Hallo, ik heb een vraagje en ik weet niet precies waar ik dit onderwerp moet beginnen.
Ik zit momenteel in de zesde klas van het VWO en moet in het examenjaar een profielwerkstuk maken. Dit is een werkstuk die een tijd vergt van minimaal 80 uur.
Doordat ik in de Natuur&gezondheid profiel zit, moet ik naast een stuk theorie ook een onderzoek doen...
mijn onderwerp is tandvullingen. ik wil mijn onderzoek doen over composiet.
Hoofdvraag van mijn PWS:
Wat is bepalend voor de sterkte van een vulling?
- Hechting
- Uitzettingscoëfficiënt
- Bonding
Deelvragen
1. Amalgaam
2. Composiet
3. Glasionomeercement
4. Porselein
5. … et cetera (dit komt nog wel in mijn profielwerkstuk)
Onderzoek (proef)
Over Composiet
Vraag: Wat is het verband tussen de vulstof en de sterkte van composiet?
Hypothese: Hoe hoger de hoeveelheid vulstof hoe sterker de composiet wordt. Dit heeft natuurlijk wel een grens. Na een maximale hoeveelheid zal de composiet niet meer geschikt zijn als een vloeibare vullnig om een tand te vullen door zijn stugheid.
ik ga dus zelf composiet maken en de vulstof (gemalen glas) varieren en dan dmv de apparaten in universiteit van Groningen de breuksterkte meten.
de stof die ik ga gebruiken is
bis 4-2’ hydroxy-3’methacrylocy-propyloxy)-phenyl-propane (ook wel bekend als de bis-GMA)
mijn vraag uiteindelijk is:
heeft iemand misschien enig idee hoe ik die stoffen bij elkaar moet doen???? of meer informatie hierover?? hoe ik het moet aanpakken en hoe niet???
ik dank jullie alvast...
gr. sevgi
Ik zit momenteel in de zesde klas van het VWO en moet in het examenjaar een profielwerkstuk maken. Dit is een werkstuk die een tijd vergt van minimaal 80 uur.
Doordat ik in de Natuur&gezondheid profiel zit, moet ik naast een stuk theorie ook een onderzoek doen...
mijn onderwerp is tandvullingen. ik wil mijn onderzoek doen over composiet.
Hoofdvraag van mijn PWS:
Wat is bepalend voor de sterkte van een vulling?
- Hechting
- Uitzettingscoëfficiënt
- Bonding
Deelvragen
1. Amalgaam
2. Composiet
3. Glasionomeercement
4. Porselein
5. … et cetera (dit komt nog wel in mijn profielwerkstuk)
Onderzoek (proef)
Over Composiet
Vraag: Wat is het verband tussen de vulstof en de sterkte van composiet?
Hypothese: Hoe hoger de hoeveelheid vulstof hoe sterker de composiet wordt. Dit heeft natuurlijk wel een grens. Na een maximale hoeveelheid zal de composiet niet meer geschikt zijn als een vloeibare vullnig om een tand te vullen door zijn stugheid.
ik ga dus zelf composiet maken en de vulstof (gemalen glas) varieren en dan dmv de apparaten in universiteit van Groningen de breuksterkte meten.
de stof die ik ga gebruiken is
bis 4-2’ hydroxy-3’methacrylocy-propyloxy)-phenyl-propane (ook wel bekend als de bis-GMA)
mijn vraag uiteindelijk is:
heeft iemand misschien enig idee hoe ik die stoffen bij elkaar moet doen???? of meer informatie hierover?? hoe ik het moet aanpakken en hoe niet???
ik dank jullie alvast...
gr. sevgi
Een vulstof wordt aan de matrix toegevoegd om de materiaaleigenschappen te verbeteren. Zo nemen door de aanwezigheid van vulstof de polymerisatiekrimp, de vervormbaarheid en de thermische expansie af, terwijl de sterkte en de slijtvastheid toenemen. Met een stijging van het vulstofgehalte zal de terkte en de hardheid van de composiet toenemen terwijl de wateropname stijgt. Het vulstofgehalte kan worden uitgedrukt in een gewichtspercentage of een volumepercentage. Aangezien het soortelijk gewicht van de vulstof hoger is dan dat van de kunststof, heeft het gewichtspercentage een hogere waarde dan het volumepercentage. Uit commerciele overwegingen gebruiken fabrikanten daarom bijna altijd het gewichtspercentage. Composieten zijn op basis van het gewichtspercentage nauwelijks met elkaar te vergelijken. Een betere maatstaaf is het volumepercentage omdat de fysische eigenschappen van de composiet vooral hierdoor worden bepaald.
Sterkte kan je opdelen in:
*druksterkte:
Druksterkte zegt iets over de westand tegen occlusale en incisale belastingen. Naarmate het vulstofgehalte van een composiet groter is neemt de druksterkte toe doordat de vulstof belastingen beter in het materiaal verdeelt.
*treksterkte:
Onder bepaalde omstandigheden wordt een restauratie aan schuif- en aan trekkrachten blootgesteld. Dit betekent dat er hoge eisen worden gesteld aan de kunststofmatrix en aan de verbindingen tussen kunststof en vulstof. De weeststand tegen trekkreachten bedraagt slechts tien tot 15 procent van de weestand tegen drukkrachten.
(bron: Roeters en de Kloet, esthetische thk)
*vervormbaarheid:
De stijfheid van een materiaal wordt uitgedrukt in de elasticiteitsmodulus. Hoe groter deze E-modulus, des te stijver is het materiaal. Hoe hoger de E-modulus, hoe groter de sterkte en weerstand tegen vervorming.
Op je laatste vraag kan ik geen antwoord geven. Misschien kan je beter een producent bellen? Ik ken nog wel een tandarts die veel onderzoek doet op composietgebied....
Op de universiteit van Groningen kunnen ze de breekkracht meten. Dus ik hoef zelf alleen (maar) een composiet te maken.
In het begin wilde ik het verband tussen de bonding en de hechting van composiet onderzoeken, maar mijn scheikundedocent vond het wat te ver gaan... Dus moest ik iets simpels kiezen. Nu alleen de vraag hoe ik die composieten met verschillende gehaltes (gewichtspercentages :) ) vulstof moet maken....
Ik heb een bedrijf gebeld die zelf composiet vervoert et cetera. Er werkt daar iemand die lesgeeft aan de toekomstige mondhygienisten. Ik heb haar vandaag een emailtje gestuurd.
Kunt u me misschien wat meer informeren over de tandarts waar u het over heeft??
Gr. Sevgi