Ophogen van de beet

Author:
desences
Posted:
za, 02/03/2007 - 11:16
Ik heb een probleem. Ik ben vorig jaar van tandarts veranderd. Ik had geen goed gebit.
Mijn nieuwe tandarts heeft een grote foto gemaakt van mijn gebit en zag dat ik veel gaatjes onder mijn vullingen had, ontstekingen aan mijn wortelpunten en wortelkanaalbehandelingen die niet goed gedaan waren.
Het resultaat, dat alles vullingen eruit zijn gehaald en er nieuwe voor in de plaats. Ook zijn er 3 kiezen getrokken (omdat de wortel in zeer slechte staat was!)
NU is alles op orde en gingen we kijken wat we aan die gaten kunnen doen. Er is een gebitsregistratie gedaan en daruit blijkt dat ik een te diepe bijt heb. Mijn voortanden komen geheel over mijn ondertanden heen als ik dicht bijt. Je ziet alleen tandvlees van de onderkant. Bovendien worden de gaten (die overbleven na extractie) ook gevuld met de kies uit de overstaande kaak! Met andere woorden er is dus geen plek voor een kroon/implantaat of een etsbrug.
Nu was er een oplossing: Een beugel, maar dta kan niet ivm grootte vullingen in mijn kiezen!! Ik heb vroeger wel een buitenboordbeugel gehad.
Andere optie: mijn gebit ophogen, met kronen over al mijn kiezen heel die hoger zijn kan mijn eigen kiezen. En in de gaten een etsbrug.
Maar de kosten zijn 25.000 euro, en ik ben een student (3e jaars GNK)dus dat kan ik niet betalen. De tandarts wilde wel zo snel mogelijk beginnen met de behandeling. Omdat er vee slijtage is.
Mijn enige andere optie is een kunstgebit.

Ik ben erg van dit nieuws geschrokken en ik vraag me af wat jullie ervan vinden. Ik ben namelijk pas 22 jaar!!!
robinson

Ga eens naar een orthodontist.
Om zo maar een beet te gaan verhogen??

Eerst opbeetplaat die aangepast kan worden, patient tijdje mee laten lopen.
Is de patient hier aan gewend dan mbv. noodkronen/bruggen de boel temporiseren en controleren hoe de patient hier mee omgaat.( de opbeetplaat waaraan de patient gewend is wordt als "leidraad" gebruikt.)
Daarna pas de definitieve behandeling.
Een orthodontist kan jou op voorhand vertellen wat de mogelijkheden zijn, zeker als jouw tandarts een gericht behandelplan aanreikt.
En vraagje, heb je al een begroting gekregen, want voor die €25K., kan er best wel een brugje vanaf ipv. een etsbrug.
za, 02/03/2007 - 11:25 Permalink
desences

Ja, het klopt wat u zegt. Ik heb het verkeerd opgeschreven. De bedoeling was om te beginnen met een noodoplossing.
Maar dat moet bijna in een keer gedaan worden. Begin van de week rechts en eind van de week links (ivm hoogte verschil)! Dat kost 5000 euro. Maar dan moet binnen 2 jaar de definitieve 'opstelling' gemaakt zijn. Dus toch moet ik dan binnen korte tijd 25.000 euro hebben....
Is dit de enige optie??
Een beugel is geen optie ivm slijtage en grote vullingen in minn kiezen...
za, 02/03/2007 - 12:43 Permalink
robinson

Oh, en hoe is de definitieve beethoogte bepaald? :roll:
Ik heb hier mijn bedenkingen bij, €5000 voor een "noodoplossing", ??

Wie beweert dat een beugel niet kan?
Gewoon afspraak met orthodontist maken, dat is de deskundige,
als deze beweert dat het onmogelijk is kun je nog altijd mbv. kroon-brugwerk de beet gaan verhogen.
za, 02/03/2007 - 13:52 Permalink
Spiegeltje

Niet vergeten te kijken of er nog iets met de belasting valt te verrekenen :D

Sinds 2004 zijn de mogelijkheden daartoe sterk verruimd. Er is wel een drempelbedrag dat afhankelijk is van het inkomen. Maar als het gaat om hoge bedragen is er voor iedereen wel een aardig voordeeltje te behalen, behalve misschien voor OP die immers student is. Ook de zorgpremie kan worden afgetrokken!

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/als_u_ziektekosten_of_andere_buitengewone_uitgaven_heeft_pa9911z51fd.pdf
za, 02/03/2007 - 15:59 Permalink
robinson

klinkt dat dit wel eens onder de regeling bijzondere tandheelkunde kan vallen (deels tenminste).

Als orthodontie niet meer kan, wel ja.
Daarom mijn advies de orthodontist eens bezoeken.
za, 02/03/2007 - 19:03 Permalink
vV

of als het gecombineerd moet worden met ortho. Wellicht iets voor het gezamelijk spreekuur met kaakchirurg en ortho met een CBT?

De tandarts zou deelbehandelingen ervan (met machtiging verzekering) zelf kunnen doen.
zo, 02/04/2007 - 13:33 Permalink
mecánico para …

5000 tijdelijk
25000 definitief

het riekt naar graaiers!

Ik zou inderdaad een veriwjzing CBT vragen want als het echt zo complex is, dan is er iets raars aan de hand.

25K............ja, de aanbetaling van zijn porsche! Ik wil ook wel snel beginnen dan.
zo, 02/04/2007 - 15:25 Permalink
desences

heel erg bedankt allemaal! Ik ga kijken wat ik nu kan doen. Ik ga de tandarts het behandelplan vragen en vragen of ze me kan doorverwijzen naar het Radboud. Ik las op de site dat ze daar advies konden geven.
Ik hoop dat het gaat lukken. Ik wil echt geen kunstgebit.....
zo, 02/04/2007 - 15:57 Permalink