Hoe snel kan ik een beugel krijgen

Author:
Huizinga
Posted:
ma, 01/29/2007 - 20:00
Laatst heb ik mijn oude vullingen laten vervangen door nieuwe in mijn voortanden. Daarbij zijn mijn tanden iets uit positie geraakt. Zoals ik het zelf zo ervaar maar misschien valt het nu pas op omdat mijn voortanden er nu stukken beter uitzien. Ik heb een afspraak gemaakt bij de orthondontist op 8 febr 2007. De tanden naast mijn 2 voortanden staan ver naar voren en ik stoor me er heel erg aan!! Soms durf ik niet eens meer te lachen om iemand aan te spreken!!!

Ik heb het idee dat mijn voortanden met de dag schever gaan staan en ik raak toch enigszins in paniek.

Nu is mijn vraag! Hoelang moet je wachten tot de definitieve beugel vanaf het moment dat je je eerste consult hebt gehad? Ik heb die beugel liever gisteren dan vandaag! Kan de wachtijd enigzins verkleind worden wanneer ik de orthodontis vertel dat ik er echt in mijn maag mee zit!

Heb ik zelf enige invloed op versnelling van het proces???
Newtan

Ik denk dat je wel invloed hebt :lol:
Nu al.
Lees dit verhaal over een jaar nog eens. Problemen + tijd = humor.
Ofwel: weet je nog waar je je drie maanden geleden zorgen over maakte?

Nou zou je boos kunnen worden, maar ik bedoel het serieus.

Heb je het idee dat een paar dagen verschil je humeur kunnen verbeteren?

Ga ervan uit dat mensen toch nooit naar je tanden kijken. En als ze dat doen, dan doen ze dat net zo goed als dat jij dat doet.
Test jezelf maar: hoe staan de tanden van je buurman, de bakker, de wijkagent, je leraar? Zou je ze zo uit je hoofd kunnen natekenen?

Dus wie bepaalt er wat het probleem van de dag is? Jij.
Daar heb je dus invloed op.

Sterkte met de zorgen.
wo, 01/31/2007 - 02:52 Permalink
*Nicole*

ben het met Newtan eens hoor....
bovendien: met een beugel wil je toch liever kwaliteit uiteindelijk dan dat het snel voor elkaar is. Om het resultaat zo mooi mogelijk te krijgen, is er toch tijd nodig om alles te bekijken.

Met de dag schever? Wou dat het waar was dat je tanden en kiezen zo snel verschuiven.... dan zou ik geen 2 jaar nodig hebben denk ik met deze behandeling... het zou in een paar dagen gepiept zijn... :smt003
wo, 01/31/2007 - 07:55 Permalink
Huizinga

Een beetje meer sympathie had ik wel verwacht! Heel veel mensen willen geen beugel en ik wil er dolgraag één. Tuurlijk kan je zelf heel posittief in het leven staan en er het beste van maken. Een beetje perfectionisme is toch niet verkeerd?

Het gaat me meer om het proces van de eerste consult tot het moment dat de beugel geplaatst word! Ik zie hier ook veel mensen die hun tanden willen bleken en daar zijn in veel gevallen ook wachttijden !!
wo, 01/31/2007 - 19:39 Permalink
mecánico para …

Een beetje meer sympathie had ik wel verwacht! Heel veel mensen willen geen beugel en ik wil er dolgraag één. Tuurlijk kan je zelf heel posittief in het leven staan en er het beste van maken. Een beetje perfectionisme is toch niet verkeerd?

Het gaat me meer om het proces van de eerste consult tot het moment dat de beugel geplaatst word! Ik zie hier ook veel mensen die hun tanden willen bleken en daar zijn in veel gevallen ook wachttijden !!

Kwam je om een goed advies, heb je een afspraak op 8 februari.......wat wil je nog meer. Die beugel moet niet iets dwangmatigs in je naar boven halen want dat gaat niet goed komen dan.
Tanden gaan, tenzij ze door enorm en gigantisch botverlies los staan, echt niet in een weekje wandelen. niet dus!

Symphthie heb je volgens mij gekregen, d'r zijn 84 kijkers naar je topic en wel 2 echte reacties, wat zou je nog meer willen, een groepsknuffel? Dit is mij net te veel gevraagd.
ja echt!
wo, 01/31/2007 - 20:41 Permalink
Huizinga

Kwam je om een goed advies, heb je een afspraak op 8 februari.......wat wil je nog meer. Die beugel moet niet iets dwangmatigs in je naar boven halen want dat gaat niet goed komen dan.
Tanden gaan, tenzij ze door enorm en gigantisch botverlies los staan, echt niet in een weekje wandelen. niet dus!

Symphthie heb je volgens mij gekregen, d'r zijn 84 kijkers naar je topic en wel 2 echte reacties, wat zou je nog meer willen, een groepsknuffel? Dit is mij net te veel gevraagd.
ja echt!

Nee zo bedoel ik het ook niet. Elke reactie is welkom :smt008
wo, 01/31/2007 - 20:56 Permalink
*Nicole*

Hallo Huizinga,

ik had begin augustus 2005 mijn 1e consult bij de orthodontist, begin oktober 2005 was er een open spreekuur van alle kaakchirurgen en orthodontisten uit de buurt, vervolgens kreeg ik alle voorbereidende onderzoeken en werd er een gezamelijk plan van ortho en kaakchirurg ingediend bij de ziektekostenverzekering. In november 2005 meen ik, kreeg ik een oproep van de verzekeringstandarts en half december kreeg de officiele machtiging (toestemming dus). Begin januari 2006 (dacht 10 januari) zijn 4 kiezen getrokken, 2 dagen later happen bij de orthodontist, en 18 januari 2006 ging mijn vaste beugel erin.

Dit is dus voor mijn situatie, hopelijk heb je er wat aan.

Nicole
do, 02/01/2007 - 06:10 Permalink
leeuw

Hoi, ik ben (na jaaaaren twijfelen) op 7 dec. 2006 voor een orienterend gesprek naar de ortho geweest, ik kon meteen foto's laten maken en gips happen. Op 21 dec. 2006 kon ik terugkomen voor een behandelplan. 15 jan. 2007 4 kiezen laten trekken en sinds 23 jan. jl. heb ik in boven en onderkaak de slotjesbeugel gekregen. Binnen 1,5 maand was ik dus klaar. Maar er zijn ook praktijken waar je een wachtlijst hebt voordat je terecht kunt. Ik snap je wel hoor, ik had precies hetzelfde: Jaren twijfelen of ik het wel of niet zou doen, maar toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt wilde ik liever nog gisteren dan vandaag dat alles in werking werd gezet. Veel suc-6 in ieder geval. :smt002
do, 02/01/2007 - 09:52 Permalink
vV

de drang naar snelheid brengt eigenlijk altijd de kwaliteit van behandeling en dus het eindresultaat mn op lange termijn in het geding...

En dat lijkt mij toch het belangrijkste..

Welslagen van de behandeling is mede gebaseerd op uw eigen gevoel over de behandeling en de bereidheid het plan van de behandelaar te volgen.

Pas dus goed op met vragen over snellere behandeling en/of kortere behandeltijd dan voorgesteld is...

succes!
zo, 02/04/2007 - 13:37 Permalink
leeuw

Begrijpend lezen is voor veel mensen nogal een probleem blijkbaar !!! De vraag is niet: Hoe snel hij klaar is met de behandeling en hoe sneller hoe liever, maar de vraag is: hoe lang duurt het van het vanaf het moment dat hij zijn 1e orienterend gesprek heeft gehad tot de daadwerkelijke plaatsing van van de beugel. Dus, hoe lang duurt het voordat hij alle stappen heeft doorlopen eer hij eindelijk met het echte werk kan beginnen. Daarnaast vraagt hij of hij zelf nog invloed heeft om de procedure sneller te doen starten i.o.m. de ortho, niet om de behandelprocedure te doen verkorten. Zo bedoel je het toch Huizinga??
En.....hoe staat het met je plannen momenteel ?? De knoop al doorgehakt ??
di, 02/06/2007 - 16:27 Permalink
BJN

Leeuw, ik denk dat je gelijk hebt.
Hoe snel hij klaar is met de behandeling en hoe sneller hoe liever, maar de vraag is: hoe lang duurt het van het vanaf het moment dat hij zijn 1e orienterend gesprek heeft gehad tot de daadwerkelijke plaatsing van van de beugel. Dus, hoe lang duurt het voordat hij alle stappen heeft doorlopen eer hij eindelijk met het echte werk kan beginnen.

Na het kennismakingsgesprek komt een afspraak voor een nader onderzoek (afdrukken, fotos, etc). Dat kan vaak na 2 tot 5 weken. Dan worden de modellen gemaakt en zal de orthodontist de gegevens analyseren en het plan maken. De bespreking hiervan zal na 2 tot 5 weken plaastvinden. Afhankelijk van de drukte in de praktijk en de flexibiliteit van de patient om op 'onhandige' tijden te komen duurt het dan meestal 1 tot 5 weken voor de plaatsing van de eerste beugel.

Snelle en langzame uitzonderingen daargelaten is dit mijn ervaring in de praktijken die ik ken.
wo, 02/07/2007 - 19:56 Permalink
Huizinga

Ja inderdaad Leeuw! Het ging inderdaad om het wachten tot en met de definitieve beugel. Soms zijn er wachttijden en de afspraken na elkaar kunnen ook uit elkaar liggen.

Maar ik wil heel graag een beugel. Dus ben vandaag 8 febr 2007 naar de ortho geweest! Gelijk orienterend gesprek gehad en gelijk foto's laten maken en gebitsmodellen. Over 2 weken moet ik weer heen om de definitieve behandelingsplan te maken. De keuze van de beugel en of ik kiezen moet laten trekken en dat soort dingen.

Gelukkig gaan deze afspraken snel achter elkaar dus waarschijnlijk heb ik mijn beugeltje al heel snel!

Dus hoop ik binnenkort iets te kunnen schrijven over mijn beugel :D

Dus ik heb nu mijn antwoord al voor een groot gedeelte.

Ik zat niet te wachten op eerst een paar maanden wachttijd voor ik heen kan en vervolgens pas over een jaar een beugel of zo.

Maar iedereen bedankt voor de reacties. Ik vind dit een leuk forum. Intressant en informatief :smt008
do, 02/08/2007 - 22:41 Permalink
Huizinga

Sinds vanochtend heb ik de beugel. Toen hij erin zat schrok ik toch wel een beetje maar toen ik mezelf zag wist ik ook wel dat hij hard nodig was. Vandaag al meer positieve reacties gehad dan negatieve.

Dus we zien het wel hoe het verder gaat. Ik heb er al helemaal zin in en nog geen last. Ik moet nog wel eten maar tja alles went. En helemaal als je het resultaat voor ogen ziet. En daar doe ik het voor
wo, 04/18/2007 - 17:56 Permalink