2 weken terug heb ik bij de halfjaarlijkse controle direct een start van een wkb gekregen. kies was niet pijnlijk, maar voelde vreemd. Op de foto's bleek dat de zenuw al dood was. Na deze WKB helemaal geen pijn gehad. Anderhalve week later pijn aan deze kies. Weer naar de tandarts. Foto gemaakt, wortelpuntontsteking. Hij heeft de kies opengemaakt. Helemaal opnieuw gereinigd en definitief gevuld. Is dat trouwens gewoon bij een wortelpuntontsteking???
Toen de verdoving uitgewerkt was kreeg ik mega napijn. Volgende dag een gigantisch opgezet wang. Heb de tandarts gebeld en deze heeft me antibiotica voorgeschreven. Nu neemt de zwelling af, maar heeft de wkb nu nog kans van slagen of wordt het zeker een apex??
Toen de verdoving uitgewerkt was kreeg ik mega napijn. Volgende dag een gigantisch opgezet wang. Heb de tandarts gebeld en deze heeft me antibiotica voorgeschreven. Nu neemt de zwelling af, maar heeft de wkb nu nog kans van slagen of wordt het zeker een apex??
Zelf zou ik het kuurtje afmaken en een afspraak maken met een endodontoloog (verwijzing door tandarts is nodig) voor advies over de verdere behandeling (apex resectie dan wel herbehandeling van de wortelkanalen). Deze hebben doorgaans wel een vrij lange wachtlijst.
De tandarts-endodontoloog heeft veel ervaring met lastige kanaalbehandelingen en herbehandelingen. Ook werkt ie doorgaans met een operatiemicroscoop. Zeker als het gaat om herbehandelingen is het slagingspercentage wat hoger als bij een tandarts-algemeen practicus.
Het is echter zeker niet uitgesloten dat uiteindelijk toch een apex resectie of zelfs een extractie nodig blijkt.
De reactie is mogelijk door een gezonde afweer vrij heftig geweest, de AB was niet absoluut noodzakelijk maar maakt de genezing meestal wat efficienter. Echter, met AB is de kans op zwelling de eerste dag niet minder, eerder meer.
Heeft dus weinig met een moeilijk kanaal te maken, is daarom ook niet direct voor verwijzing geschikt. De tandarts maakte gewoon erg goed en grondig schoon en de anatomievan het eind van de wortel heeft je parten gespeeld.