teruggetrokken tandvlees

Author:
CH
Posted:
do, 02/08/2007 - 19:08
Als tandvlees bij de ondervoortanden zich terugtrekt, wat kun je nog meer doen dan voorzichtig met een zachte tandenborstel poetsen, om erger te voorkomen?

En klopt het dat het zich nooit meer hersteld?
Spiegeltje

Volgens mij hoort tandvlees zich niet terug te trekken behalve als sprake is van parodontitis. Je kunt daar dan weinig of niets aan doen. Minder goed poetsen is geen optie. Door het terugtrekkende tandvlees vermindert wel de diepte van de zogeheten pockets tussen tand en tandvlees hetgeen een voorwaarde is voor het onder controle krijgen van parodontitis. Het door parodontitis verdwenen bot komt niet terug. En het tandvlees volgt in principe het bot.

Ik heb wel eens gelezen dat er in sommige gevallen operatief iets aan kan worden gedaan.
do, 02/08/2007 - 19:20 Permalink
CH

er wordt niet minder gepoetst, maar minder hard. De tandarts zegt dat het van te hard poetsen komt.

Ik was vergeten te vragen of er nog meer te doen is om dit proces niet erger te laten worden.
do, 02/08/2007 - 20:01 Permalink
Lieneke

CH als jouw tandarts zegt dat het van te hard poetsen komt, dan kan dat het goed wezen. Verder kan je er helaas niks aan doen. Het groeit niet meer terug. Als je het heel lelijk vind zou je er een roze composiet op kunnen plakken of een transplantatie misschien kunnen laten doen.
do, 02/08/2007 - 21:52 Permalink