Groene thee en tandverkleuring

Author:
keno
Posted:
vr, 01/12/2007 - 13:30
Hallo,

Omdat ik nogal snel bruine aanslag kreeg op mijn tanden door matig koffieverbruik, ben ik een 3-tal maanden geleden overgeschakeld op groene thee. Toen ik dit vorige week meldde aan mijn tandarts, vertelde zij mij dat groene thee ook verkleuringen veroorzaakt door de tannines die deze bevat. "Even slecht" was haar conclusie. Klopt dit?
Als ik dit echter pols aan mijn eigen ervaring, merk ik toch dat er zich geen bruine vlekken meer vormen op mijn tanden.
Ik vroeg mij ook af wat de zuurtegraad is van groene thee (zonder melk, zonder suiker)?
Groetjes Keno
Spiegeltje

Wat betreft de zuurgraad. Die is niet zo laag dat je je zorgen zou moeten maken over tanderosie. De pH is niet lager dan 5. Dat kan helemaal geen kwaad. Het speeksel neutraliseert dit meteen.

Goed poetsen voorkomt aanslag :smt001
vr, 01/12/2007 - 20:00 Permalink
Spiegeltje

chris888,

Interessant artikel. Even samenvattend voor wat betreft thee: de 'normale' theesoorten (inclusief groene) en die met een vruchtensmaakje zijn niet schadelijk voor het gebit. Maar wees voorzichtiger met 'ijsthee' en 'thee met een vruchtenextract' omdat die tanderosie kunnen veroorzaken.
vr, 01/12/2007 - 23:13 Permalink