Na vele verhalen op deze site te hebben gelezen ben ik achtergekomen dat ik niet de enige ben. Gelukkig. Ik heb namelijk al jaren angst voor de TA. En dan bedoel ik niet een beetje. Echt heel erg bang. Ben er misschien 10 jaar niet geweest. Wat als uitgangspunt als angst begon, is zich gaan ontwikkelen tot schaamte. Ik stelde het eerst uit omdat ik niet durfde. Nu weet ik zeker dat er een en ander moet gebeuren :( en ik kijk er niet tegenop.
Maar dan nog de schaamte. Wat gaan de TA zeggen? En niet alleen maar tegenover de TA maar de mensen om me heen. Ik heb al lang dacht dat ik de enige ben met slechte tanden op mijn leeftijd (32). En tot nu toe heb ik zowel mijn angst als mijn schaamte verborgen. Het kost energie en in december vorig jaar zei ik tegen mezelf; nu ga ik een afspraak maken! Ik heb het al lang gewild maar nu ga ik het ook doen. Als een goede voornemen.
Daarna kwam ook het moment wanneer ik alles aan mijn man vertelde. We kennen elkaar nu 4 jaar en nooit heb ik iets gezegd. Ik was daar te bang voor. Achteraf gezien was dat niet nodig. Hij vond het bijna raar dat ik niks had genoemd. En als iemand mij nu steunt dan is het hem wel. Hij gaat met mij me bij mijn intake gesprek. Wat ik heel prettig vind. Ook handig gezien dat ik geen Nederlandse ben. Ik vind het al spannend en met allerlei woorden en termen ben ik bang dat ik door de zenuwen de helft niet ga begrijpen.
Ik wil in ieder geval bedanken voor dit forum. Het heeft mij ontzettend veel geholpen! Ik ben door mijn afspraak een stap verder gekomen. En ik heb het aan drie mensen om me heen verteld. Voor wat er gaat komen denk ik alleen maar aan het resultaat; een mooi gebit. En als beloning een fijne vakantie met mijn man in mei.
Maar dan nog de schaamte. Wat gaan de TA zeggen? En niet alleen maar tegenover de TA maar de mensen om me heen. Ik heb al lang dacht dat ik de enige ben met slechte tanden op mijn leeftijd (32). En tot nu toe heb ik zowel mijn angst als mijn schaamte verborgen. Het kost energie en in december vorig jaar zei ik tegen mezelf; nu ga ik een afspraak maken! Ik heb het al lang gewild maar nu ga ik het ook doen. Als een goede voornemen.
Daarna kwam ook het moment wanneer ik alles aan mijn man vertelde. We kennen elkaar nu 4 jaar en nooit heb ik iets gezegd. Ik was daar te bang voor. Achteraf gezien was dat niet nodig. Hij vond het bijna raar dat ik niks had genoemd. En als iemand mij nu steunt dan is het hem wel. Hij gaat met mij me bij mijn intake gesprek. Wat ik heel prettig vind. Ook handig gezien dat ik geen Nederlandse ben. Ik vind het al spannend en met allerlei woorden en termen ben ik bang dat ik door de zenuwen de helft niet ga begrijpen.
Ik wil in ieder geval bedanken voor dit forum. Het heeft mij ontzettend veel geholpen! Ik ben door mijn afspraak een stap verder gekomen. En ik heb het aan drie mensen om me heen verteld. Voor wat er gaat komen denk ik alleen maar aan het resultaat; een mooi gebit. En als beloning een fijne vakantie met mijn man in mei.
Hartstikke goed van je!
Heb je al een afspraak gemaakt of moet dat nog?
IIG heel veel sterkte en succes,
JAN
groetjes bange mus :smt006
Super dat je gaat :)
:smt006 Lien
Groetjes,
Marie-Jose
Groetjes,
Marie-Jose
Echt super dat je de eerste stap hebt gezet.
En je hoeft je nooit te schamen voor de tandarts, dit is zijn vak!!!
-xxx- :D
Na een behoorlijk zenuwachtige ochtend fietste ik naartoe. Samen met mijn man die er eerder is geweest. In de wachtkamer merkte ik de vlinders komen. Maar aan de andere kant, je kan niet weglopen dus ik dacht laat het maar over me heen komen. Ook is het niet leuk.
Toen ik aan de beurt was voelde ik me heel raar maar niet misselijk. Eerst even praten maar gelijk kwam de tranen. Het eerste wat me lukte te zeggen was: "sorry maar ik ben zooo bang" :smt005. En omdat ik me ook zo erg schaamde voelde ik me opeens zo klein. Ze reageerde heel fijn daarop. Vol begrip maar niet overdrevend. Ik voelde me bij haar heel erg prettig en toen zij in mijn mond wilde kijken kon ik zelfs mijn man naar de wachtkamer sturen. Had even de behoefte om met haar alleen te zijn. In totaal viel het alles reuze mee! Ik moet wel een kies laten trekken en er zijn enkele gaten en dingen die ze gaat behandelen. Maarja, het feit dat ik me zo op mijn gemak voel met de TA is van mij heel belangrijk. Dan durf ik makkelijker de mindere leuke dingen aan. Eerste stap heb ik gezet en ik ben heel erg trots op mezelf. Mijn man zag me stralend naar buiten lopen van de trots. Dus durf ik over een week weer te gaan :) .
Ga je volgende keer al alleen of gaat je man nog mee?
:smt006 Lien
veel succes !!
ik moet woensdag ook alweer.. :oops:
Gefeliciteerd! Hartstikke goed van je!
Gaat de volgende keer je man weer mee of durf je nu al alleen???
En ja, ik denk dat mijn man ook de volgende keer meegaat. De TA gaat met mij een kosten- en behandelingplan bespreken (en misschien al een klein gaatje repareren) en dan vind ik het prettig als hij er is. Gewoon als ondersteuning. Het is mijn eerste keer bij een TA hier in Nederland en qua taal kan ik me prima redden. Maar voor het geval, zodat ik zeker weet dat ik alles begrijp.
En Lien, Veel sterkte woensdag!!!
je verhaal/gevoelens delen. Heel veel succes!
Groetjes,
Marie-Jose
Groetjes
:smt006
Het gaat super met je :)
ik moet woensdag ook weer :oops: