Jaren geleden had ik regelmatig last van mijn doorkomende verstandskiezen. Ze kwamen traag door, en het tandvlees dat er nog half overheen zat raakte soms pijnlijk ontstoken en stonk. Mijn toenmalige tandarts (bij wie ik me niet veilig voelde) stelde bij iedere controle voor om ze er maar uit te halen op een moment dat ik er geen last van had. Want als ik het uitstelde tot ik er wel last van had zou ik nog niet jarig zijn. Ik zag er tegenop. Aan de ene kant omdat ik het zonde vond om gave kiezen te trekken. Aan de andere kant omdat verdovingen bij mij niet goed werken. Inmiddels ben ik jaren verder. De verstandskiezen zijn intussen helemaal door ik heb geen ontstoken tandvlees meer in die regio (wel op andere plekken soms maar als ik dan een tijdje gedisciplineerder poets valt dat ook wel mee). Ik hoor van werkelijk iedereen dat zijn/haar verstandskiezen eruit zijn of eruit moeten. Wat zijn zoal de redenen om dat te doen? Kan ik nou nog last van ze krijgen of zijn die rudimentaire dingen bij mij functioneel? Ik heb de indruk dat ze voldoende plek hebben, vooral boven.
groeten,
Johanne
groeten,
Johanne
Wie zegt dat het tandvlees niet ontstoken is? Jijzelf of de tandarts?
Ik hoor de tandarts er niet over en ik heb ook geen klachten, dan mag ik toch aannemen dat het niet ontstoken is? Over een klein ontstoken randje langs een andere kies krijg ik wel meteen wat te horen.
Johanne
Heel veel mensen hebben in meer of mindere mate ontstoken tandvlees. Zeker als het wel meevalt, en dat is meestal ook het geval, zal de tandarts daar niet altijd wat van zeggen (sommige tandartsen zijn ook niet zo spraakzaam!). Misschien ook omdat het zo vaak voorkomt. De meeste mensen moeten ook beter poetsen, dat blijft de gemiddelde tandarts ook niet elk half jaar herhalen met een uitgebreide poetsinstructie erbij. Ontstoken tandvlees wordt vrijwel altijd veroorzaakt door niet goed poetsen.
Zeker weet je het dus pas als je de tandarts er expliciet naar vraagt en hij op dit punt enig onderzoek verricht.
Uiteindelijk zijn ze er bij mij alle 4 uitgehaald voor mijn 20e. Hoe eerder hoe beter werd er tegen mij gezegd, daar de wortels als tulpenblaadjes open zouden gaan wat het verwijderen zou bemoeilijken. Daarnaast werd mij gezegd dat er teveel druk zou komen op de rest van de tanden met als gevolg dat ze vooruit zouden gaan staan. Heb je daar geen last van ben je misschien over 20 jaar blij dat je ze nog hebt als er een andere kies uit moet en de boel weer gaat schuiven om het gat op te vullen.
Er staat uitgebreide info bij algemene informatei, verstandskies, ook interessant om eens te lezen (deze site)
Groetjes