ik heb al een aantal jaar dat ik tijdens en ook voor het slapen heel hard mijn kaken op elkaar druk. Ook als ik ergens druk mee bezig ben of zelfs al ik op de fiets zit heb ik deze gewoonte.
Met gevolg dat ik ontzettend zere kaken krijg of heb ( bij het opstaan bijv)
Vaak wondjes in mijn mond want snachts bijt ik wel eens door mn wang of tong heen. En het leid ook tot hoofdpijn.
mijn tandarts noemde dit het johan cruyff syndroom maar had niet echt het idee dat ik dit heel serieus op moest vatten. Zijn advies was dan ook dat ik het maar niet meer moest doen :o.
Ik probeer er op te letten maar het is automatisme geworden.
Wie weet wat het wel is en of er iets aan te doen is?
Ik hoor het graag!
Met gevolg dat ik ontzettend zere kaken krijg of heb ( bij het opstaan bijv)
Vaak wondjes in mijn mond want snachts bijt ik wel eens door mn wang of tong heen. En het leid ook tot hoofdpijn.
mijn tandarts noemde dit het johan cruyff syndroom maar had niet echt het idee dat ik dit heel serieus op moest vatten. Zijn advies was dan ook dat ik het maar niet meer moest doen :o.
Ik probeer er op te letten maar het is automatisme geworden.
Wie weet wat het wel is en of er iets aan te doen is?
Ik hoor het graag!
Als je er zelf niet vanaf kan komen, kan je een splint laten aanmeten voor de nacht. Dit is een bitje wat om de tanden past. Zo beschadig je niet meer jouw tanden en neemt de bijtkracht af.
Het klemmen overdag zal je zelf moeten oplossen...
Het kan natuurlijk zo zijn dat het bij jou wel werkt!! Iedereen is weer verschillend.
Suc6
http://www.tandartsennet.nl/nmt/Website/nt.nsf/System/10063FC365AA6E41C…
Zit dus niet over je kiezen - zoals bij een gewone spalk of opbeetplaat (=bitje?) wel het geval is voor zover ik dat altijd begrepen heb - maar alleen op de voortanden. Artikel noemt eigenlijk alleen maar voordelen, maar toch heb ik het idee dat de spalk niet veel wordt toegepast. Er zullen dus ook wel nadelen aan zitten...
Haha, wie weet :smt003
Ahh ohhh.. Het plaatje waaraan sjaan refereert is vermoedelijk een "occlusale opbeetplaat", bepaald niet hetzelfde als een "partiële prothese". Er is een flinke hoeveelheid aan vormen en modellen van hulpmiddelen tegen het klemmen/knarsen spectrum gedragingen/klachten (geweest). Op de nomenclatuur heb ik me ook stukgebeten (pun intended). Buiten effecten op abfratie worden soms ook gunstige effecten op pathologie van het kaakgewricht en spierstelsel geclaimd.
Kijk opbeetplaten kunnen iets doen aan bescherming tegen o.a. abfracties, dat zijn breuken in elementen (nomaal gesproken door bijtkrachten), doordat door de opbeetplaat krachten worden verdeeld. Ook kunnen ze effect hebben op hefboomeffecten. Voorbeeld van hefboomeffecten is dat elementen voorin de mond zijn moeilijker door bijtkrachten te beschadigen zijn vanwege een "omgekeerd hefboomeffect". Hulpmiddelen zoals de Lucia jig en de NTI zetten in ieder geval in op beperking van schadelijke effecten van hefboomwerking door de krachten verder naar het uiteinde van de hefboom te verplaatsen.
Er zijn (waren?) hulpmiddelen die gebruik maken maken van "hoektandgeleiding", b.v. een "bitje" dat over de elementen in boven/onderkaak schuift en dan (iets verplaatst richting tong) omhoog/omlaag uitsteekt. Zo worden dan de (verticaal) tegenovergestelde hoektanden in een bepaalde richting geduwd. Zo zouden dan (denk ik) b.v. assymetrische maar ook "bilateraal" teveel naar voor of achter uitgeoefende krachten op kaakgewrichten kunnen worden vermeden. Zulke krachten worden vaak wél als mogelijke oorzaak gezien van pijnklachten.
De makers van de NTI impliceren dat met hoektandgeleiding al dan niet assymetische ongunstige hefboomeffecten wel weer een kans worden gegeven.