Kronen, zijn deze ook vervangbaar?

Author:
Sincere
Posted:
di, 03/21/2006 - 10:26
Ik heb al geruime tijd twee kronen omdat ik geboren ben met 2 tanden die zeg maar half zijn. Dit heb ik laten veranderen omdat ik dit niet mooi vond en ook omdat dit overduidelijk het enige is wat ik qua uiterlijk van mijn vader heb. Ik wilde totaal niet op hem lijken op geen enkele manier dus heb ik dit laten doen. Ik heb er helemaal nooit problemen mee gehad en ze bevallen me ook uitstekend.
:D
Ik zie nu alleen steeds dat meer mensen hun tanden bleken en het blijkt dat bepaalde methodes echt geweldig werken naar horen zeggen (Brite-Smile bijvoorbeeld). Ik wil ook zo'n procedure doen alleen zal dat een probleem opleveren met de kronen omdat die niet mee-kleuren en misschien de mogelijkheid tot bleken uitsluiten (hoogstwaarschijnlijk niet hoor).
:lol:
Nu is mijn vraag of deze te vervangen zijn omdat ik natuurlijk wel een egale kleur van mijn tanden wil hebben mocht ik zo'n ingreep doen. Kan iemand die hiermee ervaring heeft mij dit misschien vertellen.
:P
PS: Ik heb nu ook een methode van kronen ontdekt die naar de naam Cerec (3) luistert. Is dit een goede methode of is het beter om gewone kronen te zetten? Zoja, waar kan ik dit het beste laten doen? :roll:
vV

Kronen kunnen vervangen worden, dat is geen probleem. Tevens zijn er diverse opties, cerec is er slechts 1 van. persoonlijk ben ik als het voortanden betreft erg gecharmeerd van Procera vol-keramische kronen, eventueel met zirconium basis voor extra sterkte.

Vervang pas een tijdje na het bleken want meestal heb je in de eerste periode na bleken een klein beetje terugval in kleur. Je moet dus eigenlijk iets verder bleken dan de kleur die je eigenlijk wilt hebben.

Je eigen tandarts moet dit toch allemaal kunnen doen lijkt mij.
di, 03/21/2006 - 11:31 Permalink
Sincere

Heel erg bedankt voor uw advies. Ik heb alleen nog een paar vraagjes hierover. Als ik even wacht met het vervangen van de kronen na het bleken, hoelang zal ik dan ongeveer moeten wachten?
:)
Wat verschilt het type kroon dat u beschreef van de normale (volgens mij porseleine) kronen?
:D
En als laatste. Mijn tandarts heeft natuurlijk de gegevens van mijn gebit en mijn kronen dus zou hij deze zo opnieuw kunnen laten aanmaken. Maar als ik de vorm van deze een tikkeltje anders wil hebben, zou dat dan gewoon kunnen of moet het hele proces dan weer opnieuw gebeuren. Ik wil namelijk (niet dat ik er mee zit want ik ben zeer tevreden) de tochrechter-kroon iets anders hebben als dat dan eventueel mogelijk is. Deze is namelijk iets kleiner dan de linker.
:lol:
Bij voorbaat dank..
wo, 03/22/2006 - 09:03 Permalink
vV

ik zou ongeveer een maand wachten na bleken, wil je zeker zijn 6 weken.

Procera zijn volkeramisch. Inplaats van vol porselein is de kern gemaakt van zirconium wat zeer sterk is. e.e.a. is vergelijkbaar met de sterkte van een metalen binnenkant, echter zonder de nadelen voor de esthetiek van metaal. Er worden tegenwoordig ook bruggen gemaakt van dit materiaal, zegt wel wat over de sterkte. Het esthetisch resultaat wat te behalen is, is gewoon groot.

Voor nieuwe kronen zou ik niet meer kijken naar de oude situatie. Gewoon goed doorspreken wat de bedoeling is, uiteraard gelijkmatig van vorm en kleur, en eventuele wensen aangeven. Eventueel bij de technieker langs voor kleur en vormbepaling.

succes
wo, 03/22/2006 - 09:50 Permalink