen, of is dat helemaal fout van me, in dit geval?

Kieswijzer.
zo, 01/14/2007 - 00:49 Permalink