Mijn dochter van 8 is voor een diepe beet door de tandarts naar de orthodontist gestuurd. De diepe beet veroorzaakt pijn en bloedt soms, maar de orthodontist besteedde er weinig aandacht aan. Die geeft aan dat ze kan behandelen met een beugel, maar hoe noodzakelijk dat is, dat is me niet duidelijk geworden. Ik zou graag willen weten of een beugel de enige manier is om de diepe beet te behandelen. En wat is het risico van niet behandelen?
Met name als je precies op het tandvlees randje bijt is de kans op schade daar wel aanwezig. Ook kan het zijn dat er door de diepe beet een wat lastig kauwtraject ontstaat, de spieren willen toch die beweging maken en dat kan dan wat kauwklachten/slijtage op leveren.
Als je alleen die diepe beet zou hebben zou het misschien niet meteen tot een aktie hoeven komen, echter, vaak gaat het samen met meerdere afwijking. Dus het is niet zo van een afstand te zeggen of het wel of niet behandeling behoeft. Ik zou in dit geval op het advies van de orthodontist afgaan. Dan heeft u het beste moment van starten van de behandeling te pakken. U bent in elk geval niet aan de late kant met de verwijzing.