Een holle vulling:is dat normaal of een slechte behandeling?

Author:
lightlover
Posted:
vr, 02/09/2007 - 13:39
Een holle vulling:is dat normaal of een slechte behandeling?

Mijn tandarts heeft onlangs een kies van mij gevuld, (met witsel; kunststof) en ik ontdekte dat de vulling verre van vlak loopt, je zou hem eerder hol kunnen noemen, het lijkt wel of er een gat in de kies zit, je zou er met enige overdrijving een kleine erwt in kunnen leggen.

* Volgens mij hoort een vulling vrij vlak te zijn anders gaat er toch een groot gedeelte van je kauwoppervlak verloren, waardoor de rest van je gebit zwaarder belast wordt, en kauwen moeizamer gaat...?

Bedankt, LL
Newtan

Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar ik ken een paar tandartsen die dat standaard zo doen. Dan weet je zeker dat de vulling niet te dik is en langer meegaat. En het werkt sneller.
Volgende keer even zeggen dat je extra wilt betalen als er de tijd genomen wordt voor een zorgvuldige afwerking.
wo, 02/21/2007 - 20:16 Permalink
Spiegeltje

Het is geen 'witsel' maar hoogwaardig composiet waarmee heel nette vullingen zijn te maken! Witsel koop je bij de Gamma.. :wink: Om het goed te doen is de tandarts wel meer tijd kwijt dan bij amalgaam, onder meer omdat het in laagjes moet gebeuren die niet te dik mogen zijn. Het blauwe licht om de harding in gang te zetten kan niet door te dikke lagen heen dringen. Ook een 'dikke' vulling kan - in laagjes opgebouwd - lang meegaan. Hele elementen kunnen zo worden opgebouwd.

Ik heb enkele zeer grote composietvullingen en de tandarts heeft alle moeite gedaan om er nog iets moois van te maken (met 'knobbels'). Zo hoort het mijns inziens, daar ook waar mogelijk. Ik zou de tandarts er de volgende keer echt op aanspreken of het niet beter kan.

Anders dan Newtan zegt ga je daar geen cent meer voor betalen. Voior composietvullingen gelden vaste en hogere tarieven dan voor amalgaam, met nname omdat het meer werk is.
do, 02/22/2007 - 14:30 Permalink
Newtan

Newtan,volgens mij ben jij ontevreden over de huidige UPT tarieven?

Ja, en ik zie het nog niet hoger worden.
Topkwaliteit voor het tarief van 1985. Geloof jij het?
do, 02/22/2007 - 17:53 Permalink
Chris888

Topkwaliteit voor het tarief van 1985. Geloof jij het?

Tja.. tis algemeen bekend: in NL hebben tandartsen het hoogste startsalaris van alle wo'ers. En dat salaris blijft dan gewoon verder zo.... :smt043

1985.... had je toen niet van die ziekenfondscontroles voor een eurootje of drie, drie-en-een-half? Is de structuur niet geheel veranderd? Controles veel duurder en andere dingen minder?
do, 02/22/2007 - 18:21 Permalink
Holmes

Anders dan Newtan zegt ga je daar geen cent meer voor betalen. Voior composietvullingen gelden vaste en hogere tarieven dan voor amalgaam, met nname omdat het meer werk is.

Volgens mij bestaat er maar 1 tarief voor een vulling, of dat nu amalgaan of composiet is. Nu os het wel zo dat er bij composietvullingen altijd ook geëtst moet worden. Ik weet niet of dit bij een amalgaanvulling ook standaard een onderdeel van de behandeling is en dus gedeclareerd mag worden, aangezien mijn tandarts mooie witte vullingen maakt.
vr, 02/23/2007 - 12:58 Permalink
Spiegeltje

@Holmes

Inderdaad, je hebt gelijk, voor de restauraties maar één tarief maar voor zover ik weet wordt het etsen alleen bij composietvullingen gedaan waardoor ze altijd duurder zijn dan amalgaamvullingen. Het extra werk als gevolg van het eigenlijke restaureren levert de tandarts dan geen extra geld op terwijl het wel meer tijd kost.

Ik weet verder niet of en zo ja, in hoeverre, de tarieven zijn verhoogd ten opzichte van de oude tarieven nadat de witte vullingen gemeengoed zijn geworden.
vr, 02/23/2007 - 16:12 Permalink
Chris888

Ik weet verder niet of en zo ja, in hoeverre, de tarieven zijn verhoogd ten opzichte van de oude tarieven nadat de witte vullingen gemeengoed zijn geworden.

Eigenlijk zijn vullingen goedkoper geworden.
In 1992 kostte een tweevlaksvulling V12: 27,23 euro. Stel gemiddelde inflatie is 1,5% (da's voorzichtig denk ik), dan zou een V12 nu 34,04 euro moeten kosten, en V12 is nu slechts 32,20.

Drievlaksvulling V13 was 35,62. Jaarlijks 1,5% erover = 44,54 en het kost 42,10

on topic: de vullingen zijn financieel uitgehold.

controle was 10,44. Jaarlijks + 1,5% = 13,05. Nu is dat 18,80, dus die controles zijn wel echt duurder geworden. Aantal jaar voor 1992 waren de ziekenfondsvergoedingen voor controle nog veel lager als ik het mij goed herinner.
vr, 02/23/2007 - 18:12 Permalink