angst voor apex resectie!!!! help!

Author:
mirmar
Posted:
di, 01/16/2007 - 20:11
:-? Na vele behandelingen aan mijn voortand,is het donderdag zover,ik krijg een apex resectie boven mijn voortand.
En ik zie er vreselijk tegen op.
Doet de verdoving erg veel pijn,als ik er al aan denk schiet ik al in de stres.
En hoelang moet ik daar wel niet liggen met mijn mond los.
Ik weet totaal niet wat me te wachten staat,de tandarts heeft mij een verwijsbrief+foto's meegegeven ,en ik moest met een week al komen,aangezien er een cyste boven mijn voortand zit.
Wie kan mij een beetje geruststellen??????
En wat uitleg geven?
michelle-goedhart

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde... een abcess boven mijn hoektand (links boven) die misschien wel een cyste blijkt te zijn.

Mijn zus heeft ook eens een cyste laten verwijderen en dat viel reuze mee. Alleen een vreemd idee dat ze daar lopen te rommelen... lijkt mij.

Heb jij ook last van pijn in je hele kaak?

Groetjes,
Michelle
do, 01/18/2007 - 11:56 Permalink
mirmar

:roll: Nou de apex resectie is achter de rug.
Afgelopen donderdag gehad.
En het is me heel erg meegevallen,het enige wat ik inderdaad vervelend vond was het getrek in je mond.
Nu wel veel last van napijn,maar daar heb ik wel pijnstillers voor.
Dus ik heb me maar voorgenomen om me niet meer zo druk te maken voor een dergelijke ingreep,is alllemaal voor niets geweest.

Groetjes miranda
za, 01/20/2007 - 09:39 Permalink
mirmar

:roll: Nou de apex resectie is achter de rug.
Afgelopen donderdag gehad.
En het is me heel erg meegevallen,het enige wat ik inderdaad vervelend vond was het getrek in je mond.
Nu wel veel last van napijn,maar daar heb ik wel pijnstillers voor.
Dus ik heb me maar voorgenomen om me niet meer zo druk te maken voor een dergelijke ingreep,is alllemaal voor niets geweest.

Groetjes miranda
za, 01/20/2007 - 09:40 Permalink
Serpentlady

:smt001 Blij om te horen dat het mee is gevallen voor je !

Ik ben zelf bij de kaakchirurg geweest vorige week vrijdag, doorverwezen door mijn tandarts, want ik heb een oude wortelkanaalbehandelde kies, waar ik veel ellende van heb al meer als 2 jaar. Deze kies is een jaar of 8 geleden perfect gedaan door mijn toenmalige tandarts en nooit last van gehad, totdat ik verhuisde en helaas een niet zo'n ervaren tandartspraktijk had uitgezocht. ( Niet rot bedoeld naar andere tandartsen toe hoor, maar ik ben destijds heel vervelend behandeld, letterlijk en figuurlijk :cry: )
Ik bedoelde met niet zo ervaren ivm endo, met het herstellen van een stukje vulling, wat afgebroken was en waarvoor ik direct naar mijn tandarts ging om dit te laten herstellen. Echter heeft de tandarts veel te ver doorgeboord en was duidelijk te voelen!!! en te zien op de foto's dat dit mis was. Ik ben nu zo'n 8 keer aan deze kies behandeld en heb 4 keer een fikse ontsteking aan mijn kies gehad. Nu dus weer het geval. Deze kies heeft mijn huidige tandarts nogmaals opnieuw behandeld met een wortelkanaal ( vervelende ervaring zo diep) en zijn uiterste best gedaan om te schade te herstellen. Mocht niet baten en weer een ontsteking van ene op andere moment. Weer antibiotica gekregen en doorgestuurd naar de kaakchirurg, waar ik vorige week vrijdag behandeld ben en hij mijn kaak heeft opengesneden en gehecht. Ik kreeg alleen de vervelende mededeling dat inmiddels de ontsteking verder is gaan " verhuizen" noem ik het maar, waardoor mijn kies erachter ook aangetast is. Oeps, daar was ik niet blij mee om dat te horen en heb ook bij eerdere behandelingen kenbaar gemaakt, dat ik daar zo bang voor was. Na een twee weken met behandeling en pijn, dikke bek en lekker spoelen met waterstofperioxide, staat me nu een lange weg te wachten. Volgende week naar de tandarts voor wortelkanaal " gezonde" kies en dan vrijdags weer naar kaakchirurg en dan afwachten wat hij gaat doen. Hij zei mij, dat hij gaat kijken of de twee kiezen te redden zijn. Dat was wel even een flinke afknapper na alles wat ik al meegemaakt heb voor dat rotkiesje! Het heeft veel geld, tijd en pijn gekost en er bestaat ook een mogelijkheid dat ik protheses krijg in mijn kaak ipv brug, omdat die mijn andere nog gezonde kies zou beschadigen. Ik was even een beetje overdonderd over al deze informatie in 1 keer en ben benieuwd wat mij zo nog verder te wachten staat.

Heeft iemand ervaring met zo'n lange lijdensweg, ben bang van wel helaas en wie kan mij tips geven om niet helemaal uit elkaar te vallen van de spanning? Mijn tandarts kon van de week nog niks zeggen, omdat de foto's van de kaakchirurg nog niet binnen waren.
Ben altijd een behoorlijke droge, maar ben nu best wel angstig geworden. :o
za, 01/20/2007 - 16:59 Permalink
mirmar

:smt001 Nou lekkere mededeling ofnie!
Ik vond de apex op zich wel meevallen,maar om nu nog een x zo'n behandeling te ondergaan?
Nee liever niet, maar helaas vrees ik dat ik ook nog wel een x moet.
Want ik heb de afgelopen maanden ook behalve behandelingen aan de voortand,ook aan de kies een wkb gehad die al eerder was behandeld middels een wkb, maar de wortel was gesplitst?geloof ik.
Maar heb nog steeds last ervan,niet ondragelijk,maar kan wel voelen dat het niety in orde is!
Ik ga nu nog niet naar de tandarts,want ik ben net 5 dagen geleden geholpen,en heb nu nog niet echt de behoefte dat er iemand aan mijn mond zit,heb nog veel napijn en het is nog dik en geel
Wel knap verevelend dus voor je dat je nog een x moet en dan maar hopen dat je er eindelijk vanaf bent!
Is jou kies ook erg verkleurd na de behandeling?
Mijn voortand ziet er nl niet uit!
Daar moeten ze ook maar gelijk ff wat aan doen!

TOI TOI TOI
ma, 01/22/2007 - 21:49 Permalink
michelle-goedhart

Fijn dat je de behandeling achter de rug hebt mirmar!
Fijn om te horen dat het is meegevallen...
Maar werkte de verdoving wel helemaal? Ik heb namelijk gehoord dat hier soms niet tegen te verdoven valt, aangezien alles is ontstoken...

Mag zelf as maandagochtend... apex resectie en de cyste verwijderen... :smt005
di, 01/23/2007 - 08:43 Permalink
Serpentlady

:oops: Sorry, Mirmar. Ik bedoelde dat ik het fijn vind dat het beter met je gaat en dat je de behandeling goed hebt doorstaan. Nee, snap het helemaal dat je niet op nog zo'n behandeling zit te wachten :cry:

Ik bedoelde alleen dat ik van de week zat te lezen en dankzij jou verhaal, heeft het mij wel wat rustiger gemaakt. Ik was hele week echt op van de zenuwen en ben ook best wel vervelende behandelingen gewend, maar wist niet goed wat ik moest gaan verwachten.
Donderdagochtend moet ik 's morgens bij mijn tandarts zijn, heb gisteren gebeld en nu hadden ze pas info van de kaakchirurg, de foto's enz. Ik was wel effe een beetje teleurgesteld gisteren en verdrietig, maar ja, ik moet er ook helaas net als jullie, mijn dappere mede-lotgenoten, aan geloven. Onsteking is nog steeds present, antibiotica is 5 dagen geleden afgerond en nu zit ik in spanning te wachten, dat ik naar huis kan morgenavond. Want ik zit namelijk aan boord van ons binnenvaartschip, dus dat maakt het allemaal nog spannender. Heb al twee keer meegemaakt dat ik net van de tandarts terug kwam en volgende dag wakker werd met een basketbalhoofd :o en meteen naar een tandarts moest waar we in de buurt waren. Das altijd lastig.

Als ik donderdag heb gehad, dan moet ik vrijdag 2 februari naar de kaakchirurg en dan alsnog apex-resectie denk ik?? Allebei misschien?
Heb geen idee. maar wie kan mij adviseren: Heb nu paar maal gelezen over mogelijkheid voor narcose. Kan ik daar om vragen? Moet ik ze even bellen van te voren ( is nog 10 dagen weg) en erom vragen en of ik nuchter moet zijn enz. Ben al twee keer eerder geopereerd, dus neem aan dat dat het geval is. :roll:
Ik voelde mezelf een watje om dat te willen, maar laatste behandeling bij de kaakchirurg vond ik al niet echt lollig, zeker de verdoving in die ontsteking niet.
Please, alle tips zijn welkom en ik wil iedereen die in het zelfde schuitje zit heel veel sterkte wensen en een warm hart toedragen!

Groetjes, Serp
di, 01/23/2007 - 19:57 Permalink
mirmar

:smt003
Ik weet niet of ze zo'n behandeling onder narcose doen,bij mijn kaakchirurg in ieder geval niet!
Heb het wel voorzichtig gevraagt.
Ik heb wel een soort van kapje gehad om wat rustiger te worden,en dat hielp wel goed.
Ik heb het zekers niet als pijnlijk ervaren,de verdoving gaf hij ook zo subtiel,door mijn lip te maseren ofzoietsen tegelijk de verdoving erin,alleen de verdoving in mijn gehemelte was wat lastiger,is natuurlijk ook harder,maar op zich viel die ook wel mee!
Dus je zou kunnen vragen of jou kaakchirurg ook zo'n kapje zou willen gebruiken!
Dan ben je in ieder geval wat rustiger

:smt023 miranda
wo, 01/24/2007 - 10:57 Permalink
Serpentlady

:roll: Heb het ook gevraagd vorige week en helaas ( staat nieuw verhaal bij behandelingen...) ze doen het niet bij de kaakchirurg, maar ook geen kapje. Echter kan ik niet tegen Efipan en facopangas ( als ik het goed zeg hoor, niet lachen, ben geen arts hihi), daar krijg ik een heeeel heftige reactie op en mag ik niet meer krijgen van de dokter.

Dus inmiddels heb ik een afspraak bij een kliniek gemaakt, omdat ik jammer genoeg nu van de tandarts naar de kaakchirurg, naar de tandarts en weer naar de kaakchirurg word gestuurd al 4 weken en ook door mijn werk kan ik niet zo lang door blijven gaan en vind ik mijn gezondheid en gebit belangrijk, want daar doe ik ook immers alles aan om dat goed te houden.
Vrijdag aanstaande is de grote dag en hoop dat het snel en goed wordt afgehandeld.

Had jij lang napijn trouwens Mirmar na je Apex ???

Groetjes, Serp
di, 01/30/2007 - 00:30 Permalink