Pijnlijkheid na vullen gaatje: onzekerheid

Author:
Bouwe
Posted:
do, 02/08/2007 - 14:24
Vanmorgen heb ik bij de tandarts een gaatje laten vullen, was in 18 minuten gepiept. Nu bij thuiskomst merk ik bij een aantal kauwbewegingen op dat ik in een bepaalde hoek op iets hards kauw.

Na vanmorgen gebeld te hebben hierover zei de assistente dat ik het dit weekend maar even moet aanzien. Nu had ik er rond etenstijd weer last van dus weer gebeld. Zegt de tandarts tot mijn verbazing tegen de assistente dat hij ook mijn gevulde kies en die daarachter heeft geseald. Dat laagje moet er eerst even afslijten en daarna moet het weer goed zijn. Afijn, ik hoefde niet langs te komen terwijl ik dat wel graag wilde voor het weekend. :-?

Van het sealen heb ik tijdens de behandeling niets gemerkt, en zo was het volgens mij ook niet afgesproken. Dat hindert mij ook niet (als het beter is voor de kiezen waarom niet), maar is het inderdaad zo dat na het sealen een merkbare verandering is in het kauwoppervlak en dat het eerst moet slijten?
Lieneke

Dat kan. Een sealing kan je bijslijpen maar meestal kauw je het zelf al zo snel weg dat bijslijpen niet heel erg super noodzakelijk is.

Zou je trouwens geen dikke letters willen gebruiken? Dat staat een beetje agressief....
do, 02/08/2007 - 21:55 Permalink
Bouwe

Excuses voor die dikke letters. :oops: Ik verbaasde mij er namelijk over dat het boren + vullen van een gaatje plus een sealing in 18 minuten kon, vandaar die benadrukking. Sorry.

Na hoeveel dagen zou je zoiets moeten hebben weggekouwd? Ik dacht altijd dat een sealing een erg dun laagje was, nu heb ik het gevoel dat ik op een klein balletje bijt. Bij het niet eten let ik er op dat ik er niet op kauw, maar tijdens het eten doe je dat toch ongecontroleerd. Dat doet dan soms ook wat pijn, maar het is dan ook pas vanmorgen geboord en gevuld (composiet). Net het gebit voorzichtig gepoetst, en merk dan dat die betreffende kies momenteel nog best gevoelig is.
do, 02/08/2007 - 22:07 Permalink
Bouwe

Vanmiddag naar de spoedtandarts geweest. De nieuwe vulling van de kies was te hoog, deze heeft de tandarts bijgeslepen. De extreme gevoeligheid (hij noemt het 'thermische klachten') werd volgens hem veroorzaakt door de "composietrestauratie, te weten krimpspanning en toxisch trauma". Dat laatste dus even afwachten hoe dat gaat verlopen. Hij heeft met zijn gereedschap eens flink tegen de tand aangetikt, geen pijn. Hij heeft ook aan de kies zelf geslepen, ook daarbij niet overdreven veel pijn.

Hij vroeg ook nog of het een groot gaatje was of een klein gaatje was, om te bepalen hoe dicht hij bij de zenuw heeft gezeten. Het was dus een klein gaatje. Kan hierdoor een zenuw ontstoken raken? :cry:
vr, 02/09/2007 - 14:53 Permalink
Bouwe

M'n hele weekend gaat naar de knoppen vanwege onzekerheid, dus doe mijn hele verhaal hier maar met de hoop dat iemand mij gerust kan stellen. :cry:

Heb het verhaal hiervoor ook al verteld, maar doe het maar gewoon allemaal opnieuw:

Eind januari heb ik mijn halfjaarlijkse controle gehad, waarbij een klein gaatje werd aangetroffen in een kies, element 36 als ik mij niet vergis. Het eerste gaatje overigens na twee jaar vrij te zijn geweest van gaatjes. Deze is donderdagochtend gevuld, dat het klein gaatje was bleek wel want er was ongeveer 2-3 minuten nodig voor het boren, gehele behandeling 18 minuten. De kies is gevuld met een 1vlaks composietvulling.

Sinds donderdag heb ik de volgende twee klachten:

1. Gevoeligheid / pijn: Sinds donderdag is de betreffende kies gevoelig. Geruime tijd per dag heb ik een lichte zeurige pijn. Op sommige momenten is het volledig weg (of ik denk er teveel bijna), op het andere moment is het weer wat terug. Bij het drinken van warme/koude dranken schiet het er even twee seconden in, en verdwijnt het daarna ook weer. Vreemd is dat ik sommige koude dranken prima kan verdragen, vanmiddag een glas melk vrijwel zonder problemen gedronken. Poetsen over de kies heen verhoogd de pijn wat.

Als ik buiten de koude lucht in ga ook niet echt problemen. Bij het draaien van mijn hoofd komt de pijnlijkheid wel eens terug, door spieren? Na het nemen van een paracetamol gaat het op zich prima. Er is geen sprake van een dik gezicht of koorts.

Voor dit verhaal ben ik gistermiddag naar de spoedtandarts geweest. Die heeft met de achterkant van zijn 'haak' eens flink tegen de kies aangetikt, geen pijn. Heeft wat lopen te slijpen aan het betreffende element, geen pijn. Hij zegt pijn na behandeling met composiet "krimpspanning en toxisch trauma" en heeft verder geen testjes gedaan met de zenuw.

Nu ben ik als de dood dat ik uiteindelijk aan de zenuwbehandeling moet, dan mag de kies er van mij liever direct uit. Zijn mijn klachten het gevolg van de composiet, en moet ik dit verstaan onder krimpspanning oid, en dat het daardoor gevoelig is? Ben ik gewoon te ongeduldig aangezien dat de behandeling pas afgelopen donderdag is geweest?

2) Ik kauwde ook steeds op een balletje aan de kant van de pijnlijke kies. Conclusie: te hoge vulling Dit heeft de spoedtandarts voor het grootste gedeelte weggeslepen. Het is nu beter geworden, maar nog niet helemaal weg.

De kant van het behandelde element gun ik nu rust door zoveel mogelijk aan de andere kant te kauwen. Maar de onzekerheid groeit met de minuut. :(
za, 02/10/2007 - 22:50 Permalink
mecánico para …

De vulling is net gemaakt, dat ie iets te hoog was is verholpen. Wat je nu voelt heet postoperatieve pijn. de keis moet gewoon wennen aan de vulling en zich even schrap zetten omdat er in 'm is geboord.
Zorgen maken en er mee bezig blijven maakt datje elk gevoeletje hebt. Ga lekker effe een rondje wandelen en eet een beschuitje. zijn de klachten gewoon weg. En, als je denkt, kom ik neem een paracetamol, dan doe je daar ook best goed aan.
Je hebt het twee, drie dagen gegeven en maakt het jezelf nu al moeilijk, terwijl de gevoeligheid rustig een paar weken kan aanhouden.
Roepen dat je hele weekend naar de knoppen is vind ik overtrokken voor de klachten die je beschrijft.

komt tijd, komt raad.
zo, 02/11/2007 - 08:53 Permalink
Bouwe

Heb je ook helemaal gelijk in. :) Ik wordt alleen gek van die zeurdige pijn. Heb net het raam opengetrokken, komt een windvlaag binnen en hopla het schiet er weer in. Ik wacht het af. :smt001
zo, 02/11/2007 - 09:55 Permalink
Bouwe

De tandartsassistente belde vanmorgen op, de tandarts zou de behandelde kies willen lakken om zo de gevoeligheid te verkomen. Dit lijkt mij toch alleen nodig als het tandvlees gevoelig is? De kies zal wel geirriteerd zijn door het boren donderdag, gaat dat lakken hier tegen helpen?
ma, 02/12/2007 - 13:53 Permalink