Al ben ik geen tandarts, maar ik zie de barst wel.
Op foto 1 en 3 is de knobbel linksvoor (vanuit toeschouwer gezien) lichter van kleur. Daarachter is het donkerder. De scheidslijn is m.i. de barst.
inderdaad, dikke barst in knobbel. ALs je wacht op een breuk kan je je bekocht voelen want die volgt zijn eigen weg. Is inderdaad zinnig iets aan te doen. Als je wilt gokken moet je ok op verlies voorbereid zijn, en dat is zonde bij een verder zo goede kies
Indien er geen wortelkanaalbehandeling gedaan moest worden, zou een vulling met een knobbeloverkapping naar mijn mening ook nog een reële optie zijn.
Het is echter gebleken dat gebitselementen met meervlaksvullingen na kanaalbehandelingen een slechtere prognose hebben indien er geen kroon op gemaakt wordt; vandaar dat het advies van een kroon na de kanaalbehandeling evidence-based is.
Met vriendelijke groet.
PS Goede kwaliteit foto's, heb je daarvoor een macro-lens gebruikt?
Mijn ervaring is dat je niks (dus helemaal niks) voelt. Een nagel knippen is pijnlijker :). Verdoving is ook niet nodig (want er is immers geen zenuw meer).
Nee je voelt daar inderdaad niks van. Ik heb zelf een kies waar een WKB aan was gedaan en waar na een jaar of wat mijn kies een stuk afbrak
( misschien hebben ze bij mij toen geen barst gezien ???), nu een kroon zitten. Daar heb ik niks van gevoeld en mijn tandarts vind het naar mijn idee wel prettig om de meeste behandelingen zonder verdoving te doen :o hihihihihi.....
Ik kreeg eerst een noodkroon aangemeten ( was alleen erg geel ) en moest even twee weken wachten en dus terugkomen voor het uiteindelijke resultaat en mooie kopie van mijn kiesje. Wel slijpt ofwel je tandarts of de mondhygieniste ( in mijn geval) de kies helemaal op "maat" zodat je geen te grote kies in je mond hebt staan. Bij mij duurde dat ook een drie kwartier.
Op foto 1 en 3 is de knobbel linksvoor (vanuit toeschouwer gezien) lichter van kleur. Daarachter is het donkerder. De scheidslijn is m.i. de barst.
Het is echter gebleken dat gebitselementen met meervlaksvullingen na kanaalbehandelingen een slechtere prognose hebben indien er geen kroon op gemaakt wordt; vandaar dat het advies van een kroon na de kanaalbehandeling evidence-based is.
Met vriendelijke groet.
PS Goede kwaliteit foto's, heb je daarvoor een macro-lens gebruikt?
gewist
gewist
( misschien hebben ze bij mij toen geen barst gezien ???), nu een kroon zitten. Daar heb ik niks van gevoeld en mijn tandarts vind het naar mijn idee wel prettig om de meeste behandelingen zonder verdoving te doen :o hihihihihi.....
Ik kreeg eerst een noodkroon aangemeten ( was alleen erg geel ) en moest even twee weken wachten en dus terugkomen voor het uiteindelijke resultaat en mooie kopie van mijn kiesje. Wel slijpt ofwel je tandarts of de mondhygieniste ( in mijn geval) de kies helemaal op "maat" zodat je geen te grote kies in je mond hebt staan. Bij mij duurde dat ook een drie kwartier.
Dus veel succes met je kroon!!!!!