Tandartsdeskundige + microbiologische mensen.

Author:
tobias
Posted:
wo, 02/07/2007 - 15:29
Ik moet een opdracht doen voor school over een bacterie: Actinomyces viscosus.

Nu weet ik dat deze bacterie zich bevindt in een biofilm (tandplak) nu moet ik nog wat dingen weten over de bacterie:

Hoe verspreid de bacterie zich, hoe komt ie in iemands mond?

Mischien is er ook nog een antibiotica tegen?

en als de bacterie op je tafel ligt hoe kun je hem dan het best desinfecteren?

vriendelijk groet, (na 10 februari hoe het neit meer :smt001 )
mecánico para …

google is je vriend en je huiswerk doe je zelf. Beetje laat begonnen met je werkstukje ofzo? tis geen helpdesk hier.
wo, 02/07/2007 - 15:40 Permalink
mirjam69

google is je vriend en je huiswerk doe je zelf. Beetje laat begonnen met je werkstukje ofzo? tis geen helpdesk hier.

:lol: :lol: :lol:
wo, 02/07/2007 - 16:14 Permalink
tobias

niet echt laat begonnen, heb gewoon laat de opdracht gekregen :P

maar met google krijg je vet veel engels frans, en pdf bestanden :S, ik dacht ik vraag het gewoon aan tandartsdeskundigen...
wo, 02/07/2007 - 18:20 Permalink
mecánico para …

Je kan in elk geval schrijven dat de Actinomycesviscosus-prikker nog in een expirimenteel stadium verkeerd, maar dat er wordt gewerkt aan commerciele variant.

de onderste
http://www.spreekbeurten.info/tand5.gif

:smt006
wo, 02/07/2007 - 18:27 Permalink
tobias

Pathogeniteitsklasse:
2, kan wel ziekte veroorzaken maar niet verspreiden en het is wel te behandelen

Na gramkleuring:

Het gaat hier om een Grampositieve staaf

Wat voor lichaamscellen hij aantast?
Tast met name het tandvlees aan van dieren en mensen en zorgt voor tandvleesontsteking oftewel Gingivitis, Als de ontsteking gaat bloeden kan de bacterie in de bloedbaan terecht komen. Als de bacterie bij het hart komt dan de bacterie zich daar gaan nestelen(op het endocard). Normaal gesproken voorkomt de bloedstroom dat zulke infecties zich in het hart kunnen nestelen, als de klep echter beschadigd is word het nestelen makkelijker. (Endocarditis komt zeer zelden voor).

Verspreidingsweg?
De Actinomyces viscosus komt via het voedsel bij mensen en dieren in de mond terecht. Bij jonge kinderen kunnen de bacteriën ook via het speeksel van de moeder worden doorgegeven( zoentjes geven, vinger in moeders mond stoppen).

Behandeling?
Het beste is om je gebit goed schoon te houden door goed te poetsen om te voorkomen dat je tandplak krijgt. Als dat te laat is kan de tandarts het tandplak of tandsteen verwijderen. Tandsteen verwijderen kan handmatig worden gedaan of met een apparaat dat een ultrasoon geluid produceert. Het ultrasone geluid trilt de tandsteen los wat daarna met water wordt weggespoeld.

Bij het behandelen van Endocarditis word langdurige antibiotica in de bloedbaan gespoten. Antibiotica kan zijn lincomycine.

Desinfectie?

Als een oppervlak zoals bijvoorbeeld je werkblad van laboratoriumtafel besmet is geraakt met Actinomyces viscosus doe dan het volgende:
- trek handschoenen aan.
- maak de besmette plaats zo goed mogelijk vrij van obstakels.
- Omring de besmette plaats met tissues bevochtigd met Ethanol 70% en bedek vervolgens de besmette plaats zelf met tissues ( ook met Ethanol).
- Wacht 10 minuten, verwijder de tissues en deponeer deze in de afvalemmer met sterilisatiezak.
- Neem de eventueel overgebleven vloeistof op met tissues
- Maak de besmette plaats normaals schoon met tissues bevochtigd met Ethanol 70%
- Deponeer de tissues, handschoenen en ander afval in de emmer voor besmet disposable materiaal

dit heb ik nu wat alleen de pathogeniteidsklasse niet zeker, maar daarover heb ik me docent gemaild.

toch bedankt voor reply's
wo, 02/07/2007 - 19:38 Permalink