slechte adem

Author:
PPDDSS
Posted:
vr, 01/26/2007 - 11:16
Al een paar jaar ben ik heel bang dat ik last heb van slechte adem. Ik ken de verhalen over halitofobie (denken dat je een slechte adem hebt, terwijl het niet zo is), maar denk niet dat dat mijn probleem is. Ik poets elke dag 2 maal goed mijn tanden, heb een keurig gebit (zegt de tandarts) en poets elke dag 2 maal mijn tong, vroeger met een schraper, nu met gewoon mijn tandenborstel. Een half uurtje na het tandenpoetsen is de vieze geur echter al terug. Als ik aan m'n pols lik en mijn speeksel laat opdrogen, ruikt het altijd heel vies, zwavelachtig. Ook komt er een vieze geur van mijn bovenlip als ik daaraan gelikt heb. Ik heb ook altijd een witte aanslag op mijn tong. Tot voor kort had ik een verstandskies met een "kwab" eroverheen, waardoor ik niet goed kon poetsen. Ik had dan ook het idee dat het daar vandaan kwam. Die verstandskies heb ik nu zo'n 3 maanden geleden laten trekken maar het probleem bestaat nog steeds. De wond is overigens nog helemaal open. Ik heb al een speciaal borsteltje gekocht waarmee ik makkelijk achter mijn verstandkiezen komt dus daar ligt het óók niet aan. Ik heb ook al een bij dewittetandenwinkel speciale monspoelingen gekocht, op aanraden van de verkoper, maar ook dat hielp niet. Bij bepaalde producten lijkt het probleem ook erger te worden, bij cola bijvoorbeeld en sla. Ik durf hier met niemand over te praten.

Zolangzamerhand ben ik aardig wanhopig over hoe ik dit op kan lossen, omdat ik niemand in de ogen durf te kijken als ik met ze praat. Ik heb geen idee waar het aan ligt. Iemand enig idee wat ik nog kan doen?? En ligt het misschien toch nog aan die wond van m'n verstandkies die eerst moet dichtgroeien en hoe lang duurt dat dan?

Alvast bedankt!
Spiegeltje

Je doet heel veel aan je mondhygiene maar je schrijft niet dat je ook tussen de tanden en kiezen schoonmaakt. Met ragertjes of tandenstokers. Dat is ook noodzakelijk voor een goede mondhygiene, ook al doen niet zoveel mensen dit. Ik kan uiteraard niet beoordelen of hier het probleem zit. Maar je zou eens aan de tandenstoker kunnen ruiken. Ook mag het niet bloeden.
vr, 01/26/2007 - 12:39 Permalink
fleetstone

Dit vond ik op internet. Misschien zet het je op een spoor:

"Slechte adem wordt veroorzaakt door diep weggekropen bacteriën onder het tandvlees op de tong en in de tonsillen. Deze anaërobe bacteriën produceren vluchtige zwavelverbindingen, zoals zwavelwaterstof en (een hele slechte-) methyl mercaptaan. Deze bacteriën kunnen het best verdwijderd worden met chlorine dioxide bevattende mondspoeling. Vermijd fenolhoudend mondwater (listerine). Methyl mercaptaan is een belangrijke factor voor parodontitis. Als je ragers gebruikt, open je de pocket, waardoor dit schadelijke gas meteen ruikbaar wordt."

Maar denk ook aan amandelen, maag, neusholten.

groet fleetstone
vr, 01/26/2007 - 14:08 Permalink
Vlavia

mijn broertje heeft ook niet zo'n beste adem, terwijl hij nog nooit een gaatje heeft gehad (is ook nog maar 12) en goed poetst.

is het niet gewoon genetisch?
vr, 01/26/2007 - 14:11 Permalink
Spiegeltje

@fleetstone

Mijn inziens is de reclame voor spoelmiddelen onterecht omdat deze de oorzaak van de stank niet weg nemen en hoogstens een aanvullende bijdrage leveren. Vooral uit de laatste zin zou de argeloze lezer kunnen opmaken dat je maar beter geen ragers kunt gebruiken omdat deze de stank juist veroorzaken. Terwijl door de ragers ontsteking van het tandvlees wordt voorkomen en de pockets minder diep worden. Schadelijke en stankveroorzakende bacterien krijgen dan veel minder kans (mits de pockets ook goed schoon zijn gemaakt door de mondhygieniste/tandarts).

Stank uit de mond<=> geen goede mondhygiene!

Er zijn, geloof ik, nog wel een paar oorzaken die buiten de mond liggen maar dat schijnt weinig voor te komen.
vr, 01/26/2007 - 14:46 Permalink
fleetstone

@ Spiegeltje
Vooral uit de laatste zin zou de argeloze lezer kunnen opmaken dat je maar beter geen ragers kunt gebruiken

Je hebt volkomen gelijk. Het staat er wat ongelukkig. Maar de tekst is niet van mij. Ik zou het wat anders geschreven hebben waardoor de argeloze lezer meteen de boodschap krijgt dat ragen juist zeer wenselijk is. Lekker ragen tot alle vieze zwavelproducentjes eruit gebonjourd zijn. :)

groet Fleetstone
ps: mijn waardering voor je dappere poging om ontopic te blijven bij het onderwerp ethiek.
vr, 01/26/2007 - 16:23 Permalink
foureyes

Mijn man heeft ook last van slechte adem. Bij de apotheek heeft hij een fles Perio-Aid (maintenance) gehaald. Kost zo'n 8 euro geloof ik en het helpt! Daarnaast gebruikt hij ragertjes, tongschraper enz. Maar ... hij is er weer mee gestopt want dit middel is erger dan de kwaal. Zijn tanden begonnen namelijk te verkleuren. Jammer, jammer!
vr, 02/23/2007 - 13:41 Permalink